فونیکسریمکسبهتام

جنون سرعت با طعم مرگ

عصر خودرو- جنون سرعت و تاخت و تاز خودروهای عبوری علت دست کم ۶۰ درصد سوانح رانندگی از جنس واژگونی خودرو در محورهای ارتباطی استان سمنان است.

جنون سرعت با طعم مرگ
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  ایرنا، بر اساس آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سوانح رانندگی رتبه اول علت مرگ و میر در کشور است و پلیس راه کشور می گوید در هر 24 ساعت در ایران 44 نفر جان خود را به دلیل واژگونی خودرو از دست می دهند.

    میزان کشته ‌شدگان تصادف جاده ‌ای در دنیا به ازای هر 10 هزار خودرو سه نفر است، اما در ایران به ازای هر 10 هزار خودرو 3.7 نفر گزارش می شود.
    از سویی دیگر علت دست کم 60 درصد سوانح رانندگی در محورهای ارتباطی استان سمنان واژگونی خودرو است و از ابتدای مهر امسال تاکنون 280 نفر در جاده های این استان جان خود را از دست داده اند.
    در هر 30 دقیقه حدود 200 تا 600 خودرو از محورهای ارتباطی استان سمنان عبور می کنند که این میزان تردد، عبور سالانه 20 میلیون نفر از هموطنان از جاده های استان را رقم زده است.
    روزانه بیش از 2 هزار خودور از محورهای ارتباطی استان سمنان عبور می کند که این حجم تردد باعث افزایش واژگونی خودرو در جاده های استان شده است.
    استان سمنان بیش از هشت هزار و 612 کیلومتر بزرگراه، آزادراه و جاده اصلی و فرعی و راه روستایی دارد، بیش از 600 کیلومتر از مسیر 900 کیلومتری محور تهران- مشهد از استان سمنان عبور می‌ کند و به دلیل تردد سالانه بیش از 20 میلیون نفر از جاده های سمنان، محورهای این استان یکی از محورهای پرترافیک کشور به شمار می رود.
    برای رفع چالش واژگونی خودرو در محورهای ارتباطی استان سمنان تدبیر جمعی بین دستگاه های انتظامی، نظارتی، خدماتی، امدادی و راهداری ضروری است.

    ** فقدان راهکار عملی برای کاهش واژگونی خودرو
    رئیس پلیس راه استان سمنان گفت: سوانح رانندگی و واژگونی خودرو در جاده های استان رو به افزایش است و راهکار عملی برای رفع این چالش وجود ندارد.
    سرهنگ تقی کبیری ادامه داد: اکنون 19 نقطه حادثه خیز در جاده های استان شناسایی شده است که بازسازی این نقاط نیازمند تخصیص به موقع اعتبار است.
    وی خاطرنشان کرد: کاغذبازی های اداری و برگزاری نشست های تخصصی واژگونی خودرو در محورهای ارتباطی استان سمنان را کاهش نمی دهد و مسئولان امر با عزم ملی برای رفع این معضل اجتماعی اقدام کنند.
    وی اضافه کرد: گردنه آهوان، محور آرادان- گرمسار، محور گرمسار- ایوانکی، محور میامی- سبزوار- عباس آباد و محور دامغان- سمنان از محورهای پرتصادف استان سمنان است.
    رئیس پلیس راه استان سمنان ادامه داد: محور دامغان- معلمان- جندق، منطقه ری آباد شاهرود، منطقه کالپوش و جاده نظامی از راه های ارتباطی فرعی استان سمنان است که برای کاهش سوانح رانندگی، نیازمند بازسازی هستند.

    ** جان باختن 85 نفر در جاده های استان در سه ماه
    مدیرکل پزشکی قانونی استان سمنان گفت: از ابتدای مهر امسال تاکنون 85 نفر به دلیل سوانح رانندگی در جاده های استان جان باختند.
    مهدی نوروزی اضافه کرد: بیش از 30 درصد از جان باختگان حوادث رانندگی در جاده های استان در این مدت زن بودند.
    وی خاطرنشان کرد: در این مدت بیش از 350 نفر به دلیل سوانح رانندگی مصدوم شدند که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دست کم 25 درصد افزایش یافته است.
    مدیرکل پزشکی قانونی استان سمنان گفت: آمار جان باختگان سوانح رانندگی در محورهای ارتباطی استان بسیار نگران کننده است و اتخاذ تدابیر راهبردی برای رفع این چالش مهم اجتناب ناپذیر است.
    نوروزی اضافه کرد: فرهنگ سازی رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و افزایش برخورد قانونی با متخلفان در کاهش سوانح رانندگی در محورهای ارتباطی استان تاثیر گذار است.
    مدیرکل پزشکی قانونی استان سمنان گفت: رفع مشکلات زیرساختی در حوزه راه و نظارت بر ناوگان های باری و مسافربری در کاهش سوانح رانندگی در جاده های استان تاثیرگذار است.

    **زیرساخت جذب مسافر در سمنان مطلوب نیست
    مدیر حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت: افزایش سوانح رانندگی در جاده های سمنان نگران کننده است و باید بپذیریم که هیچ گونه برنامه ای برای توقف و جذب مسافران عبور در استان وجود ندارد.
    محمد اطهری افزود: بیش از 20 کاروانسرا در حاشیه جاده های سمنان وجود دارد که با بازسازی این بناهای تاریخی می توان برای جذب گردشگر در استان گام برداشت.
    وی خاطرنشان کرد: با وجود تردد سالانه 20 میلیون نفر از محورهای ارتباطی استان باید ظرفیت های گردشگری سمنان به مسافران اطلاع رسانی شود.
    مدیر حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان ادامه داد: واژگونی خودرو در محورهای ارتباطی استان به عنوان چالش بسیار دردناک مطرح است که رفع این معضل نیازمند هم افزایی دستگاه های اجرایی است.
    اطهری اضافه کرد: ارائه خدمات به مسافران عبوری در استان سمنان باید متمرکز باشد و یکنواخت و کویری بودن جاده های استان به رانندگان عبوری همواره گوشزد شود.
    مدیر حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان خاطرنشان کرد: اگر برای توقف مسافران عبوری در جاده های استان گام های عملیاتی برداشته شود به یقین واژگونی خودرو در این منطقه کاهش چشمگیری می یابد.

    ** لزوم رفع مشکلات زیرساختی و نواقص جاده ها
    معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان سمنان گفت: مشکلات زیرساختی در جاده های استان برای ارایه خدمات مطلوب تر به هموطنان کاهش یابد.
    علی آقا یحیایی ادامه داد: کاهش خودرو در جاده های استان نیازمند فرهنگ سازی است و باید اطلاع رسانی دقیق و استفاد از ظرفیت شبکه های اجتماعی نقاط حادثه خیز و پرتردد سمنان به هموطنان گزارش شود.
    وی خاطرنشان کرد: یکنواخت بودن جاده های استان سمنان را می توان با ایجاد جاذبه های مصنوعی و ساخت اقامتگاه های بین راهی برطرف کرد.
    یحیایی ادامه داد: تردد میلیونی هموطنان از محورهای ارتباطی استان فرصتی ارزشمند برای ایجاد اشتغال پایدار است و ابزارهای مختلفی برای توقف خودروهای عبوری در محورهای سمنان وجود دارد.
    معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان سمنان تصریح کرد: بر اساس آمار موجود بیش از 70 درصد تصادف های استان در نقاط حادثه خیز روی می دهد که بازسازی این نقاط نیازمند اعتبار است.

    ** تردد میلیونی هموطنان از سمنان فرصت است
    رییس پلیس راهور شهرستان سمنان گفت: تردد میلیونی هموطنان از جاده های استان یک فرصت مهم برای افزایش اشتغال است که در سمنان از این ظرفیت بهره چندانی برده نمی شود.
    سرهنگ محمد عباسی افزود: ورودی و خروجی شهرهای استان برای جذب گردشگر چندان مساعد نیست، شهرداری ها برای رفع این چالش و حضور مسافران در شهرهای استان اقدام کنند.
    وی خاطرنشان کرد: ورودی تعدادی از شهرهای استان سمنان آنقدر وضعیت نامناسبی دارد که گردشگران عبوری تمایلی برای اسکان موقت ندارند.
    رییس پلیس راهور شهرستان سمنان گفت: ورودی شهر سمنان در 2 سال گذشته با تلاش شهرداری و دیگر دستگاه های اجرایی بازسازی شد و افزایش تردد در محور درون شهری استان گویای افزایش جذب گردشگر در این منطقه است.
    عباسی تصریح کرد: فرهنگ سازی حلقه مفقوده در کاهش سوانح رانندگی در جاده های ارتباطی استان سمنان است که باید به روش های مختلف برای اتخاذ این امر اقدام کرد.
    وی اضافه کرد: تمامی شهرهای استان سمنان با برخورداری از بناهای تاریخی و جاذبه های طبیعی منحصر به فرد گردشگرپذیر هستند اما بی میلی مسافران در بازدید از بناها نیازمند برگزاری نشست های تخصصی و رفع چالش های موجود است.
    رییس پلیس راهور شهرستان سمنان گفت: گفتمان سازی برای کاهش سرعت وسایل نقلیه در محورهای ارتباطی استان درچند سال گذشته شکل نگرفته است که این امر به افزایش سالانه حوادث رانندگی در جاده های استان دامن می زند.

    ** چشم اندازهای مصنوعی در جاده های سمنان ایجاد شود
    یکی از هموطنان که برای زیارت بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) از تهران به سمت مشهد در حال عزیمت بود در ورودی شهر سمنان در گفت وگو با ایرنا افزود: چشم اندازهای مصنوعی در جاده های استان سمنان به دلیل یکنواخت و کویری بودن افزایش یابد.
    علی صبور خاطرنشان کرد: جاده های استان سمنان به هیچ عنوان ظرفیت سرعت بیش از 120 کیلومتر را ندارد که به دلیل آگاه نبودن هموطنان در زمان تردد محور تهران- مشهد دچار واژگونی خودرو می شوند.
    وی تصریح کرد: در چند سال گذشته اقدامات بسیار خوبی برای بازسازی ورودی شهر سمنان انجام شده است اما در دیگر شهرهای استان ورودی شهرها برای اسکان و توقف مسافران چندان مساعد نیست.
    صبور تصریح کرد: از گرمسار تا سرخه به ندرت می توان اقامتگاه بین راهی برای توقف پیدا کرد که این امر به عنوان یک چالش اساسی در سوانح رانندگی در استان است.
    این مسافر گذری ادامه داد: زیرساخت های اسکان و اقامت مسافران اکنون در استان سمنان به نسبت سال های گذشته کیفیت بهتری پیدا کرده است اما با وجود تردد میلیونی این زیرساخت ها افزایش یابد.
    به گزارش ایرنا، براساس آمار پلیس راه استان سمنان بیش ترین واژگونی خودرو در محورهای استان در بازه های زمانی ساعت های 6 تا 9، 11 تا 14 و 15 تا 19 روی می دهد که موید عامل خستگی و خواب آلودگی رانندگان به عنوان اصلی‌ترین علت این نوع سانحه رانندگی است.
    کاهش واژگونی به عنوان بخش دست کم 60 درصدی سوانح رانندگی در محورهای استان سمنان نیازمند ترویج فرهنگ سازی بین مردم برای برنامه‌ریزی صحیح برای سفر، لحاظ کردن زمان استراحت در بین رانندگی طولانی مدت، تامین زیرساخت های جاده ای، ساخت اقامتگاه های موقت بین راهی متناسب با طول مسیر و اعمال قوانین بازدارنده و اصلاح فنی و هندسی جاده ها است.
    بر اساس آمار ارائه شده، تخطی از سرعت مجاز، سبقت غیرمجاز، انحراف به چپ و خستگی و خواب آلودگی راننده، چهار عامل تاثیرگذار در تصادفات جاده‌ای ناشی از خطای انسانی و واژگونی خودرو به شمار می‌روند.
    اکنون بیش از 2 هزار و 500 کیلومتر آزادراه و بیش از 15 هزار کیلومتر بزرگراه در کشور وجود دارد و در مجموع بیش از 75 درصد ترافیک عبوری در محورهای برون شهری در 34 هزار کیلومتر محورهای شریانی انجام می شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو