فونیکسریمکسبهتام

متخصص طب‌ کار:

۲۰ درصد حوادث ترافیکی به علت اختلالات خواب‌ رخ می‌دهد

عصر خودرو- متخصص طب‌ کار با اشاره به اینکه ۲۰ درصد حوادث ترافیکی به علت اختلالات خواب‌ رخ می‌دهد، گفت: تشخیص و درمان به موقع اختلالات خواب می‌تواند از بروز تصادفات، مرگ و میر و معلولیت‌های ناشی از حوادث ترافیکی پیش‌گیری می‌کند.

۲۰ درصد حوادث ترافیکی به علت اختلالات خواب‌ رخ می‌دهد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس ، مهرداد شاکری، متخصص طب کار در ارتباط با مشکل اختلالات خواب و حوادث رانندگی اظهارداشت:خواب‌آلودگی در زمره عوامل مهم در بروز حوادث ترافیکی و هزینه‌های سنگین ناشی از است.

    وی افزود:بیشترین میزان خواب آلودگی در نیمه‌های شب بین ساعت 2 تا 4 صبح و دیگری که شدت کمتری دارد در ساعات بعدازظهر بین 2 تا 3 بعدازظهر رخ می‌دهد. بررسی‌ها نشان داده است که تصادفات رانندگی در این ساعات که اوج خواب آلودگی افراد است افزایش می‌‌یابد. بنابراین لازم است برای مقابله با خستگی و خواب‌آلودگی در حین رانندگی به نکاتی دقت شود.

    این دستیار فلوشیپ طب خواب گفت: رانندگان باید قبل از شروع رانندگی خواب کافی داشته باشند و در صورت احساس خواب‌آلودگی خودرو را متوقف کنند و چرت کوتاهی به مدت 20 دقیقه داشته باشید. همچنین بیش از 10-8 ساعت در روز رانندگی نکنند.

    شاکری با بیان اینکه رانندگان قبل و حین رانندگی داروهای خواب‌آور، آرام‌بخش، آنتی‌هیستامین نباید مصرف کنند، گفت: علاوه بر خواب‌آلودگی طبیعی در برخی ساعات روز برخی بیماری‌ها وجود دارند که خود باعث خواب‌‌آلودگی فرد حین رانندگی و بروز تصادفات مرگبار می‌شوند. بالغ بر 20 درصد حوادث ترافیکی به علت اختلالات خواب‌ رخ می‌دهد که از آم میان آپنه (وقفه تنفسی) حین خواب یکی از علل مهم و قابل درمان محسوب می‌شود

    وی بیان داشت:پرخوابی مفرط یا بیماری موسوم به نارکولپسی نیز نوعی دیگر از ا ختلالالت خواب است که آن نیز خطر سوانح راندگی را بالا می‌برد و باید مورد ارزیابی در درمان به موقع قرار گیرد.

    این دستیار فلوشیپ طب خواب  افزود: آپنه (وقفه تنفسی) حین خواب یکی از انواع شایع اختلالات تنفسی حین خواب است که معمولا با نشانه‌هایی مانند خروپف و خواب‌آ‌لودگی در طول روز تظاهر می‌کند و این بیماری مانند نارکولپسی در صورت درمان نشدن، خواب آلودگی و خواب‌ لحظه‌ا ی را به دنبال دارند که منجر به بروز تصادفات رانندگی می‌شود.

    شاکری خاطرنشان کرد: وقفه تنفسی حین خواب و نارکولپسی احتمال رخداد حوادث رانندگی را 4-3 برابر افزایش می‌دهند. از سویی دیگر می‌دانیم که سوانح رانندگی عامل بیشترین سال عمر از رفته در کشور و در زمره مهم‌ترین عوامل مرگ و میر محسوب می‌شوند.

    وی گفت:  آگاهی افراد مبتلا به اختلالات خواب از این بیماری‌ها، نشانه‌های آن و در نتیجه مراجعه به موقع جهت تکمیل تشخیص و درمان بسیار حائز اهمیت است. تشخیص و درمان به موقع اختلالات خواب اشاره شده می‌تواند از بروز تصادفات، مرگ و میر و معلولیت‌های ناشی از حوادث ترافیکی پیش‌گیری می‌کند.

    این دستیار فلوشیپ طب خواب  گفت: همچنین وقفه تنفسی حین خواب خود پیامدهای ناگواری مانند پرفشاری خون، بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت،‌سندرم متابولیک، سکته مغزی و افسردگی را به دنبال دارد که مراجعه به موقع جهت درمان از بروز این عوارض ناتوان کننده پیش‌گیری خواهد کرد.

    انتهای پیام/

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم