فونیکسریمکسبهتام

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو:

از ایده های طراحی خودرو توسط دانشگاهیان استقبال می کنیم

عصر خودرو- مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو گفت: این شرکت از هر ایده ای که درباره طراحی خودرو توسط دانشگاهیان ارائه شود، استقبال و برای همکاری اعلام آمادگی می کند.

از ایده های طراحی خودرو توسط دانشگاهیان استقبال می کنیم
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایکوپرس، مهندس هاشم یکه زارع در اولین همایش بین المللی قوای محرکه نوین در دانشگاه علم و صنعت گفت: ظرفیت های خوبی در خودروسازی و دانشگاه ها وجود دارد که در صورت تعریف درست مساله می توان نتایج خوبی هم کسب کرد.

    وی درخصوص ارتباط صنعت و دانشگاه و عدم شکل گیری ارتباط مستمر با نتیجه عینی گفت: اگر دانشگاه قابلیتی برای پژوهش و نوآوری و ارایه محصول قابل فروش به خودروساز دارد باید پیشقدم شود، خودروساز نیز زمینه لازم همکاری را فراهم می کند.

    مهندس یکه زارع افزود: متاسفانه ارتباط صنعت و دانشگاه محدود به سمینار و نشست شده و خروجی عملی از آن ندیده ایم. ظرفیت های بالایی هم در صنعت و هم در دانشگاه وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

    وی در تببین اهمیت صنعت خودرو از منظر جهانی گفت: در سال 2018 حدود 97 میلیون خودرو با گردش مالی 3 هزار میلیارد دلار در جهان تولید شده که این تعداد توسط 70 میلیون نیروی انسانی به تولید رسیده است.

    مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان این که در سال 2018 حدود یک میلیون و پانصد هزار دستگاه خودرو در ایران تولید شده گفت: برای تولید این تعداد 4 میلیارد دلار ارز از کشور خارج شده که در صورت واردات آن باید 22 میلیارد دلار ارز از کشور خارج می شد.

    وی افزود: با اضافه کردن گردش مالی لوازم یدکی مورد نیاز میزان ارزبری این تعداد به 27 میلیارد دلار می‌رسید، این رقم برابر با 97 درصد صادرات غیرنفتی، 50 درصد صادرات نفتی و 3/2 برابر بودجه عمرانی کشور است.

    مهندس یکه زارع اشتغال زایی را از دیگر مزیت های خودروسازی خواند و با بیان این که به ازای هر شغل مستقیم پنج شغل غیرمستقیم در این صنعت ایجاد می شود گفت: 850 هزار نفر در خودروسازی کشور مشغول به کار هستند.

    وی افزود: درحال حاضر هزینه ایجاد هر شغل در کشور دست کم 300 میلیون تومان است که ایجاد شغل برای 850 هزار نفر 255 هزار میلیارد تومان هزینه دربردارد، درحالی که این تعداد اشتغال قبلا ایجاد شده و باید حفظ شود.

    وی با تاکید بر لزوم حفظ صنعت خودرو کشور گفت: خودروسازی مزیت های زیادی دارد که باید با همکاری و دست به دست هم دادن بتوانیم اهداف را محقق کنیم.

    مهندس یکه زارع افزود: ایران در سال 2018 رتبه دوازدهم تولید خودرو و رتبه دهم فروش را در جهان داشته، در آسیا رتبه پنجم و در منطقه رتبه اول فروش را دارد. در گذشته کشورهای توسعه یافته 83 درصد تولید جهانی خودرو را خود انجام می دادند و کشورهای توسعه نیافته انگیزه لازم برای ورود به این صنعت را نداشته اند، اما کشورهای توسعه یافته تولید خود را در سال های اخیر به کشورهای درحال توسعه منتقل کرده اند و به این ترتیب سهم 83 درصدی آنان به 43 درصد کاهش یافته و سهم 10 درصدی کشورهای درحال توسعه به 53 درصد رسیده است.

    وی مهم ترین مساله صنعت خودرو را طراحی پلتفرم دانست و گفت: وقتی که توانایی طراحی پلتفرم همراه با قوای محرکه شامل موتور، گیربکس و اکسل را داشته باشیم می توانیم ادعا کنیم که خودروساز هستیم. مهندس یکه زارع خاطرنشان کرد: توانمندی برای این موضوع وجود دارد اما نیاز به سرمایه گذاری داریم.

    مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو تصریح کرد: برای خروج از روزمرگی و ارتقای صنعت کشور باید سرمایه گذاری لازم صورت گیرد.

    مهندس یکه زارع افزود: پیش بینی شده در سال 2030 میزان 55 درصد موتور خودروها احتراقی خواهد بود که 45 درصد این میزان بنزینی و 10 درصد دیزلی خواهد بود. خودروی هیبرید سهم 35 درصدی خواهد داشت و 10 درصد خودروها نیز برقی خواهند بود.

    وی با اشاره به نام گذاری سال با محور اقتصادی توسط مقام معظم رهبری تاکید کرد: این کشور را تولید و صادرات نجات می دهد، باید محصول صادرات محور تولید کنیم تا بتوانیم نیاز ارزی خود را تامین کنیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو