فونیکسریمکسبهتام

بعد از یک روز غیبت جاده جاده مخصوصی‌ها دوباره مجاز شدند؛

ایران خودرو و سایپا به تابلو معاملاتی برگشتند

واریز کمک ۴ هزار میلیارد تومانی دولت، موتور محرک رشد خودروسازان

عصر خودرو- صبح روز گذشته دو نماد ایران خودرو و سایپا به دلیل اتفاقاتی که برای آن‌ها رخ داد، متوقف شدند، اما امروز دوباره به بازار برگشتند.

ایران خودرو و سایپا به تابلو معاملاتی برگشتند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از اقتصادآنلاین ، دستور وزیر صنعت مبنی بر عدم افزایش قیمت خودروهای پیش فروش شده از شهریور تا دی ماه باعث توقف نماد دو خودروساز بزرگ در تالار حافظ شد، این در حالی است که بعد از یک روز غیبت آن‌ها امروز بر روی تابلوی معاملاتی نقش بستند.

    بر اساس این گزارش، بعد از آنکه قیمت گذاری خودرو از شورای رقابت گرفته شد و این مسئولیت به سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار سپرده شد، خیال خودروسازان از افزایش قیمت ها راحت شد، اما بعد از اینکه آن‌ها افزایش نرخ گرفتند، تکلیف خودروهایی که آن‌ها پیش فروش کرده بودند، نا مشخص بود.

    بنابراین آن‌‌ها خود تصمیم گرفتند، خودرو‌های پیش فروش شده را نیز مشمول افزایش قیمت کنند، اما این موضوع با اعتراض خریداران روبرو شد و مباحث زیادی را به دنبال خود داشت. آخر سر رضا رحمانی وزیر صنعت،معدن و تجارت به خودروسازان دستور داد این خودرو‌های پیش فروش شده نباید افزایش قیمت شامل آن‌ها شود. به دنبال این موضوع نمادهای «خساپا» و «خودرو» متوقف شدند، اما امروز آن ها به بازار برگشتند، بطوریکه تا لحطه تنظیم این گزارش ایران خودرو 4.5 درصد و سایپا نیز 1.6 درصد مثبت خوردند.

    از طرفی ایران خودرو با توجه به این افزایش قیمتی که توانست برای محصولات خود بگیرد، با افزایش 70 درصدی قیمت قطعاتی که از قطعه سازان همکار خود می گیرد، موافقت کرده بود، اما حال با توجه به دستور رحمانی باید دید واکنش خودروسازان در رابطه با افزایش قیمت قطعات چگونه خواهد بود و آیا در این تصمیم خود تجدید نظر خواهند کرد. همچنین بر اساس گفته نماینده ویژه وزیر صنعت، تا پایان هفته جای کمک 4 هزار میلیارد تومانی دولت به خودروسازان واریز خواهد شد، تا اندکی از زیان آن‌ها کم شود. از سوی دیگر قرار است برای تامین سرمایه در گردش قطعه سازان مبلغ 11 هزار میلیارد تومان در اختیار خودروسازان قرار بگیرد، تا آن‌ها بتوانند با این تسهیلات بدهی خود به قطعه سازان را تسویه کنند، تا آن‌ها نیز جانی دوباره بگیرند.

    این در حالیست، با توجه به کمکی که دولت قرار است به خودروسازان صورت دهد و همچنین شایعه افزایش سرمابه ایران خودرو از محل تجدید ارزیابی دارایی ها، این نماد خودرویی وضعیت بهتری نسبت به رقیب نارنجی پوش خود دارد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو