فونیکسریمکسبهتام

یک قطعه ساز:

خودروسازان ۸ ماه بدهی خود را نپرداخته اند

عصر خودرو- عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان گفت: زمان پرداخت بدهی های خودروسازان به قطعه سازان به بیش از هشت ماه رسیده است اما هنوز انتظار دارند قطعات را به یک سوم قیمت تمام شده عرضه کنیم.

خودروسازان ۸ ماه بدهی خود را نپرداخته اند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایرنا، رضا رضایی افزود: امروز به جز چند قطعه ساز بزرگ، سایر فعالان این صنعت در وضعیت مناسبی به سر نمی برند.
    وی یادآوری کرد: مواد اولیه و ارز افزایش چند برابری را تجربه کرده اما اکنون سه سال است خودروسازان هزینه های قطعه سازان را به روز نکرده اند. ما قطعه تولیدی را با یک سوم قیمت به دست خودروساز می رسانیم اما آنها مطالبات قطعه سازان را پس از هشت ماه می پردازند.
    رضایی ادامه داد: در این مدت 37 درصد از جمعیت شاغلان در عرصه قطعه سازی مشمول تعدیل نیرو شده اند. تداوم وضعیت موجود نتیجه ای جز افت بهره وری، کاهش کیفیت تولید، توقف نوگرایی و استهلاک فناوری های جدید ندارد.
    وی گفت: منکر تاثیرگذاری سوءتحریم ها بر این صنعت نیستیم اما آنقدر که نابرابری ها و قوانین دست و پاگیر علیه تولید کشور وجود دارد، تحریم ها اثرگذار نبوده است.

    ** مسئولان به قول هایشان عمل کنند
    عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان بیان داشت: به روزهای پایانی سال نیز نزدیک می شویم و کارگران انتظار عیدی و پاداش دارند.
    وی با یادآوری برگزاری جلسات متعدد در ماه های گذشته برای تصمیم گیری در خصوص تعدیل قیمت قطعات، خواستار عمل مسئولان به قول هایشان شد.
    رئیس پیشین انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو با تاکید بر اینکه مسئولان باید عمق مشکلات را ببینند، خاطرنشان کرد: خودرو و قطعه سازی، صنعتی استراتژیک در همه کشورهای صاحب این صنعت محسوب می شود که در تولید ناخالص ملی، فعال کردن صنایع مادر، اشتغال پایدار، صادرات و در مجموع در توسعه اقتصادی نقشی اثرگذار دارد.
    وی اظهار داشت: هیچ کشوری بدون توسعه لجستیک، حمل و نقل ریلی، زمینی، هوایی و دریایی و نیرو محرکه خود به توسعه واقعی دست نمی یابد و پیچیده ترین حلقه ای که با صنعت نیرو محرکه درگیر است، قطعه سازی است.
    وی خواستار آن شد که مسئولان برنامه های توسعه صنعتی را شفاف و روشن بیان کنند تا تکلیف و وظیفه هر صنعت در آن مشخص شود؛ در حالی که مسئولان در شرایط خاص کنونی همواره اصرار بر تداوم تولید دارند اما برنامه ها مشخص نیست و نظارتی وجود ندارد.
    این مقام صنفی تاکید کرد: مشکلات بیمه تامین اجتماعی، مالیات، گرانی 80 تا 300 درصدی مواد اولیه، خرید نقدی، خرید از بورس، ناکارآمدی بازار سرمایه و بانک ها و تحریم ها، قطعه سازان ایرانی را در موضع ضعف و انفعال قرار داده است.
    وی ادامه داد: پس از برجام خودروسازان بزرگی مانند رنو و پژو با حضور در کشورمان، تعدادی از قطعه سازان ایرانی را برای مشارکت در زنجیره تامین جهانی خود برگزیدند اما این قطعه سازان اکنون حال و روز خوشی ندارند.
    به گزارش ایرنا، پیشتر «محمدرضا نجفی منش» رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور به ایرنا گفته بود: با اتفاق های رخ داده در ماه های گذشته و افزایش قیمت ها، متوسط قیمت قطعات باید 80 تا 140 درصد افزایش یابد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو