فونیکسریمکسبهتام

خودروسازان اروپایی در تیررس ترامپ قرار گرفتند

شیفت جنگ تجاری از چین به اروپا؟

عصر خودرو- با نزدیک شدن به مهلت پایان مذاکرات تجاری چین و آمریکا و فضای مطلوب گفت‌و‌گوهای دوجانبه بین سران دو کشور، چشم‌انداز رشد اقتصاد جهانی بهبود یافته و بهای کالاهای پایه در بازار جهانی با جهش چشم‌گیری روبرو شده است. با این حال احتمال بروز یک جنگ تجاری جدید بازارهای جهانی خصوصا اتحادیه اروپا را تهدید می‌کند. دونالد ترامپ قصد دارد بر خودروهای وارداتی به آمریکا تعرفه ۲۵ درصدی اعمال کند، امری که در صورت وقوع اقتصاد شکنده اتحادیه اروپا را با مشکلات گسترده‌ای مواجه می‌سازد.

شیفت جنگ تجاری از چین به اروپا؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از دنیای بورس ، به گفته مقامات ارشد اتحادیه اروپا در صورت عملی شدن تهدید ترامپ مبنی بر اعمال تعرفه‌های گمرکی بر اتوموبیل‌های ساخت اروپا، این اتحادیه اقدام به وضع تعرفه‌های تلافی‌جویانه بر ماشین‌های سنگین کاترپیلار (Caterpillar)، ماشین‌آلات اداری زیراکس (Xerox Corp.) و چمدان‌های برند سامسونت (Samsonite SA) وارداتی از آمریکا خواهد کرد. بلومبرگ در گزارشی به اثر این تعرفه‌ها بر بازار اتحادیه اروپا پرداخته است.

    اخطار اتحادیه اروپا در مورد تعرفه‌های احتمالی بیانگر رویکرد دو سویه این اتحادیه در مقابل سیاست "اولویت آمریکا" (America First) ترامپ است. بلوک متشکل از 28 کشور اروپایی در حال تهیه راهکاری همزمان با توافق تجاری ترانس-آتلانتیک است که به موجب آن از زیان‌ تعرفه‌های احتمالی ترامپ بر خودروهای وارداتی اروپایی جلوگیری کند. خانم سلسیا مالم‌استورم عضو هیات تجاری اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در بخارست گفت که اعضای اتحادیه اروپا حمایت کامل خود را در مورد مقابله با تعرفه‌های اعمالی بر اتوموبیل‌ها و قطعات یدکی ساخت اروپا اعلام کرده‌اند و فهرستی از اقدامات لازم برای باز تنظیم روابط دو جانبه با آمریکا تهیه شده است.

    سهم بازار آمریکا از صادرات بخش خودروسازی کشورهای اروپا

    بخش صنعت اتومبیل‌سازی آلمان، اتریش، بریتانیا و ایتالیا بیش از سایر کشورها تحت تاثیر تقاضا از بازار آمریکا قرار دارد.

    کمیسیون تجاری اتحادیه اروپا ماه پیش اعلام کرد در صورتی که ترامپ به بهانه واهی و تکراری امنیت ملی اقدام به اعمال تعرفه‌های گمرکی بر محصولات بخش خودروسازی اروپا کند، اروپا برای مقابله بر 20 میلیارد یورو از محصولات آمریکایی تعرفه وارد خواهد کرد. سال گذشته آمریکا تعرفه گمرکی آلومینیوم و استیل وارداتی از اروپا را افزایش داد. در سمت دیگر اروپا در اقدامی متقابل تعرفه گمرکی محصولات آمریکایی به ارزش 2.8 میلیارد شامل موتورهای هارلی دیویدسون، برند لباس لیوایز و نوشیدنی‌ برند بوربون را افزایش داد. این اتحادیه همچنین اعلام کرد که این تعرفه‌ها با اعمال تعرفه خودرویی به هیچ وجه پایان نمی‌یابند.

    شرکت کاترپیلار ماه پیش اعلام کرد که به دلیل افزایش تنش‌های تجاری بیشترین کسری را با سود پیش‌بینی شده در دهه گذشته تجربه کرده است. این شرکت مستقر در ایلینویز حدود 22 درصد از درآمد سال 2018 را خود را از اروپا، آفریقا و خاورمیانه کسب کرده است. پس از این خبر ارزش سهام کاترپیلار 0.4 درصد افت کرد، اما سهام زیراکس در محدوده مثبت 0.4 باقی ماند. سخن‌گوی کاترپیلار اعلام کرد که سود این شرکت در فضای تجارت آزاد محقق می‌شود و امیدوار است که مقامات سیاسی به راه‌حلی دست یابند که به سود همه باشد.

    سهم بخش خودروسازی از ارزش افزوده ناخالص کشورهای اروپایی

    بخش صنعت اتومبیل‌سازی در کشورهای جمهوری چک، آلمان، اسلوواکی و مجارستان بیشترین سهم را در ارزش افزوده ناخالص در حوزه یورو دارد.

    اتحادیه اروپا در حال حاضر به مفاد توافق سیاسی متعهد است که هفت ماه پیش بین دونالد ترامپ و یان-کلود یونکر رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا به منظور رفع موانع توافق ترانس-آتلانتیک شکل گرفت. به موجب این توافق که موعد آن در 31 اکتبر آتی به پایان می‌رسد، از اعمال محدودیت‌های اتومبیل‌های وارداتی به آمریکا جلوگیری به عمل آمده است.

    در صورت اجرای تعرفه 25 درصدی بر خودروهای وارداتی به آمریکا، بهای هر اتومبیل ساخت اروپا در این بازار به میزان 10 هزار یورو افزایش خواهد یافت. اتحادیه اروپا در نظر دارد هیاتی تجاری را در ماه مارس به منظور مذاکرات رسمی تجاری و جلوگیری از تعرفه‌های بیشتر راهی ایالات متحده کند و تا پایان اکتبر به توافق مطلوب برسد.

    ارزش خودرو و قطعات یدیکی مرتبط اروپایی صادره به آمریکا در سال 2017 بالغ بر 58 میلیارد یورو بود و همین امر نگرانی اروپا و به خصوص کشور آلمان را از احتمال افزایش تعرفه گمرکی این محصولات تشدید کرده است. روز جمعه وزیر اقتصاد اتریش در جلسه مشترک با مقامات رومانی اعلام کرد که این مساله موقعیت شغلی بسیاری از شهروندان حوزه یورو در سراسر اتحادیه اروپا را تهدید می‌کند.

    در صورت محقق شدن افزایش تعرفه‌های گمرکی آمریکا بر بخش خودروسازی اروپا، کشور آلمان بیش از همه متضرر خواهد شد. بر اساس محاسبات این تعرفه‌ها مبلغی در حدود 30 میلیارد دلار از تولید ناخالص داخلی کشورهای اروپایی را متاثر خواهد کرد که حجم قابل توجهی از آن به آلمان تعلق دارد. با رشد اقتصادی شکننده فعلی، به خطر افتادن این حجم از تولید ناخالص داخلی می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد.

    حجم صادرات بخش خودرو اتحادیه اروپا به آمریکا بیش از 10 برابر مجموع حجم صادرات استیل و آلومینیوم حوزه یورو است و اعمال تعرفه گمرکی به این بخش التهاب توافق تجاری ترانس-آتلانتیک را تشدید می‌کند و به تعرفه‌های متقابل بیشتر اروپایی‌ها بر کالاهای آمریکایی می‌انجامد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو