فونیکسریمکسبهتام

یک کارشناس صنعت خودرو با اشاره به زیان ۱۲ هزار میلیارد تومانی خودروسازان تاکید کرد

بازگشت قیمت خودروها به قبل صنعت خودرو را زمین می زند

عصر خودرو- یک کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر این که اقدام دولت در خصوص بازگشت قیمت ها در صنعت خودرو به قیمت های قبل، تصمیم اشتباهی بود، گفت: تصمیماتی از این دست صنعت خودرو را زمین می زند این در حالی است که از ۶ ماه پیش همه به افزایش قیمت ها در صنعت خودرو اذعان داشتند که در صورت اجرایی شدن در آن زمان، نه خودروساز شاهد زیان های میلیاردی بود نه شاهد نارضایتی بیش از اندازه خریداران بودیم.

بازگشت قیمت خودروها به قبل صنعت خودرو را زمین می زند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۶:۰۰

    امیرحسن کاکایی در گفت و گو با پایگاه خبری «عصر خودرو» ،  با اشاره به تاخیر در اعلام قیمت های جدید و زیان های ایجاد شده گفت: تصمیمات فعلی نیز تنها در حد شنیده ها بوده و هیچ خبری به صورت رسمی اعلام نمی شود و طبیعی است این روند منجر به شرایط فعلی شود که این شرایط خطر جدی برای صنعت خودرو است.
    این کارشناس صنعت خودرو با طرح این پرسش که چرا دولت تصمیم درست و کاملی نمی گیرد، تصریح کرد: تسهیلات پیش بینی شده در قالب دو تسهیلات 2 هزار میلیارد تومانی به خودروسازان با نرخ سود بالا بوده ضمن آن که تسهیلات خاصی نیست بلکه به بانک ها این مجوز داده شده که به خودروسازان تسهیلات اختصاص دهند باقی تسهیلات نیز 800 میلیون یورو به قطعه سازان با هدف واردات مواد اولیه است در حالی که این تسهیلات نیز روند پیچیده ای دارد زیرا برای گشایش ال سی ملزم به پرداخت 10 درصد از رقم و معادل هزار و 100 میلیارد تومان هستند.
    کاکایی با بیان این که این نحوه رفتار به عبارتی زیان است و زیان مالی را به همراه زیان فرهنگی- اجتماعی به همراه دارد، اظهار کرد: در این شرایط از دولت تقاضا می شود بر سر تصمیم اخذ شده بمانند چرا که تسهیلات به صنعت خودرو دستاوردی ندارد و تنها مرگ این صنعت را به تاخیر می اندازد .
    وی افزود: زمانی که تسهیلات گران قیمت ارزش افزایی نمی کنند زیان خودروساز روز به روز افزایش می یابد این در حالیست که در حال حاضر یکی از بزرگترین هزینه های خودروسازان، هزینه های مالی است زیرا پیش از این تسهیلاتی به آن ها اختصاص یافته اما پرداخت نشده و 40 سال از حمایت های دولت از صنعت خودرو می گذرد اما همچنان شاهد مشکلات این صنعت هستیم زیرا نحوه حمایت های مالی اشتباه است.
    این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر این که در صورت اختصاص تسهیلات به خودروسازان باید نرخ سود تسهیلات همراه با روش بازپرداخت و جزئیات آن مشخص شود، گفت: در برخی اوقات منابع مالی تنها راهکار نیست بلکه باید نسبت به حل مشکلات اقدام کرد چرا که مشکلات گمرکی، مواد اولیه، بورس و مسایلی از این دست نیز به مشکلات این صنعت افزوده است.
    عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت یکی از دلایل افزایش هزینه های خودروسازان را هزینه های مربوط به پتروشیمی دانست و تصریح کرد: بنابراین باید در کنار اختصاص تسهیلات به صنعت خودرو نسبت به رفع دیگر مشکلات صنعت خودرو اقدام کرد چرا که در این شرایط سود این تسهیلات را دلالانی که در مسیر تامین مواد اولیه وجود دارند، خواهند برد
    کاکایی ادامه داد: تسهیلات مالی به صنعت خودرو باید شفاف و در چارچوب مناسب اختصاص یابد و بانک ها توان سواستفاده از ناتوانی این صنعت با اخذ تسهیلات بالاتر را نداشته باشند. بنابراین اختصاص تسهیلات به صنعت خودرو با نرخ سود بالا کمکی به این صنعت نخواهد کرد.
    وی با تاکید بر این که باید منبع مناسب مالی برای صنعت خودرو تعریف و از آن حمایت کرد، گفت: در سال های گذشته از محل بند ق ماده 12 بودجه و صرفه جویی انرژی مقرر شد مبالغی به صنعت خودرو اختصاص داده شود که در نهایت محقق نشد این در حالیست که همزمان با ورشکستگی جنرال موتورز و کرایسلر در آمریکا یکی از اقدامات مهم تحریک در زمینه فناوری نوین بود که بعد از چند سال این فناوری چند برابر هزینه انجام شده به فروش رسید این در حالیست که خودروسازان از حرکت در زمینه گازسوز کردن خودروها و همچنین حرکت از یورو 2 به 4 و صرفه جویی انرژی ایجاد شده نه تنها تسهیلاتی دریافت نکردند بلکه شاهد تحمیل هزینه های اضافی نیز بودند که نشان می دهد قول های دولت به این صنعت عملیاتی نشده است.
    استادیار دانشکده مهندسی خودرو اظهار کرد: بر این اساس در صورت اختصاص تسهیلات به صنعت خودرو لازم است دولت شفافیت و قاطعیت به خرج داده و از روش های نوین استفاده کند و این تسهیلات تنها این صنعت را روز به روز بدهکارتر نکند.

    نویسنده:میترا ممسنی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو