فونیکسریمکسبهتام

عضو کمیسیون صنایع مجلس:

فروش خودرو ۵ درصد زیر قیمت بازار مسخره است

عصر خودرو- عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: بارها به سازمان بازرسی، تعزیرات حکومتی و قوه قضاییه به دلیل کیفیت پایین خودروهای تولیدی و افزایش غیر منطقی قیمت خودرو و فروش ۵ درصد زیر قیمت بازار تذکر داده‌ایم که برخورد قاطع کنند؛ تعزیرات وظیفه‌اش چیست و الان کجاست؟ مگر نباید جلوی گرانفروشی را بگیرد.

فروش خودرو ۵ درصد زیر قیمت بازار مسخره است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از فارس، برگزیده برتر دومین جشنواره ملی مخترعین و مبتکرین کشور و مدرس دانشگاه در رشته برق و الکترونیک دانشکده علوم و فنون هوایی و به دلیل همین تجاربش مدیریت فنی در تولید اولین موشک ایرانی را در سوابق فعالیت‌ها خود دارد.

    این استاد دانشگاه 52 ساله رئیس هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی و صنعتی استان مرکزی، عضو ارشد سازمان نظام مهندسی و عضو شورای اسلامی شهر ساوه تا پیش از حضورش در مجلس شورای اسلامی بخش دیگری از فعالیت‌هایش است.

    محمدرضا منصوری در حال حاضر نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس و عضو کمیسیون صنایع و معادن است.

    وی معتقد است کاهش واردات خودرو به دلیل تحریم و کمتر شدن عرضه از سوی خودروسازان و سودجویی عده‌ای دلال را دلایل اصلی گران شدن خودرو در کشور دانست.

    این عضو کمیسیون صنایع مجلس اظهار داشت: خودروسازان برای گذار از شرایط تحریم باید به سمت تولید انبوه و عدم تنوع پیش بروند و لازم نیست مدام خط تولید و قالب را عوض کنند. بهتر است خودروهای ایرانی که در امر تولید وابستگی کمتری به ارز دارند به ویژه خودروهای پرتیراژ مانند پراید، سمند و... مدنظر قرار گیرد.

    منصوری گفت: باید تولید خودرو 1.5 تا 2 برابر افزایش پیدا کند نه اینکه پایین بیاید لذا در وهله اول باید جلوی تنوع تولید را گرفت و خودروسازان هم با فروش نمایندگی‌های‌ خارج از کشور و سایر دارایی‌های خود نقدینگی‌شان را بیشتر کنند تا بتوانند بدهی‌‌های خود به بانک‌ها پرداخت کرده و سود پول کمتری به آنها بدهند تا هزینه‌های مالی را پایین بیاورند و بتوانند سرپا بمانند.

    وی خاطرنشان کرد: بارها به سازمان بازرسی کل کشور، سازمان تعزیرات حکومتی و قوه قضاییه به دلیل کیفیت پایین خودروهای تولیدی و افزایش غیر منطقی قیمت خودرو تذکر داده‌ایم که ورود کرده و برخورد قاطع کنند ضمن اینکه اگر نهادها و سازمان‌های نظارتی قوی عمل می‌کردند مسلماً خودروسازان جرأت نمی‌کردند هر کاری بخواهند انجام دهند. سازمان تعزیرات وظیفه‌اش چیست و الان کجاست؟ مگر نباید جلوی گرانفروشی را بگیرد.

    منصوری تاکید کرد: قوه قضاییه باید بررسی کند در طول این 40 سال چطور شده که خودروساز 80 هزار میلیارد تومان بدهی دارد؟ آن هم در شرایطی که بازار آن انحصاری است و مردم مجبورند خودرو را با هر قیمتی خرید کنند. این در حالی است که هم اکنون خودروسازان، هزار میلیارد تومان بدهی خود را باید در هر ماه پرداخت کنند ضمن اینکه سود بانکی هم باید بپردازند.

    وی افزود: قضیه فروش خودرو 5 درصد زیر قیمت بازار مسخره است چرا که قیمت بازار هیچ اساس و بنای ندارد. مثلاً پراید را با همین روش می‌توانند اینقدر قیمتش را بالا ببرند که خرید آن به یک افسانه تبدیل شود.

    به گفته این عضو کمیسیون صنایع مجلس مردم در برابر گرانی خودرو کمپین «نخریدن» راه بیندازند.

    منصوری اظهار داشت:  با استیضاح وزیر صمت مشکلی حل نخواهد شد. چرا که سیستم خودروی ما ناسالم و مافیایی بوده و کنترلش هم مافیایی است. همچنین چطور است که خودرو را به 3 برابر قیمت جهانی به مردم می‌فروشیم،‌ بعد هم آن مجموعه بزرگترین بدهکار دنیا است.

    وی گفت: مجلس نشان داده که ابزاری ندارد تا مدیران متخلف را جریمه نقدی یا زندانی کند و بهتر است وقت را صرف مجلس نکنیم، بلکه باید از آن کسی که شمشیر در دست دارد پرسید چکار کرده آیا برخورد کرده است یا نه؟

    متن کامل این گفت‌وگو بدین شرح است:

    فارس: چه عواملی باعث افزایش قیمت خودرو شد؟

    منصوری: عوامل متعددی در افزایش قیمت خودرو دخیل است و با آنکه افزایش قیمت به عرضه و تقاضا برمی‌گردد به طوریکه وقتی عرضه کم می‌شود قیمت بالا می‌رود و تقاضا زیاد باشد بازهم قیمت بالا می‌رود اما با این حال واردات خودرو به سبب شرایط تحریم کاهش یافته و عرضه نیز کمتر از قبل شده که این یکی از دلایل بالا رفتن قیمت خودرو است، از طرف دیگر ورود یک عده دلال و سودجو به بازار خودرو با انگیزه به دست آوردن سودهای کلان و افزایش تقاضا، گران شدن خودرو را تشدید کرده است.

    خودروسازان برای گذار از این شرایط سخت و تحریم باید به سمت تولید انبوه و عدم تنوع پیش بروند و لازم نیست مدام خط عوض کنند یا قالب‌ها متفاوت باشد. بهتر است خودروهای ایرانی که در امر تولید وابستگی کمتری به ارز دارند به ویژه خودروهای پرتیراژ مانند پراید، سمند و... مدنظر قرار گیرد چرا که این خودروها به واسطه قیمت‌های‌ بالایی که دارند سودهای بالا و بسیار خوبی را نصیب تولیدکنندگان خواهد کرد.

    باید جلوی تنوع تولید را گرفت و بر چند خودرو در شرایط تحریم تمرکز کرد

    در این شرایط باید تولید خودرو 1.5 تا 2 برابر افزایش پیدا کند نه اینکه پایین بیاید؛ در وهله اول باید جلوی تنوع تولید را گرفت و خودروسازان هم با فروش نمایندگی‌های‌ خارج از کشور و سایر دارایی‌های خود نقدینگی‌شان را بیشتر کنند تا بتوانند بدهی‌‌های خود به بانک‌ها پرداخت کرده و سود پول کمتری بدهند تا هزینه‌های مالی را پایین بیاورند و بتوانند سرپا بمانند.

    فارس: چرا نهادها و سازمان‌های مسئول برخورد قاطع و قانونی با خودروسازان نمی‌کنند؟

    منصوری: خودروسازان به دلیل کیفیت پایین محصولات‌‌شان و نظارت ضعیف نهادهای مسئول در تصادفات جان مردم را می‌گیرند از طرف دیگر با افزایش غیر منطقی قیمت خودرو پول مردم را هم از جیب‌هایشان بیرون می‌آورند که ما ورود نهادها و سازمان‌های مسئول برای برخورد قاطع و قانونی با خودروسازان را بارها خواسته‌ایم.

    سازمان تعزیرات کجاست؟

    سازمان بازرسی، تعزیرات و قوه قضاییه هر کدام باید به قضیه وارد شوند و اگر اینها به وظایف خود درست عمل کنند قطعاً این مشکلات حل خواهد شد.

    فارس:  فروش خودرو 5 درصد زیر قیمت بازار کمکی کرد؟

    منصوری: اگر بخش نظارت قوی عمل می‌کرد مسلماً خودروسازان جرأت نمی‌کردند هر کاری بخواهند انجام دهند. قضیه فروش خودرو 5 درصد زیر قیمت بازار مسخره است چرا که قیمت بازار هیچ اساس و بنای ندارد. مثلاً پراید را با همین روش می‌توانند اینقدر قیمتش را بالا ببرند که خرید آن به یک افسانه تبدیل شود.

    فارس: عدم واکنش مجلس درباره وضعیت خودرو و بازار را تایید می‌کنید؟

    منصوری: مجلس اختیارات زیادی ندارد و آخرین حربه‌اش این است که هیأت تحقیق و تفحص تشکیل بدهد که آن هم هیچگاه کارایی نداشته است. هم اکنون نمایندگان دنبال آن هستند ساختمان اجاره کرده و این هیأت را تشکیل دهند اما 6 ماه آینده مشخص نیست نماینده‌ای باشد یا نباشد.

    نباید وقت خود را برای تفحص بگذاریم/ قوه قضائیه ورود کند

    قطعاً بعد از یک سال تحقیق و تفحص از خودروسازان باید پرونده به قوه قضاییه ارسال شود ولی معتقدم چرا این همه وقت تلف شود در حالی که قوه قضاییه می‌تواند راساً وارد شده و اقدام کند ضمن اینکه تحقیق و تفحص اصلاً معنایی ندارد چرا که اختیارات مجلس در این زمینه صفر است.

    تحقیق و تفحص بیشتر شبیه یک افسانه است اما با این حال مجلس شورای اسلامی تحقیق و تفحص تشکیل داده اما من در آن شرکت نکرده‌ام چون اعتقاد دارم این کار بی‌فایده بوده و هیچ اتفاقی هم در بهبود اوضاع و برطرف کردن مشکلات نخواهد افتاد.

    فارس: چرا سازمان‌های نظارتی و دولتی فقط نظاره‌گر هستند؟

    منصوری: سازمان تعزیرات وظیفه‌اش چیست و الان کجاست مگر نباید جلوی گرانفروشی را بگیرد. تعزیرات، سازمان بازرسی و قوه قضاییه باید به وظایف‌ خود عمل کنند و به تخلفاتی که قطعاً در به وجود آمدن گرانی‌های بی‌رویه اخیر باعث نابسامانی در اقتصاد کشور شده رسیدگی و با عاملان آن برخورد قانونی کنند.

    فکر می‌کنم قانونی که در مجلس وضع می‌شود باید توسط مجری آن که دولت است به بهترین نحو اجرا شود و اگر تخلفی صورت بگیرد قوه قضاییه برخورد قاطع کند. اما باید به این نکته توجه داشت که اگر قوه مجریه و قضاییه به وظایف‌ و مسئولیت‌هایشان به درستی عمل نکنند بهترین قوانین دنیا را هم داشته باشیم هیچ تأثیری نخواهد داشت.

    چرا باید خودروساز هزار میلیارد تومان سود پول بدهد

    قوه قضاییه باید بررسی کند در طول این 40 سال چطور شده که خودروساز 80 هزار میلیارد تومان بدهی دارد آن هم در شرایطی که بازار آن انحصاری است و مردم هم مجبورند با هر قیمتی خرید کنند، پس چرا این همه بدهی بالا آورده‌اند.

    دولت باید زیر مجموعه‌هایش را کنترل کند؛ نهادهای مسئول باید بررسی کنند تا بتوانند پول‌هایی که در این 40 سال رفته را برگردانند والا در ماه هزار میلیارد تومان بدهی و سود بانکی خودروسازان را چه کسی می‌خواهد پرداخت کند.

    منصوری افزود: حتی با این شرایط اگر بهترین مدیر دنیا را هم بیاوریم مگر می‌تواند کاری انجام دهد چرا که ماهیانه باید هزار میلیارد تومان سود پول بدهد و بدهی اصلی سرجایش محفوظ است که البته باید گذشته و ریشه‌ این بدهی‌ها بررسی و مشخص شود.

    مردم کمپین نخریدن خودرو راه بیندازند

    به گفته عضو کمیسیون صنایع مجلس مردم در برابر گرانی خودرو کمپین «نخریدن» راه بیندازند.

    از آنجایی که خودروساز مستقل و خصولتی است و تنها یک عضو هیأت مدیره آن دولتی است دولت به تنهایی نمی‌تواند مشکلات را حل کند، اما قوه قضاییه، سازمان بازرسی و تعزیرات که مستقل هستند با متخلف و گرانفروش می‌توانند برخورد قانونی و قضایی کنند.

    فارس: چرا استیضاح وزیر صمت را در دستور کار قرار نمی‌دهید؟

    منصوری:‌ در وهله اول باید تعزیرات به موضوع گرانی خودرو ورود کند سپس استیضاح وزیر هر چند به اعتقاد بنده وزیر هم استیضاح شود مشکلی حل نخواهد شد. چرا که سیستم خودروی ما ناسالم و مافیایی بوده و کنترلش هم مافیایی است و همه چیز در محدوده خاص خودش قرار دارد که اگر غیر از این بود چطور است که به 3 برابر قیمت جهانی مردم را مجبور می‌کنیم خودرو بخرند بعد هم آن مجموعه به بزرگترین بدهکار دنیا تبدیل می‌شود.

    شمشیرداران ورود کرده و با تخلف برخورد کنند

    مجلس نشان داده است ابزاری ندارد که مدیران متخلف را جریمه نقدی یا زندانی کند و بهتر است وقت را صرف مجلس نکنیم، بلکه باید از آن کسی که شمشیر در دست دارد پرسید چکار کرده آیا برخورد کرده است یا نه که طبعاً باید سراغ تعزیرات، سازمان‌ بازرسی و قوه قضاییه رفت تا با ابزارهای قانونی که در اختیار دارند مشکلات را ان‌شاءالله حل کنند.

    به گزارش خبرگزاری فارس، مخطبان گرامی با ثبت سوژه‌ای در بخش «فارس من» با عناوین «استیضاح وزیر صنعت به دلیل ضعف مدیریت در کنترل قیمت خودرو و واردات و صادرات مواد غذایی» ، «نه به انحصارگرایی خودروسازان» ، «برخورد دادستان کل کشور با گرانفروشی خودرو سازان» ، «دست دلالان را از بازار خودرو کم کنید» ، «سکوت نمایندگان مردم در مقابل گران‌فروشی غیرقانونی خودروسازان» ، «ورود دستگاه محترم قضایی و امنیتی به بازار خودرو» ، «هزینه های سربار شرکتهای خودرو سازی» ، «تعداد شاغلین در صنعت خودرو چقدر است؟ آیا این بهانه خوبی برای انحصار در این صنعت است؟» ، «اگر فرمول پنج درصد شود برای خرید خودرو چیکار کنیم؟» و «خودرو سازان بار یا یار مردم،دولت و نظام!» خواستار پیگیری این موضوع شدند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو