فونیکسریمکسبهتام

معرفی ب‌ام‌و ام۲ با تیونینگ منهارت – Manhart MH۲ ۶۳۰

کوچولوی گردن کلفت باواریایی!

عصر خودرو- یکی از محبوب‌ترین تیونرهای اختصاصی ب‌ام‌و، منهارت است. این تیونر آلمانی که کار بر روی باواریایی‌ها را از حدود ۳۰ سال پیش شروع کرده است و طی این سال‌ها نسخه‌های جالبی از محصولات مختلف ب‌ام‌و (اعم از کلاسیک و مدرن) ارائه کرده، خودروها را هم از نظر فنی و هم از نظر ظاهری دستخوش تغییرات قرار می‌دهد.

کوچولوی گردن کلفت باواریایی!
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۸:۰۰
  • کوچولوی گردن کلفت باواریایی!
  • کوچولوی گردن کلفت باواریایی!
  • کوچولوی گردن کلفت باواریایی!
  • کوچولوی گردن کلفت باواریایی!
  • کوچولوی گردن کلفت باواریایی!
  • کوچولوی گردن کلفت باواریایی!
  • کوچولوی گردن کلفت باواریایی!
  • کوچولوی گردن کلفت باواریایی!
  • کوچولوی گردن کلفت باواریایی!
  • کوچولوی گردن کلفت باواریایی!

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، ضمن این که منهارت جزو معدود تیونرهایی است که امکان دارد در صورت لزوم، پیشرانه خودروی مد نظرش را هم تغییر دهد و اصطلاحا دست به Engine Swap بزند. در این مطلب قصد داریم یکی از جذاب‌ترین محصولات چند سال اخیر این برند را که بر پایه مدل محبوب M2 تولید شده، بررسی کنیم.

M2 چیست؟
پس از پایان تولید نسخه کوپه و کانورتیبل سری1 و شکل گیری هویت این سری به عنوان هاچ‌بک، ب‌ام‌و نامی مجزا برای نسل جدید سری1 کوپه و کانورتیبل در نظر گرفت تا کارکتری کاملا مختص به خود داشته باشد. این محصول که کوچکترین خودروی صندوق‌دار ب‌ام‌و محسوب می‌شود، در واقع به نوعی نواده 2002 فقید محسوب می‌شود که بعد از تقریبا 4 دهه مجددا احیا شده است. در ماه اکتبر سال 2015 میلادی، ب‌ام‌و نسخه پرچم‌دار این خودرو یعنی ام2 را معرفی کرد که به نوعی یک جایگزین برای سری1 M Coupe (که برخی آن را به اشتباه M1 می‌نامند)، محسوب می‌شود. خودروی جدید یک پکیج بسیار جذاب و هیجان انگیز بود که در بسیاری موارد حتی از برادران بزرگترش مثل ام4 یا ام6 هم پیشی می‌گرفت. این خودرو از یک پیشرانه 6 سیلندر خطی 3 لیتری توربو (با کد N55B30) بهره می‌برد که بیشینه قدرتی معادل 365 اسب بخار  و گشتاور 465 نیوتن‌متری (در 1400 الی 5600 دور بر دقیقه) را به شما ارائه می‌کند و بسته به سفارش، از جعبه دنده 6 سرعته دستی یا 7 سرعته اتوماتیک دوکلاچه بهره ی‌برد که در نتیجه صفرتاصد 4.5 ثانیه‌ای برای نسخه دستی و 0.2 کمتر برای نسخه اتوماتیک رقم خواهد خورد. البته لازم به ذکر است که در ماه آوریل سال گذشته میلادی بخش ام پاور ب‌ام‌و نسخه کامپتیشن این خودرو را با 405 اسب بخار قدرت و 550 نیوتن متر گشتاور را معرفی کرد که از نظر شتاب صفرتاصد در هر دو نسخه دنده‌ای و اتوماتیک تنها 0.1 ثانیه سریعتر از ام2 ساده است اما این نسخه در پیست مسابقه و عملکرد کلی، پیشرفت چشمگیری داشته است.


هیولای کوچک، MH2 630
منهارت تاکنون چند نسخه متفاوت بر پایه این کوپه دوست داشتنی معرفی کرده است اما MH2 630 هیولایی رام نشدنی با قدرتی باور نکردنی برای این جثه کوچک است که مطمئنا این معجون برای هر ب‌ام‌و بازی وسوسه‌انگیز خواهد بود. اما فرمولاسیونی که برای خلق این ورزشکار باواریایی به کار رفته چیست؟
منهارت برای این که بتواند به بهترین نتیجه ممکن در این خودرو برسد، ابتدا پیشرانه فابریک M2 یعنی N55B30 را برداشته و یک نیروگاه 6 سیلندر 3 لیتری دیگر با نام S55 جایگزین آن کرده است. این دقیقا همان پیشرانه‌ای است که بر روی برادران بزرگتر M2 یعنی M3 و M4 استفاده می‌شود که در واقع بر پایه N55 (موتور فابریک ام2) طراحی شده اما با توجه به بهره‌گیری از حرف S در اول کُد آن، تماما توسط M GmbH توسعه یافته است. این موتور به صورت استاندارد قدرتی در حدود 425 اسب بخار دارد اما منهارت بیش از 200 اسب بخار (630 اسب بخار قدرت و 750 نیوتن متر گشتاور) به بیشینه توان آن اضافه کرده که برای این امر در ابتدا برنامه ریزی ECU دستخوش تغییرات قرار گرفته یا اصطلاحا ریمپ صورت گرفته و سپس توربوشارژری بزرگتر و بهتر به همراه اینترکولر آبی منهارت بر روی این خودرو نصب شده است. سیستم اگزوز تمام استیل به همراه سراگزوزهای 90 میلیمتری کربنی در عقب و سیستم مکش هوای کربنی نیز از جمله دیگر تغییرات اعمال شده بر روی این خودرو هستند. همچنین این خودرو از سیستم تعلیق کلاب اسپرت 3 برند KW، ترمزهای 6 پیستونی در جلو و 4 پیستونی در عقب با لنت‌های سرامیکی، تایرهای میشلین کاپ 255/35 ZR19 در جلو و 285/30 ZR19 در عقب بهره می‌برد.
پوشش ترکیبی چرم و آلکانترا با دوخت طلایی، روکش فرمان آلکانترا، صندلی‌های ریکارو اسپورتستر CS و... از جمله تغییراتی است که در داخل این خودرو اعمال شده و در بیرون بدنه این ام2 طلایی رنگ نیز شاهد قطعات کربنی بر روی کاپوت، دیفیوزر عقب، رکاب، سپرها و... هستیم.

نویسنده:معید حمیدی

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط