فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۳۰۷۹»

آلودگی شدید هوای آسیا در هفته اخیر

عصر خودرو- مناطقی از آسیا از جمله تایلند، کره جنوبی، چین، هند و هنگ کنگ همگی هم‌اکنون با سطوح ناسالم و حتی خطرناک آلودگی هوا مواجه هستند و الگوهای آب و هوایی، گرمای حاصل از سوختن زغال سنگ و انتشار گازهای گلخانه‌ای به این بحران سالانه دامن می‌زند.

آلودگی شدید هوای آسیا در هفته اخیر
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۱:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  ایسنا، طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت (WHO) از هر 10 نفر، 9 نفر در سراسر جهان سطوح بالای آلودگی هوا را تنفس می کنند و بدترین مناطق نیز از نظر آلودگی در آسیا و آفریقا قرار گرفته‌اند.

    در این مطلب به نقل از "سی ان ان" به وضعیت آلودگی هوای چند کشور آسیایی در روزهای اخیر و اقدامات مقامات این کشورها در این رابطه پرداخته شده که جزئیات بیشتر آن را در ادامه می‌خوانید:

    تایلند

    مقامات تایلند در بانکوک، پایتخت این کشور در نظر دارند با به کار گرفتن هواپیماهایی با قابلیت باران زایی، ابرها را به روش ابرآمایی بارور کرده و از این طریق به کاهش آلودگی هوا در بخش هایی از این شهر کمک کنند.

    در این روش برای افزایش بارندگی ابرها به آن ها مواد شیمیایی بی اثر از جمله یدید نقره تزریق می شود. در سال‌های اخیر کشورهایی مانند چین که دچار آلودگی های فصلی شدید هستند از این روش استفاده می‌کنند.

    چندین ناحیه از شهر شلوغ و پرجمعیت هشت میلیونی بانکوک دارای سطوح بالای ذرات میکروسکوپی PM2.5 است که به دلیل ریز بودن بسیار خطرناک بوده و به راحتی وارد مجاری تنفسی و سپس جذب ریه ها می‌شوند.

    بر اساس اعلام هواشناسان، سطوح این ذرات در بانکوک طی روزهای اخیر حدود 150 تا 200 میکروگرم در هر مترمکعب بوده که طبق شاخص کیفیت هوا (AQI) ناسالم به شمار می‌رود. سازمان جهانی بهداشت سطوح زیر 25 این ذرات را برای افراد قابل قبول اعلام کرده است.

    روز دوشنبه به منظور کاهش آلودگی هوا در بانکوک آتش نشانان از لوله های فشار قوی آب در اطراف شهر و دیگر نواحی استفاده کردند. استفاده از آب افشانی برای کاهش و کنترل آلودگی هوا راهکاری است که مورد بحث بوده است.

    کره جنوبی

    طی پنج روز متوالی اخیر سطوح بالای گرد و غبارهای ریز مناطقی از کره جنوبی را فرا گرفته است. به طوری که طی 48 ساعت گذشته شاخص کیفیت هوا (AQI) به سطوح بسیار ناسالم 150 تا 225 رسیده است.

    مقامات محلی در 10 شهر اقدامات اضطراری مانند محدودیت تردد وسایل نقلیه در جاده‌ها و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در کارخانه‌ها را صورت داده‌اند. در سئول نیز مردم از ماسک استفاده کرده و فقط در موارد ضروری از خانه خارج می‌شوند.

    کارشناسان بر این باورند که دلایل معمول در ایجاد این بحران سالانه شامل کارخانه ها، اگزوز خودروها، گرمای زغال سنگ و توده هوای ساکن است. آلودگی کارخانه ها و انتشار گازهای گلخانه ای در سراسر اطراف دریای زرد در چین نیز این مشکل را تشدید کرده است.

    چین

    آخر هفته اخیر نواحی صنعتی در شمال غرب چین به دلیل سطوح بالای دود با هشدار سطح نارنجی مواجه شدند. میدان دید در برخی مناطق تا 200 متر پایین آمده و در بدترین مناطق از نظر غلظت دود این میزان به 50 متر نیز کاهش یافت.

    دود غلیظ اطراف تیانجین و شهرهای سراسر استان‌هایی چون هبئی، شاندونگ، هنان، آن هوئی و جیانگسوی چین را فرا گرفته است. شاخص کیفیت هوا (AQI) روز سه شنبه در شانگهای 183 برآورد شد و هوای هنگ کنگ نیز ناسالم اعلام شده بود.

    در سال های اخیر چین برای تحت کنترل آوردن دود و آلودگی هوا که در فصل زمستان کشور را فرا می گیرد تلاش بسیار کرده است. در اواخر سال 2017 میلادی چین با گازرسانی به حدود سه میلیون خانوار در شمال این کشور، آلودگی ناشی از سوزاندن زغال سنگ را که از عوامل اصلی آلودگی در این منطقه به شمار می‌رود، کاهش داد.

    زغال سنگ به طور عمده منبع اصلی گرمایش در چین محسوب می شود به طوری که 83 درصد از گرمایش چین را در سال 2016 میلادی تامین کرده است. از همین رو قطع کردن آن موجب می‌شود که خانوارها بدون هیچ سوخت جایگزینی رها شوند.

    با این حال نیاز به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در داخل چین بسیار احساس می‌شود زیرا سازمان جهانی بهداشت تخمین می‌زند که هر ساله میلیون‌ها مرگ زودرس ناشی از آلودگی هوای محیط داخلی خانه ها و از طریق سوزاندن سوخت‌های جامد مانند زغال سنگ رخ می‌دهد.

    البته زغال سنگ تنها عامل ایجاد آلودگی هوای چین نیست. یک مطالعه نشان داد فرمالدئید منتشر شده از اجاق‌های گازی و بخاری‌های نفتی و نیز دود دخانیات عوامل آلوده‌کننده هوا در چین محسوب می‌شوند.

    هند

    تصور می شود آلودگی هوای هند سالانه مسوول مرگ بیش از یک میلیون نفر بوده و دهلی نیز در میان آلوده ترین شهرهای جهان قرار گرفته است.

    روز سه شنبه بخش هایی از شهر دهلی به سطوح خطرناک 300 در شاخص کیفیت هوا (AQI) رسید. این مشکلی است که پایتخت هند سال‌هاست که با آن دست و پنجه نرم می‌کند.

    همچنین پس از جشنواره "دیوالی" ماه نوامبر در هند سطوح آلودگی هوای دهلی به سطح فراتر از خطرناک 999 رسید. بالاترین سطح خطرناک تعیین شده در جدول شاخص AQI آلودگی 500 ثبت شده است.

    آلودگی هوا به ویژه بر افرادی که خارج از خانه کار می کنند، تاثیراتی منفی دارد. هفته گذشته، دولت هند یک برنامه پنج ساله به نام برنامه ملی هوای پاک را راه اندازی کرد که هدف آن کاهش میزان آلودگی هوا به میزان 30 درصد از سال 2017 تا سال 2024 است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو