فونیکسریمکسبهتام

استاندار بیان کرد؛

ابطال ۱۶۰ هزار کارت سوخت در سیستان و بلوچستان

عصر خودرو- استاندار سیستان و بلوچستان با بیان این‌که تا کنون ۱۶۰ هزار کارت سوخت خارج از استان، ابطال شده است، گفت: در سیستان و بلوچستان پنج گلوگاه ورودی داریم که آنها را کنترل می‌کنیم و برای جلوگیری از بارنامه‌های جعلی که به نام استان و به کام قاچاقچیان است پیشنهاداتی داریم که بزودی اجرایی خواهند شد.

ابطال ۱۶۰ هزار کارت سوخت در سیستان و بلوچستان
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، احمدعلی موهبتی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: سیستان و بلوچستان به دلیل پهناوری باید تقسیم شود اما با رعایت اصولی که هدف از آن ایجاد توسعه همه جانبه باشد .

    وی تصریح کرد: زیرساخت ها در سیستان و بلوچستان ضعیف است به همین علت سرمایه‌گذار قدم جلو نمی‌گذارد .

    استاندار سیستان و بلوچستان گفت: کارخانه، بزرگراه و اشتغال در این استان کم و فاصله ها زیاد و تراکم گرفتاری‌ها زیاد است .

    وی ادامه داد: همه دست اندرکاران استانی باید نسبت به این موضوع اهتمام ورزند چون با وجود این شرایط و فاصله زیاد نمی‌توان از این جا برای مثلا چابهار یا ایرانشهر مدیریت کرد .

    موهبتی با اشاره به وضعیت منابع آبی سیستان و بلوچستان گفت: به دلیل عدم بارندگی در سال‌های گذشته و کاهش منابع آبی استان روزانه 1500 روستا به صورت سیار آبیاری می شدند، این شرایط درحالی بود که حجم آب سد پیشین به زیر صفر رسید، اما بر اثر بارندگی‌های اخیر تقریبا تمامی سطح این سد آبگیری شده و روی هم رفته تا حدودی دغدغه مردم استان برای تامین آب با این بارندگی ها کاهش یافته است .

    وی افزود: در منطقه تالاب جازموریان و تالاب بین المللی هامون در سیستان نیز امیدواریم آبگیری هرچه زودتر صورت گیرد و بارندگی های بیشتری داشته باشیم .

    استاندار سیستان و بلوچستان به چالش جدی الگوی کشت در استان اشاره کرد و گفت: در این شرایط منابع آبی محدود محصولاتی کشت می شود که به صرفه نیست .

    وی با بیان این‌که باید محصولی در منطقه جستجو شود که سود بیشتر و هزینه کمتری داشته باشد، افزود: امسال جهاد کشاورزی موظف شده پنبه کشت کند و در استان الگوی کشت مناسبی فراهم شود .

    موهبتی با بیان این‌که باید در این روزها امید را به مردم برگرداند، تصریح کرد: شرایط سیستان و بلوچستان در حوزه آموزشی، بهداشتی و غیره نسبت به سطح کشور بسیار ضعیف است اما در حوزه فرهنگی شرایط این استان بسیار ضعیف تر است .

    وی ادامه داد: در زمینه رشد شاخص‌های فرهنگی رسانه می‌تواند ستون و پایه باشد که اگر نباشد یعنی ساختمان فرهنگ سیستان و بلوچستان پایه ندارد .

    استاندار سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: رسانه‌ها باید واقعیات جامعه را منعکس کنند هرچند که واقعیت تلخ باشد .

    وی تصریح کرد: حدود هشت هزار میلیارد تومان برای خطوط گاز در سیستان و بلوچستان پیش‌بینی شده بود اما به دلیل شرایط خاص طرح ضربتی گازرسانی را ارائه کردیم .

    استاندار سیستان و بلوچستان در خصوص پرداخت حق آبه هیرمند از سوی کشور افغانستان نیز گفت: حقابه ایران از این رودخانه سالانه 820 میلیون متر مکعب آب است که در آن قرارداد مباحثی وجود دارد که بخشی را افغان ها و بخشی را ایران باید اجرایی کند .

    وی خاطر نشان کرد: وقتی آب آن طرف نباشد ما هم سهمیه آب نداریم، تا روزی که این وابستگی وجود داشته باشد و دسترسی به آب مطمئن نداشته باشیم در سیستان و زاهدان همواره تحت فشار خواهیم بود .

    موهبتی ادامه داد: راهکار دیگر برای دستیابی به آب پایدار بحث انتقال آب از دریای عمان است که با استفاده از ظرفیت سواحل یکی از شیوه های تامین آب برای برخی استانهای کشور در آینده خواهد بود .

    وی به مشکلات سوخت در سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: اشکال بزرگ در زمینه قاچاق بنزین این است که این سوخت سهمیه بندی شده و کارت ها به سمت نقاط مرزی شیب پیدا کرده و این شیب آنقدر زیاد است که 85 درصد سوخت خارج شده از مرز مربوط به خارج از استان است .

    وی خاطرنشان کرد: یکی از پیشنهادات برای جلوگیری از قاچاق سوخت این است که کارت سوخت باطل شده و کارت خودرو جایگزین کارت سوخت شود .

    موهبتی خاطر نشان کرد: در سیستان و بلوچستان 264 کیلومتر بزرگراه داریم و یک و شش دهم بزرگراه های کشور در این استان وجود دارد .

    وی تصریح کرد: هزار و 883 کیلومتر راه اصلی در سیستان و بلوچستان وجود دارد که با وجود مساحت وسیع این استان پایین تر از شاخص های کشوری قرار داریم .

    استاندار سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: در شهرستان خاش 5 تا 6 درصد اتوبان داریم و بیش از 23 درصد تلفات جاده‌ای در محور خاش به زاهدان رخ داده است .

    وی با اشاره به ساخت بزرگراه در شمال سیستان و بلوچستان افزود: حوادث در بزرگراه زاهدان - زابل کاهش یافته اما تلفات این محور بیشتر شده چرا که سرعت رانندگان زیاد است .

    موهبتی در خصوص اقتصاد دریا محور در سیستان و بلوچستان تصریح کرد: ترانزیت و تجارت مهم‌ترین مزیت این استان است که تاکنون ردیف مشخصی نداشته اما برای سال آینده در این خصوص ردیف بودجه تخصیص یافته و امیدواریم بحث راه آهن چابهار هم شتاب گیرد .

    وی به ظرفیت‌های صید و صیادی سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: 13 بندر صیادی در جنوب کار شده و پرورش ماهی در قفس و بحث میگو جز موارد حائز اهمیت است .

    موهبتی ادامه داد: سند محور توسعه شرق و سواحل مکران نیز در راستای این موضوع است .

    وی با بیان این‌که توسعه ملی با محوریت بندر چابهار باید صورت گیرد، تاکید کرد: توسعه ملی نباید توسعه محلی را لگدمال کند و پروژه هایی که برای توسعه این استان است در سایه توسعه ملی مغفول نشود .

    استاندار سیستان و بلوچستان هم‌چنین به مشکلات آموزش و پرورش استان اشاره کرد و گفت: پنج هزار میلیارد ریال تسهیلات با سود پنج درصد برای توسعه زیرساخت‌های آموزشی استان در نظر گرفته شده هم‌چنین سه هزار میلیارد تومان هزینه احداث و تاسیسات زیربنایی است که بلا عوض خواهد بود .

    وی با بیان این‌که همچنان برای توسعه زیرساخت های آموزشی در سیستان و بلوچستان به کمک خیرین نیاز است، ادامه داد: 12 مدرسه در حال ساخت در حوزه کریم آباد، شیر آباد و قاسم آباد وجود دارد برای آنکه باید عدالت آموزشی محقق شود چرا که تربیت نیروی انسانی مهم‌ترین هدف است .

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو