فونیکسریمکسبهتام

عضو شورای شهر تهران مطرح کرد:

جزئیات دستورالعمل طرح ترافیک خبرنگاران

عصر خودرو- عضو شورای شهر تهران گفت: در جلسه مشترک کمیسیون فرهنگی- اجتماعی و کمیسیون حمل و نقل، دستورالعمل اجرایی نحوه توزیع طرح ترافیک خبرنگاران، روزنامه نگاران و عکاسان خبری نهایی شد.

جزئیات دستورالعمل طرح ترافیک خبرنگاران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۴:۰۰

     به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر؛ محمدعلی کلونی با بیان اینکه این دستورالعمل در 6 ماده تهیه شده است، گفت: این دستورالعمل به موجب مصوبه شماره 2529 شورای شهر تهران با عنوان کاهش ترافیک و آلودگی هوا در محدوده های مرکزی شهر تهران در سال 98 تهیه شده که در آن به شهرداری تهران اجازه داده شده عوارض طرح ترافیک را برای خبرنگاران، روزنامه نگاران و عکاسان خبری در سقف تعیین شده با تخفیف مصوب محاسبه کنند.

    وی با بیان اینکه طبق ماده 1 این دستورالعمل دو سوم از مجموع 3 درصد کل مجوزهای طرح ترافیک که به مواد خاص اختصاص یافته، به جامعه خبری شامل خبرنگاران، روزنامه نگاران و عکاسان خبری و مدیران مسئول رسانه ها اختصاص می یابد، اظهار داشت: براساس این دستورالعمل، خبرنگار و روزنامه نگار کسی است که مسئولیت و یا شغل اصلی و مستمر او فعالیت در یکی از رسانه ها و تهیه و تنظیم و انتشار خبر و گزارش از وقایع جاری و نگارش تحلیل و تفسیر آنها در رسانه جمعی است.

    کلونی اظهار داشت: در تبصره دو این ماده آمده است: نشریات ادواری که دوره انتشار آنها بیش از هفته است (ماهنامه، دو ماهنامه، فصلنامه) همچنین رسانه هایی که صرفا با توزیع خبرها و بازنشر اخبار تولید دیگر رسانه ها می پردازند مشمول دریافت طرح نیستند.

    به گفته وی اولویت در تخصیص طرح ترافیک با خبرنگاران، روزنامه نگاران و عکاسان خبری است که ب قرار کار معین در یک نشریه یا پایگاه خبری اشتغال داشته و مدرکی دال بر اشتغال مستمر به مشاغل مذکور در این دستورالعمل را ارائه دهد.

    دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به تبصره یک ماده 3 این دستورالعمل گفت: خبرنگاران و عکاسانی که قرارداد مستقیم با رسانه ندارند اما فعالیت مستمر رسانه ای دارند، تنها به شرط ارائه آثار منتشر شده به نام خود و یا بدون نام که انتصاب آن به تأیید مدیر رسانه برسد، در رسانه ها حداقل 10 اثر قبل از ثبت نام که نشان گر همکاری مستمر آنها با رسانه های مکتوب و اینترنتی باشد. معرفی این متقاضیان باید از سوی یکی از تشکل های صنفی صادر شده باشد.

    وی افزود: همچنین افرادی که شغل تمام وقت دیگری غیر از روزنامه نگاری و یا مدیر مسئولی دارند، اگر به صورت پاره وقت حق التحریری و یا حق الزحمه ای با رسانه داشته باشند، مشمول این آئین نامه نمی شوند.

    دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: در ماده 4 این دستورالعمل آمده است خبرنگاران و عکاسانی که با توجه به شرایط مندرج در آئین نامه متقاضی دریافت مجوز موارد خاص باشند، باید بعد از ثبت نام در سامانه طرح ترافیک، مدارک زیر را به سازمان حمل و نقل ترافیک ارائه کنند. تصویر شناسنامه، کارت ملی، سند مالکیت خودروی سواری به نام خود و یا همسر، معرفی نامه از سوی رسانه و موسسه محل اشتغال و یا تشکل های صنفی خبرنگاران، عکاسان و مدیر مسئولان و مدرک دال بر ا شتغال مستمر به کار خبری (بیمه تأمین اجتماعی به عنوان خبرنگار یا بیمه خبرنگاری وزارت ارشاد و یا تصویر آثار منتشر شده به نام خود در 6 ماه قبل از ثبت نام)

    کلونی با بیان اینکه در ماده 5 این دستورالعمل به کارگروه تهیه سهمیه با حضور 7 نفر اشاره کرد و گفت: این کارگروه شامل نمانیندگانی از معاونت حمل و نقل و ترافیک به عنوان دبیر گروه، کمیسیون فرهنگی و اجتماعی، کمیسیون عمران و حمل ونقل، معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد، انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران، انجمن صنفی مدیران رسانه های غیر دولتی و انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران تشکیل می شود و وظیفه تعیین تعداد سهمیه طرح ترافیک قابل تخصیص به خبرنگاران هر یک از موسسات رسانه های را به عهده دارد. حداقل نفرات برای تشکیل جلسه 5 نفر است.

    وی یادآور شد: در تبصره یک این ماده سهمیه خبرنگاران رسانه ها، با توجه به سه شاخص آخرین رتبه بندی رسانه که از سوی معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام می شود، میزان کیفیت فعالیت رسانه در عرصه تولید خبر و گزارش، تعداد نیروی انسانی و اولویت رسانه های بخش خصوصی بر رسانه های وابسته به دولت و ارگان ها و نهادهای عمومی تعیین می شود.

    دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: همچنین کارگروه تعیین سهمیه مجاز است برای هدفمند کردن توزیع مجوزهای طرح ترافیک خبرنگاری، سهمیه گروه های مشخصی همچون عکاسان، مدیران مسئول و خبرنگاران آزاد را در سقف مجوزهای صادر به جدا از موسسات رسانه ای تعیین و با همکاری تشکل های صنفی مرتبط باآنها توزیع کند.

    وی تأکید کرد: سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران موظف است، حداکثر تا پایان خرداد نام خبرنگار، نهاد معرفی کننده دریافت کنندگان طرح ترافیک خبرنگاری را در سامانه شفافیت شهرداری منتشر کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو