فونیکسریمکسبهتام

اولین خودرو تویوتا چگونه تولید شد؟

عصر خودرو- شاید تاریخچه‌ی خودروسازان بسیاری را دیده باشید؛ اما تاکنون به این فکر کرده‌اید اولین محصول تویوتا چه خودرویی بود؟

اولین خودرو تویوتا چگونه تولید شد؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از زومیت ، خودرویی که در تصویر می‌بینید، اولین ساخته‌ی تویوتا است: خودرویی موتورجلو، محرک‌عقب، با بدنه‌ی فلزی و شاسی نردبانی. طراحی ظاهری این مدل به‌طرز عجیبی از خودرویی آمریکایی به‌نام DeSoto Airflow الهام گرفته شده و حتی درهای آن نیز همانند محصول آمریکایی به‌شکل مقابل هم بازمی‌شوند.

    زیر کاپوت این تویوتا پیشرانه‌ی بنزینی 3.4 لیتری 6 سیلندر خطی قرار دارد که براساس شورولت Gen-1 مدل 1929 تا 1936 ساخته شده است. قدرت این پیشرانه 61 اسب‌بخار است که با استفاده از جعبه‌دنده‌ی 3 دنده‌ی دستی به چرخ‌های عقبی منتقل می‌شود. این مدل بین سال‌های 1937 تا 1943 تولید می‌شد و در این بازه‌ی زمانی، تویوتا موفق شد 1,404 دستگاه از این مدل را تولید کند.

     

    تویوتا نام این خودرو را AA گذاشت و باید آن را شروع کار این خودروساز بزرگ ژاپنی دانست. AA برای تویوتا قدم بزرگی بود و پس‌ازآن، همواره این خودروساز به‌فکر توسعه‌ی مدل‌ها و افزایش کیفیت محصولات خود بود. ایده‌ی تولید مدل AA متعلق به کیشیرو تویودا بود. در آن زمان، وی معتقد بود آینده ازآنِ صنعت خودروسازی است؛ به‌همین‌دلیل پدرش را متقاعد کرد روی طراحی و تولید خودرو سرمایه‌گذاری کند. تلاش‌های وی نتیجه داد و در سال 1935، اولین نمونه‌ی پروتوتایپ تویوتا با نام A1 ساخته شد.

    مشکلی که در آن زمان وجود داشت، این بود که ژاپن در آن سال‌ها همانند امروز، قدرت اقتصادی و کشوری ثروتمند نبود؛ ازاین‌رو، خودروِ سواری مشتریان معدودی داشت و چندان سود‌آور نبود. به‌همین‌دلیل، تویودا تصمیم گرفت درابتدا، کامیون تولید کند و نام آن را G1 گذاشت. این کامیون نیز از همان موتور 6 سیلندر 3.4 لیتری AA استفاده می‌کرد و توانایی حمل 1,500 کیلوگرم بار را داشت.

    باوجوداین، توسعه‌ی مدل AA متوقف نشد و تویوتا اولین محصولش را در سال ‍1936 با قیمت 3,350 ین رونمایی کرد. در آن زمان، اصلی‌ترین رقیب این خودرو محصولات فورد و جنرال موتورز بودند که تویوتا AA در‌مقایسه‌با رقبای آمریکایی‌اش 400 ین ارزان‌تر بود. این اولین خودرویی بود که نام تویودا را با خود یدک کشید. البته چندی بعد و در اواخر سال 1936، نام این خودروساز به تویوتا تغییر پیدا کرد؛ چون تلفظ تویوتا راحت‌تر از تویودا بود و درضمن، نوشتن تویوتا در زبان ژاپنی فقط با هشت حرکت قلم امکان‌پذیر است و عدد هشت نیز در فرهنگ ژاپنی نماد خوش‌اقبالی شمرده می‌شود. گذشت زمان در آینده، ثابت کرد نام تویوتا نه‌تنها برای این خودروساز، بلکه برای کشور ژاپن مایه‌ی خوش‌اقبالی و افتخار شد.

    امروزه اگر به دیدن موزه‌ی تویوتا بروید، می‌توانید نمونه‌ی اولیه از مدل AA را مشاهده کنید. خودرویی که در موزه‌ قرار دارد، دقیقا همان خودرو نیست؛ زیرا در سال 1987، تویوتا به مناسبت پنجاهمین سال تأسیس خود، به‌دنبال اولین مدل AA گشت؛ ولی موفق نشد این خودرو را پیدا کند. بااین‌حال، با استفاده از طرح‌های موجود توانستند این خودرو را دوباره بسازند.

    در اواخر سال 2008، تویوتا بالاخره موفق شد قدیمی‌ترین مدل AA موجود در جهان را در کشور روسیه پیدا کند. خودرویی که در روسیه بود، تغییراتی کرده بود و در حالت استاندارد قرار نداشت. مالک این خودرو موتور اصلی تویوتا را با موتور کامیون GAZ-51 تعویض کرده بود. این خودرو در همان وضعیتی که پیدا شد، هم‌اکنون در موزه‌ی Louwman در هلند درمعرض نمایش قرار دارد.
    پس از چندی، تویوتا جایگزین مدل AA را با نام AC معرفی کرد؛ اما شروع جنگ جهانی دوم و مشکلات پس از آن، این مدل را تا مرحله‌ی توقف تولید پیش برد؛ به‌طوری‌که تویوتا در بین سال‌های 1941 تا 1949، توانست فقط 631 خودروِ سواری تولید کند. جالب است بدانید تویوتا مدل سقف بازشوِ AA را نیز با نام AB تولید کرده بود.

    تویوتا AA آغازکننده‌ی راهی بود که امروزه، به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز جهان با فروش سالیانه بیش از 10 میلیون خودرو در آن قرار دارد. در سال 2018، مدل کرولا به‌تنهایی توانست به فروش 1 میلیون و 187 هزار و 645 دستگاه دست پیدا کند که از تیراژ کلی بسیاری از خودروسازان بیشتر است. این امتداد همان راه تویوتا AA است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو