فونیکسریمکسبهتام

دانگ فنگ H۳۰ بخریم یا نه؟

عصر خودرو- تب خرید خودروی H۳۰ کراس به عنوان یک کراس اوور چینی در بازار رونق پیدا کرده اما با توجه به هزینه های امروز قطعات در بازار آیا خرید این خودرو صرفه ای برای خریداران دارد یا نه؟

دانگ فنگ H۳۰ بخریم یا نه؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از تسنیم، دانگ فنگ یکی از بزرگترین خودروسازهای حال حاضر چین است که در زمینه تولید خودروهای سنگن سابقه طولایی دارد اما زمانی این خودروساز تصمیم به تولید سواری گرفت که همکاری خود را با شرکت پژو سیتروئن در خصوص تولید خودروهای سواری گسترش داد و محصول سیتروئن الیزه را مخصوص بازار چین طراحی و روانه بازار چین کرد.

    دانگ فنگ با استقبال بازار چین از این محصول مشترک شده بود تصمیم گرفت محصولات سواریش را تحت برند خود تولید کند. طراحان این شرکت راحترین راه ممکنه را انتخاب کرده و به سراغ پلت فرم سیتروئن الیزه رفتند که سالها از عمر آن گذشته بود. حاصل این همکاری فرانسوی- چینی در سال 2011 آغاز و خودروی سدان S30 که بصورت هاچ بک بود با نام H30 عرضه شد. همین جا بود که دانگ فنگ با کمی تغییرات و افزایش چند میلیمتری ارتفاع، خودروی اچ سی کراس را خلق کرد.

    حالا حلقه فرانسوی- چینی تشکل شده سومین حلقه یعنی ایران خودرو برای تولید این خودرو با دانگ فنگ وارد مذاکره شد و در نهایت حلقه سوم این ترکیب در سال 2016 یا همان 1395 تولید اچ سی کراس را در ایران آغاز نمود.


    در مورد طراحی ظاهری این خودرو باید گفت از اصول اولیه طراحی صنعتی رعایت هارمونی بین قطعات مختلف بهره مند است که همین مسئله باعث شد مشتریان بدون مشخصات فنی شیفته و جذب محصول مورد نظر شوند. اما در  محصولات چینی و علی الخصوص همین اچ سی کراس هیچ نشانی از این اصول اولیه مشاهد نمی شود.
    در نمای جلوی خودرو چراغهایی بزرگ و کشیده به شکل ظاهری کاملا خشن و تهاجمی طراحی شده است . در ما بین این چراغها، جلو پنجره نسبتا بزرگ که لوگوی شرکت سازنده در میان آن خود نمایی می کند به ظاهر تهاجمی خودرو می افزاید. اما ناگهان در زیر این مجموعه چراغهای مه شکن دایره ای شکل لطیفی ،این ترکیب را تا حدودی زیر سئوال می برد. اما در کل نمایی جلوی خودرو از جذاب ترین نقاط H30 کراس می باشد.

    در نمای جانبی اچ سی کراس اولین نکته ای که باعث رنجش می شود ظاهر گوه ای شکل خودرو بوده که بیش از حد در شیب کل مجموعه به جلوی خودرو اغراق شده است.طراحان  اچ سی کراس به منظور اسپرت شدن و تحقق بخشیدن به واژه کراس قطعات مشکی رنگ پلاستیکی را دور تا دور خودرو افزوده اند که در نمای جانبی کاملا مشهود خواهد بود.اما بدلیل پهنای بیش از حد این قطعات در بخش جانبی و علی الخصوص بر روی گلگیر ها ، نمای جانبی خودرو، نمایی نه چندان زیبا به خود گرفته است.
    عقب خودرو هم از هیچ هارمونی خاصی برخودار نبوده و مشخص نیست که چراغهای عمودی که تا سقف ادامه دارد به چه منظور طراحی شده و یا برای هارمونی با کدام بخش خودرو در این قسمت نصب شده است. البته شاید طراحان H30 کراس ایده اولیه این بخش را از محصولات ولوو گرفته اند اما در اجرای آن واقعا ناشینانه عمل نموده اند.

    هدف از نقد و بررسی، ایراد گرفتن صرف نیست و باید هر محصولی را با توجه به بازار هدف مورد نقد و بررس قرار داد. اچ سی کراس در بازار کنونی ایران برای افرادی که بدنبال خودرویی ارزان قیمت باظاهری تهاجمی و مالامال از خطوط شکسته می باشند بهترین گزینه خواهد بود چرا که رقبای این خودرو نظیر ساندرو استپ وی، لیفان X50 دارای ظاهری نرم و آرام برخودار هستند و مطمئنا با سیلقه جوانان و افراد مذکر جامعه خیلی سازگار نخواهد بود.

    خودرویی مورد تست ما که از نمونه های وارداتی از کشور چین بود فاقد پروژکتورهای روی سپر جلو بود و دیگر بخش ها هیچ تفاوتی با نمونه های داخلی نداشت.
    روز تست هوا بسیار گرم بود و محلی در غرب تهران برای تست خودرو در نظر گرفته شده بود. در ابتدای ورود به خودرو احساس خوبی از صندلی و بزرگی کابین به شما دست می دهد و صندلی های راحت و داشبورد به نصبت خوب و باکیفتی را می بینید ولی کیفیت بعضی کلید ها کنترلی کمی در زوق میزند.
    استارت زده اهرم دنده را در حالت درایو(D) قرار می دهیم، چیزی که در شروع حرکت مشخص است کندی حرکت اولیه خودرو و کندی درشتاب گیری اولیه است علارقم اینکه این خودرو از موتور مشابه Tu5 که در خودرهای خانواده 206، پژو پارس ال ایکس واتوماتیک، و 405 نمونه هایی ازGLXو  SLX، ویه سری از نمونه های صادراتی سمند ال ایکس و سورن نصب می باشدکه در همه این خودرو ها از شتاب گیری خوبی برخوردار است،ولی در این خودرواین کندی می تواند ناشی از نا هماهنگی گیربکس و موتور باشد وشاید کمی قویتر بودن گیربوکس از موتور.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو