فونیکسریمکسبهتام

هشدار درباره ترخیص لاستیک‌های غیراستاندارد از گمرک

عصر خودرو- تایرهایی که آزمایشگاه‌نرفته مجوز ورود به کشور را می‌گیرند! باز هم یک اتفاق جدید در بازار پرحاشیه تایر که شاید این روزها چندان اهمیتی برای مسئولان و تصمیم‌گیران حوزه واردات کالا به کشور نداشته باشد.

هشدار درباره ترخیص لاستیک‌های غیراستاندارد از گمرک
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از خبرفوری، تایرهایی که آزمایشگاه‌نرفته مجوز ورود به کشور را می‌گیرند! باز هم یک اتفاق جدید در بازار پرحاشیه تایر که شاید این روزها چندان اهمیتی برای مسئولان و تصمیم‌گیران حوزه واردات کالا به کشور نداشته باشد اما شروع تصادف‌ها و خسارت‌های ناشی‌از تایرهای بی‌کیفیت در چندماه آینده می‌تواند یک بمب خبری در رسانه‌های کشور ایجاد کند. همه چیز از کمبود تایر در کشور و فشار دولتی‌ها برای تامین نیاز بازار ازطریق واردات کالا به مقدار زیاد آغاز شد. یک‌باره بودجه عظیمی برای این کار درنظر گرفته شد و در تخصیص آن هیچ توجهی به این موضوع نشد که تعداد کارخانه‌های اسم‌ورسم‌دار و میزان تولید سالانه آنها محدود است و سرازیر کردن چنین مبالغی به بازار کشورهایی همچون چین می‌تواند حجم بالایی از تایرهای بی‌کیفیت را در بین محموله‌های ورودی به کشور سرازیر بازار کند. حالا در چنین شرایطی خبرهای خوبی از کیفیت تایرها توسط سازمان ملی استاندارد و شیوه ترخیصشان از گمرک به گوش نمی‌رسد. مهندس سیدعبدالرزاق تفرشی، معاونت بازرسی و آزمون شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک ایران از توقف ارسال نمونه تایرهای وارداتی برای انجام تست‌های فنی به این شرکت خبر داد و گفت: متاسفانه روند ارسال نمونه تایرهای وارداتی به این مرکز، ‌طی دو هفته گذشته تاکنون به صفر رسیده است و سازمان ملی استاندارد هیچ نمونه‌ای را برای انجام تست‌های کیفیت تایر به این مرکز ارائه نمی‌کند.

    وی درخصوص نحوه دریافت استاندارد توسط واردکنندگان دارای شناسنامه و متفرقه نیز گفت: درحال‌حاضر متاسفانه سازمان ملی استاندارد  کار تایید گواهی استاندارد را به برخی شرکت‌های بازرسی دارای تاییدیه از این سازمان واگذار کرده است و این شرکت‌ها بی‌توجه به حساسیت استانداردهای فنی تایر، تنها با مشاهده گواهی CIO یا همان گواهی صادرشده از مبدا که به تایید شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک ایران رسیده است، اقدام به تایید کیفیت تایرها می‌کنند. وی بیان کرد: اگرچه این تاییدیه‌ها قانونی بوده و تمام آزمایش‌های فنی نیز برای آنها انجام شده است اما برای مدت زمان طولانی قابل‌استناد نیستند. علت اصلی آن هم عدم‌اعتماد به برخی تولیدکننده‌های چینی است که محصولاتشان از کیفیت یکسانی در یک سال یا چندماه برخوردار نیست و باید در دوره‌های مختلف زمانی مورد آزمایش قرار بگیرند.

    تفرشی به نمونه‌هایی از لاستیک‌های چینی تست‌شده در مرکز تحقیقات صنایع لاستیک اشاره کرد که با وجود ترخیص از گمرک توان گذراندان آزمایش‌های فنی را نداشته‌اند و این موضوع می‌تواند در آینده مشکلات بسیاری را برای مصرف‌کنندگان و سیستم حمل‌ونقل کشور ایجاد کند. به‌همین دلیل لازم است مسئولان گمرک‌های کشور به‌ویژه گمرک‌های غرب که به‌تازگی به محل اصلی واردات تایر به ایران تبدیل شده‌اند نظارت بیشتری بر این مهم داشته باشند و تمام محموله‌های تایر را تنها به شرط انجام آزمایش روی نمونه تایرها ترخیص و روانه بازار کنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط