فونیکسریمکسبهتام

تولید دو کاتالیست بنزین به ظرفیت ۲۵۰۰ تن در سال

عصر خودرو- رئیس پژوهشکده توسعه فناوری کاتالیست پژوهشگاه صنعت نفت گفت: با بومی‌سازی کاتالیست‌های تولید بنزین به ظرفیت سالانه ۲۵۰۰ تن، خوراک پالایشگاهی در کشور تامین می‌شود.

تولید دو کاتالیست بنزین به ظرفیت ۲۵۰۰ تن در سال
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۰:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، مهدی رشیدزاده امروز در مراسم انعقاد قرارداد بومی‌سازی و تولید صنعتی کاتالیست‌های هیدروکراکینگ و تصفیه هیدروژنی ته‌مانده‌های نفتی، "توسعه دانش فنی کاتالیست‌های مورد نیاز کشور" و "ارائه خدمات فناورانه به صنعت نفت و رفع مشکلات گلوگاهی صنعت را از رسالت‌های این پژوهشکده نام برد و افزود: بر این اساس سرمایه‌گذاری‌های وسیعی برای تولید دانش فنی، ایجاد پایلوت و تربیت نیروی انسانی شده است و ماحصل این سرمایه‌گذاری واگذاری دانش فنی دو کاتالیست استراتژیک به بخش خصوصی است.

    وی واگذاری 8 دانش فنی دیگر به بخش خصوصی و تولید آنها در مقیاس انبوه را از دیگر دستاوردهای این پژوهشکده ذکر کرد و ادامه داد: بسیاری از کاتالیست‌های تولید شده در حال حاضر در راکتورها بارگذاری شده است.

    رشیدزاده کاتالیست‌هایRCD و هیدروکراکینگ را جزو کاتالیست‌های استراتژیک و پرمصرف صنعت نفت و خوراک واحد RFCC پالایشگاه شازند اراک دانست و یادآور شد: واحد RFCC این پالایشگاه روزانه حدود 8 تا 10 میلیون لیتر بنزین کشور را تولید می‌کند.

    رئیس پژوهشکده توسعه فناوری کاتالیست پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به امضای قراردادی با بخش خصوصی برای تولید و بومی‌سازی کاتالیست‌های مورد نیاز تولید بنزین، خاطر نشان کرد: با توجه به زیرساخت‌هایی که این شرکت خصوصی برای بومی‌سازی این کاتالیست‌ها ایجاد کرده است، مجموعا سالانه 2500 تن کاتالیست‌های RCD تولید می‌شود و از محل فروش آن نیز 4 درصد حق بهره‌برداری به پژوهشگاه و شرکت پالایش و پخش داده می‌شود.

    وی ارزش هر کیلو کاتالیست را 20 یورو و کل محصول تولیدی را 50 میلیون یورو اعلام کرد و افزود:‌ با داخلی‌سازی کاتالیست سالانه از خروج 50 میلیون یورو ارز از کشور جلوگیری می‌شود.

    رشیدزاده اضافه کرد: کاتالیست‌های واحد تولید بنزین وارداتی است و برنامه داریم علاوه بر تامین داخل به کشورهای منطقه و اروپا و آمریکا نیز صادرات داشته باشیم.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط