فونیکسریمکسبهتام

دوران سرکشی قیمت‌ها در بازار خودرو رو به پایان است

پراید در یک سال چقدر گران شد؟

عصر خودرو- فواره قیمت ها در بازار خودرو حالا سرازیر شده است، پراید ۱۱۱ از قله ۵۲ میلیون تومان حالا به محدوده ۴۶ تا ۴۷ میلیون تومان پانهاده و یکی از بالاترین کاهش قیمت ها را در کارنامه خود تجربه کرده است.

پراید در یک سال چقدر گران شد؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۹:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از خبرآنلاین، پراید هر چند حالا نیز ارزان‌ترین خودروی ایرانی لقب گرفته است، با این حال با رسیدن به قیمت 52 میلیون تومان رکورد عجیبی را در حیات سه دهه ای خود در صنعت خودروی ایران به جا گذاشته است.

    پراید پیش از این خود را آماده خداحافظی از خط تولید ایران می کرد اما امروز یکی از مقاصد عمده جذب سرمایه‌های سرگردان تلقی می‌شود.

    طی روزهای گذشته اما بازار خودرو موقعیتی تازه را شاهد است، با تحویل خودروهای ثبت نامی از سوی خودروسازان و اجرای برنامه فرئش فوری در عین عدم خرید و فروش خودروهای صفر کیلومتر، بازار با رکودی عجیب و بی سابقه روبروست. همین امر کاهش قیمت برخی خودروها را رقم زده است اما پراید به عنوان نماد صنعت خودروسازی یا به عبارت دیگر پرتیراژترین خودروی تولیدی در ایران موقعیتی دیگر دارد و به شاخصی برای سنجش این صنعت بدل شده است.

    افزایش نرخ ارز، رشد همزمان قیمت در تمامی بازارها را به همراه داشت. ورود سرمایه گذاران به بازار خودرو سبب شد قیمت خورو هر ماه افزایشی را نسبت به ماه گذشته  تجربه نماید.

    بررسی‌ها نشان می دهد بخش مهمی از تقاضای ورودی به بازار خودرو، با هدف سرمایه گذاری و نه مصرف واقعی خودرو صورت می گیرد.

    خودروسازان در ماه‌های گذشته بارها برای رشد قیمت‌ها تلاش کردند. پیش از این شورای رقابت مسئولیت تعیین قیمت خودروها را عهده‌دار بود اما در حال حاضر ستاد تنظیم بازار مسئولیت تعیین قیمت را بر عهده دارد.  دیگر خودروها نیز مانند پراید افزایش شدید قیمت را تجربه کرده‌اند.

    پیش‌تر نجفی منش، رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان در گفتگو با خبرآنلاین از افزایش قیمت خودرو دفاع کرد و تاکید داشت در قیاس با دیگر اقلام، خودرو افزایش قیمت چندانی را تجربه نکرده است.

    او می‌گوید پراید در بازارهای جهانی به قیمت 6 هزار دلار فروخته می شود. در این شرایط خبرهای رسیده نشان می‌دهد خرید و فروش خودرو در بازار آزاد به کف رسیده است اما پیش فروش ها با سرعت برق‌آسایی در ساعات اولیه اعلام به پایان می رسد. 

    خودروسازان در حال حاضر قیمت‌های اعلامی خود را به میزان 5 درصد کمتر از قیمت بازار تعیین می‌کنند. این تصمیم با هدف کاهش فاصله قیمت خودروی تحویل کارخانه با قیمت خودرو در بازار آزاد اتخاذ شده است اما هنوز مشکلات متعددی در این حوزه باقی است.

    در شرایط کنونی با هدف تنظیم بازار خودروسازان فروش فوری خودرو را در دستور کار دارند. به نظر می رسد دوران قدرت نمایی پراید در اقتصاد ایران در حال سپری شدن است و هر چند بازگشت قیمت ها به چند ماه قبل آرزویی دوز از ذهن و غیر ممکن می نماید اما به نظر می رسد تخلیه حباب قیمتی در بازار خودرو آغاز شده و تا روزهای آتی به پایان می رسد.

    جدول زیر نشان می‌دهد پراید در فاصله زمانی فروردین تا اسفند ماه چه میزان افزایش قیمت را از سر گذرانده است.

    قیمت روز دیگر مدل های پراید در آخرین پنجشنبه سال به این شرح بود :

     

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو