فونیکسریمکسبهتام

عوارض شبهه‌ناک

عصر خودرو- ترافیک تهران هر چه قدر شلوغ و پر سر و صداست، طرح‌های اجرایی برای کنترل آن در سال های اخیر نیز به همان میزان پر سر و صدا و پرحاشیه بوده است. اخذ عوارض از خودروهایی که در روزهای غیر از زوج و فرد در شهر تردد کرده‌اند، تازه ترین موضوع پر سر و صدای ترافیکی تهران است که روز گذشته در جلسه شورای شهر هم مطرح و برخی از اعضای شورا به آن واکنش نشان دادند.

عوارض شبهه‌ناک
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از قانون ، ماجرا از این قرار است که در ماه‌های گذشته شهرداری نسبت به اخذ عوارض از خودروهایی که به طور خلاف در محدوده زوج و فرد تردد کرده‌اند، اقدام کرده و حالا برخی شورایی ها و کارشناسان اعتقاد به خلاف بودن این اقدام و غیرقانونی بودن پول‌های دریافتی از سوی شهرداری دارند. پول‌هایی که به گفته علیخانی، عضو شورای شهر تهران تا «80 میلیارد ریال» گزارش شده و این پول باید به شهروندان بازگردانده شوند.

    این عضو شورای شهر در این باره می گوید: اخذ عوارض از خودروهایی که در محدوده زوج و فرد تردد می‌کنند، غیر قانونی است و شهرداری باید پول‌هایی را که به ناحق گرفته است به آنان برگرداند. وی با اشاره به اینکه در صورت باز نگرداندن پول شهروندان، آن‌ها می‌توانند به مراجع قانونی شکایت کنند، تاکید کرده که «عوارض در نظر گرفته شده از سوی شورا برای محدوده طرح ترافیک است و یک تبصره از مصوبه را عده‌ای مبهم می‌ دانند و این تبصره به این منظور لحاظ شده است که کسانی که در روز مخالف پلاک، مجوز طرح ترافیک را تهیه می‌کنند برای ورود به طرح مشکلی نداشته باشند.

    ** فرمانداری: این پول قانونی نیست
    پس مخالفت برخی شورایی ها، معاون عمرانی فرمانداری تهران نیز در واکنش به اخذ عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک گفته که «دریافت عوارض از شهروندان بابت ورود به محدوده زوج و فرد غیرقانونی است و مبالغ اخد شده باید عودت داده شود. غلامحسین آرام معاون عمرانی فرماندار با اشاره به پیشینه موضوع طرح زوج و فرد اظهارداشته: مصوبه اول شورای اسلامی شهر تهران وقتی به فرمانداری ارجاع شد، دارای دو بند بود که در یک بند به اخذ عوارض به محدوده طرح ترافیک اشاره شده بود و در در بند دیگر قید شده بود که شهرداری می‌خواهد از از خودروهایی که وارد محدوده زوج و فرد می‌شوند نیز عوارض اخذ کند.

    این موضوع در جلسه فرمانداری تهران مطرح شد و اعضای حاضر در جلسه به اتفاق با اخذ عوارض از محدوده زوج و فرد مخالفت کردند. طبق قانون در محدوده زوج و فرد فقط و فقط باید اعمال قانون صورت بگیرد و قانونگذار نیز این حق را تنها به راهنمایی و رانندگی داده است؛ اما عوارضی در مصوبات شورای شهر تهران برای محدوده زوج و فرد پیش بینی نشده بود و تنها عوارض مربوط به محدوده طرح ترافیک است.

    وی در پاسخ به این سوال که اگر خودروهایی که می‌خواهند وارد محدوده زوج و فرد به شوند مشمول پرداخت عوارض هستند یا خیر گفت: در این مورد تنها طبق قانون، مشمول جریمه 20 هزار تومانی می شوند اما هیچ مصوبه و قانونی مبنی بر پرداخت عوارض وجود ندارد.اما اگر خودرو غیرمجاز وارد محدوده طرح ترافیک بشود هم مشمول جریمه خواهد بود و هم باید عوارض پرداخت کند.وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه تکلیف کسانی که در این مدت به محدوده زوج و فرد وارد شده اند و شهرداری به خاطر این ورود از آن‌ها عوارض اخذ کرده است، چیست؟ گفت: طی نامه‌ای به رییس شورای شهر تهران اعلام کرده‌ایم که با توجه به اعتراض قبلی فرمانداری، اگرعوارضی از شهروندان بابت ورود غیرمجاز به محدوده زوج و فرد دریافت شده است، باید تمام و کمال عودت شود.

    ** ورود سازمان بازرسی به ماجرا
    اما چالش تازه بر سر اخذ عوارض از خودروها موضوعی است که سازمان بازرسی کل کشور نیز به آن ورود کرده است.ناصر سراج، رییس سازمان بازرسی چندی قبل در پاسخ به این سوال که نتیجه استقرار بازرسی در شهرداری و به ویژه در معاونت حمل و نقل در راستای بررسی طرح ترافیک به کجا رسید، گفته بود: نمایندگان ما در حال بررسی موضوع هستند به خصوص در رابطه با طرح ترافیک اختلافاتی مطرح است.

    نیروی انتظامی در رابطه با نحوه ورود و خروج از طرح زوج و فرد اختلافاتی با شهرداری دارد که هنوز حل نشده است.وی در واکنش به این نکته که شهرداری تهران درباره طرح ترافیک به تازگی، وجوهی را دریافت می کند، گفت: نیروی انتظامی اعلام کرده که شهرداری حق این کار را ندارد و این موضوع مخصوص ناجا و به طور ویژه راهنمایی و رانندگی است که آن‌ها باید ورود کنند. این موضوع هم از موضوع های اختلافی است که نیاز به زمان بیشتری دارد.مواردی که شهرداری اعلام می‌کند و وجوهی که به بحث عوارض اضافه می‌کند خلاف قانون اعلام شده است.

    موضوعی که قاضی سراج به آن اشاره کرده و پلیس به آن اشاره دارد، اخذ دو بار جریمه از مردم برای ورود به محدوده زوج و فرد است.سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی پایتخت در این ارتباط گفته بود: بنده باورم بر این است که نمی‌توانیم دو بار از افراد به دلیل ورود غیرمجاز پول بگیریم؛ یک بار به عنوان عوارض و یک‌بار با نام جریمه. ما نمی‌دانیم به استناد کدام ماده قانونی در صورت تردد غیرمجاز در محدوده زوج و فرد از شهروندان عوارض دریافت می‌کنند؛ دوستان باید جواب بدهند که کدام ماده قانونی است و به ما هم آن ماده قانونی را اعلام کنند.

    ** دفاع سفت و سخت شهرداری
    اما با همه انتقادات و مخالفت هایی که با اخذ عوارض از ورود غیر مجاز به محدوده زوج و فرد تردد خودروها شده اما شهردار تهران دیروز گفت که اخذ عوارض از محدوده زوج و فرد بر اساس مصوبه شوراست. پورسید آقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری هم در جلسه دیروز شورا به بیان توضیحاتی درباره پول های اخذ شده از شهروندان پرداخت و گفت: اگر خودرویی در روز موافق پلاک‌اش وارد محدوده زوج و فرد شود، می‌تواند بدون جریمه تردد کند و می‌تواند در صورت داشتن شرایط لازم وارد طرح ترافیک هم شود، اما با خودروهایی که در روز مخالف وارد محدوده زوج و فرد می‌شوند، چه کنیم؟ آیا این خلاف است؟ اگر کسی می‌خواهد به صورت قانونی وارد محدوده شود چه کند؟

    در گذشته شهروند قانون‌مداری که برخلاف روز موافق پلاک‌اش می‌خواست وارد محدوده زوج و فرد و طرح ترافیک شود می‌بایست طرح ترافیک می‌خرید و فقط در روز موافق وارد می‌شد.وی با بیان اینکه اسم این را عوارض نگذارید، اظهارکرد: کسی که می‌خواهد در روز مخالف وارد محدوده شود اگر نخواهد که قانون‌مدار باشد و طرح ترافیک نخرد، تکلیف چیست؟ آیا باید بگذاریم این فرد برخلاف قانون عمل کند؟ قبلا پیشنهاد داده بودیم که زوج و فرد را بردارند و کلیه خودروهایی که می‌خواهند در این محدوده تردد کنند، عوارض بدهند که این مصوبه در فرمانداری لغو شد.وی با بیان این‌که قرار بود از همه روزها و نه صرفا روزهای مخالف پلاک، عوارض اخذ شود، ادامه داد: این ردیف حذف شد و به جای آن تبصره‌ای اضافه شد که هرکسی که موافق پلاک‌اش وارد محدوده شود به صورت رایگان و اگر در روز مخالف پلاک وارد شد باید عوارض طرح ترافیک بدهد که همه عوارض با ضریب طرح ترافیک محاسبه می‌شد.

    حالا اگر کسی تخلف کرد و در روز مخالف آمد و عوارض هم نداد تکلیف چیست؟ در ماده هشت مصوبه شورا گفته شده است هر کسی که عوارض محدوده را پرداخت نکرد شهرداری می‌تواند آن را به حساب بدهی‌اش لحاظ کند و این بند اعلام کرده است که اخذ عوارض مانع جریمه پلیس نیست.پورسید آقایی با بیان این‌که در تبصره پیش‌بینی شده است که اگر کسی مخالف است می‌تواند به کمیسیون ماده 77 اعتراض کند، اظهار کرد: حرف اساسی ما این است که اگر کسی عوارض نداد باید با آنچه کرد؟ آیا واقعا پلیس جریمه می‌کند؟ چنانچه تا برج 9 پلیس هیچ‌کس را جریمه نکرده و این رفتار پلیس نیز در چارچوب وظایف ما نیست و در اختیار مافوقان‌شان است. ما باید بقیه شهروندان را هم ببینیم آیا کسی که قانون‌مدار است با کسی که قانون را رعایت نمی‌کند یکی است؟

    وی در پاسخ به این سوال که اعضای شورا می‌گویند این عمل قانونی نیست، اظهار کرد: من از خودم حرفی نمی‌زنم و نمی‌گویم که این قانونی است یا نه! چرا که مصوبه شورا موجود است و دقت داشته باشید که همه اعضای شورا این مطلب را نمی‌گویند، بلکه یک عضو شورا بر این موضوع تاکید دارد و من یک ماه پیش به رییس شورا نامه نوشتم و او هم به کمیسیون حقوقی و نظارت ارجاع داد و در این زمینه جلسه‌ای برگزار شد و طبق صورت جلسه سخنان ما تایید شد. حالا اگر یک عضو شورا مصوبه کمیسیون حقوقی و نظارت را قبول ندارد، من نمی‌دانم چه کنم. اما با توجه به حرف و حدیث‌های پیش آمده درباره این موضوع، قرار است جلسه ویژه‌ای در شورای شهر برگزار و به‌طور ویژه قانونی یا غیرقانونی بودن اقدام شهرداری بررسی شود.

    محسن هاشمی، رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز در واکنش به موضوع اخذ عوارض از محدوده زوج و فرد، گفت‌: باید جلسه‌ ویژه‌ای را با اعضای کمیسیون حمل و نقل و معاونت حمل و نقل در راستای تعیین تکلیف این موضوع مشخص کنیم. علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران هم از ارجاع بررسی موضوع اخذ عوارض از محدوده زوج و فرد به دو کمیسیون تخصصی خبر داد.علی اعطا در مورد تعیین تکلیف اخذ عوارض از محدوده طرح زوج و فرد گفت: دو تفسیر متفاوت از مصوبه شورا در رابطه با محدوده زوج و فرد وجود دارد. در جلسه هیات رییسه، موضوع جهت بررسی به کمیسیون مشترک نظارت و حقوقی و عمران و حمل و نقل شورای شهر ارجاع شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو