فونیکسریمکسبهتام

رقابت کره و ژاپن بر سر خودروهای هیبریدی

عصر خودرو- کمپانی‌های آسیای شرقی خیلی وقت است که با تولید خودروی هیبریدی مسیر خودروهای بنزینی را پشت سر گذاشته‌اند. برای مثال بین هیوندای و تویوتا، اولی از کره جنوبی و دومی از ژاپن جدال سختی برای جذب طرفداران خودروهای سبز وجود دارد.

رقابت کره و ژاپن بر سر خودروهای هیبریدی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از خبر آنلاین، هنگام خرید یک خودروی برقی همواره چالشی برای انتخاب پریوس یا سوناتا شکل می‌گیرد که در گزارش زیر به بررسی آن می‌پردازیم:

    چهره لوکس سوناتا یا هنجارشکن پیریوس؟

    بررسی تویوتا پریوس و سوناتا به ما در ظاهر نشان می‌دهد در خودروی هیوندای با ظاهری لوکس‌تر طرف هستیم. گویی هیوندا از دوره خامی و جوانی گذشته و حالا می‌توان روی آن حساب دیگری باز کرد. شاید این احساس در سوناتاهای قدیمی قابل دستیابی نبود اما هیوندای سال‌هاست که این خودرو را تولید می‌کند و درنتیجه هر چند سال یک بار فیس‌لیفت دیگری از آن به بازار داده. بررسی تویوتا  پریوس نیز نشان می‌دهد ظاهر خودرو از ابتدا تا این اندازه هنجارشکن نبوده اما تویوتا به جای پیروی از سلیقه عام ترجیح داده تا یک خودروی منحصر به فرد تولید کند؛ خودرویی که یا می‌تواند شما را صد در صد شیفته خود کند و یا کاملا متنفر سازد.

    مشخصات فنی

    شاید هر دو یک موتور برقی کنار پیشرانه بنزینی داشته باشند اما بین مشخصات فنی آنها تفاوت‌هایی وجود دارد. آرایش سیلندرها در هر دو خودرو به شکل چهار سیلندر 16 سوپاپه خطی بوده اما حجم موتور پریوس 200 سی‌سی‌ کمتر از سوناتا است. احتمالا به همین خاطر است که قدرت تولیدی پریوس کمی پایین تر از سوناتا قرار دارد. همچنین سوناتا یک ثانیه زودتر به سرعت 100 کیلومتر می‌رسد. این نشان می‌دهد که ما در هیوندا سوناتا شاهد شتابگیری بهتری هستیم. بررسی تویوتا پریوس به ما نشان می‌دهد که تویوتا برنامه‌ریزی برای سرعت‌های بالا نداشته و نهایتا تا 180 کیلومتر می‌راند. این در حالی است که حداکثر سرعت در سوناتا برابر با 200 کیلومتر است.  از نظر مصرف بنزین هر دو خودرو در جایگاه برابری قرار داشته هر دو در هر 100 کیلومتر تقریبا 5.5 لیتر بنزین می‌سوزانند. البته از خودرویی که ادعا می‌کند به محیط زیست اهمیت می‌دهد انتظار می‌رود دارای یورو 6 باشد اما سوناتا برخلاف پریوس یک خودروی یور 5 است.

    گیربکس تیپ ترونیک یا cvt

    سوناتا یک گیربکس شش سرعته تیپ ترونیک دارد. ترونیک نوع خاصی از جعبه دنده نیست بلکه تکنولوژی است که در گیربکس به‌کار می‌رود. در این سیستم اگر راننده اهرم تعویض را در حالت اتوماتیک قرار دهد تعویض دنده‌ها به صورت اتوماتیک انجام می‌شود؛ اما اگر اهرم را در وضعیت دستی قرار دهد می‌تواند دنده‌ را با اهرم تغییر دهد.

    در عوض گیربکس سی‌ای‌تی که در پیریوس مصرف سوخت را تا 18 درصد کاهش می‌دهد. همچنین در این نوع گیربکس ما شاهد انتقال دنده روان‌تری در مقایسه با گیربکس‌های دیگر هستیم.  همچمیم اگر هر دو گیربکس روزی آسیب ببینند cvt قیمت ارزان‌تری در مقایسه با دیگری دارد.

    نظر نهایی

    شاید در ایران برخلاف کشورهای دیگر بتوان خودروی هیبریدی را با قیمت ارزان‌تری خرید اما استهلاک گران‌تر سوناتا اجازه نمی‌دهد که آن را یک خودروی اقتصادی بدانیم. علاوه بر آن اگر برقی بودن خودرو برای فردی اولویت بیشتری داشته باشد تویوتا تجربه بیشتری در کارکردن با پریوس هیبریدی دارد. اما اگر در کنار محیط زیست به آپشن‌های خودرو هم فکر می‌کنید سوناتا جذابیت بیشتری برایتان پیدا خواهد کرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو