فونیکسریمکسبهتام

مرگبارترین روزهای تعطیلات نوروزی + نمودار

عصر خودرو- گذر روزها در نوروز بیشتر از دیگر ایام سال به چشم می‌آید و حتی بسیاری آرزو می‌کنند تعطیلات طولانی‌تری داشته باشند. در همبن روزها تنها در سال گذشته بیش از ۱۰۰۰ نفر جان خود را از دست دادند و تعطیلات به خاطره‌ای بد برای خانواده‌ها و نزدیکانشان تبدیل شده است.

مرگبارترین روزهای تعطیلات نوروزی + نمودار
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، در طول اجرای طرح نوروزی سال 97 که از 25 اسفند ماه 96 آغاز شد و در 15 فروردین ماه 97 به پایان رسید، 1034 نفر جان خود را از دست دادند؛ افرادی که عمدتاً قربانی سهل‌انگاری وغفلت رانندگان از توجه به ساده‌ترین قوانین راهنمایی و رانندگی شدند.

    در این میان برخی از روزهای طرح نوروزی سال 97، قربانیان بیشتری داشت. روزهایی مانند 10 و 13 فروردین ماه و 26 و 28 اسفندماه دارای بیشترین قربانیان حوادث رانندگی بودند و این نشان می‌دهد که شمار جانباختگان حوادث ترافیکی در نوروز 97 در روزهای پایانی سال و روزهای پایانی تعطیلات افزایش چشمگیری داشت.

    بر اساس آماری که پزشکی قانونی در اختیار ایسنا قرار داده است، به‌ترتیب روز در روز 25 اسفندماه 96، 52 نفر، در روز 26 اسفند، 55 نفر، در روز 27 اسفند 49 نفر، در روز 28 اسفند 61 نفر، در روز 29 اسفند 46 نفر، در روز یکم فروردین 97، 52 نفر، در روز دوم فروردین 52 نفر، در روز سوم فروردین 57 نفر، در روز چهارم فروردین 60 نفر، در روز پنجم فروردین 45 نفر، در روز ششم فروردین 36 نفر، در روز هفتم فروردین 52 نفر، در روز هشتم فروردین 52 نفر، در روز نهم فروردین 44 نفر، در روز دهم فروردین 65 نفر، در روز یازدهم فروردین 52 نفر، در روز دوازدهم فروردین 56 نفر، در روز سیزدهم فروردین 65 نفر، در روز چهاردهم فروردین 49 نفر و در روز پانزدهم فررودین 34 نفر جان خود را در تصادفات رانندگی از دست دادند.

    اما اگر این آمار را به ترتیب روزهای دارای بیشترین جانباخته حوادث رانندگی مرتب کنیم، دهم و سیزدهم فروردین ماه 97 هرکدام با 65 مورد فوتی بیشترین جانباخته را به خود اختصاص داده‌اند. پس از آن 28 اسفندماه 96 با 61 کشته قرار دارد و رتبه بعدی مربوط به چهارم فروردین ماه 97 با 60 کشته است. سوم و دوازدهم فروردین با 57 و 56 مورد فوتی و بیست و ششم اسفند با 55 مورد در رتبه‌های بعدی قراردارند.

    کم تلفات‌ترین روزها در طرح نوروزی سال 97 نیز مربوط به پانزدهم فروردین ماه با 34 مورد فوتی است و پس از آن نیز ششم، نهم و پنجم فروردین به ترتیب با 36، 44 و 45 مورد فوتی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

    سرهنگ نادر رحمانی - رئیس مرکز فرماندهی و کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا - درباره دلایل افزایش تصادفات در برخی از روزها به ایسنا گفت: به‌طور کلی آمارهای ما نشان می‌دهد که هرچه به روزهای پایانی تعطیلات نزدیک می‌شویم، تعداد تصادفات افزایش می‌یابد چراکه بسیاری از مسافران قصد دارند تا با عجله خود را به خانه برسانند تا روز کاری را آغاز کنند. در روزهای آغازین تعطیلات و پایان تعطیلات رسمی ابتدای نوروز نیز برخی از رانندگان با عجله بیشتری رانندگی می‌کنند و در کل همین عجله باعث می‌شود تا زمان استراحت را از برنامه سفر خود حذف کنند و گاهی چهار- پنج ساعت مداوم رانندگی کنند. خستگی باعث کاهش تمرکز رانندگان و توجه آنان به مسیر مقابل می‌شود و حوادث ناگواری را رقم می‌زند.

    رحمانی با تاکید بر اینکه مسافران نوروزی باید زمان سفر خود را مدیریت کنند، گفت: متأسفانه برخی از رانندگان قبل از سفر اطلاعی از وضعیت راه‌ها دریافت نمی‌کنند و همین باعث می‌شود که در ترافیک معطل شوند، ترافیک سنگین نیز سبب خستگی رانندگان می‌شود و زمانی هم که مسیر باز می‌شود راننده بدون توجه به خستگی ادامه مسیر می‌دهد.

    وی سرعت و سبقت غیرمجاز را نیز عامل دیگری در وقوع تصادفات اعلام و اظهارکرد: گاهی برخی رانندگان در مسیرهای دو طرفه سبقت می‌گیرند یا در پیچ‌ها و نقاط کور جاده دست به این کار می‌زنند که حوادث مرگباری را رقم می‌زند.

    رئیس مرکز فرماندهی و کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با بیان اینکه بسیاری از تصادفات رانندگی قابل پیشگیری است، گفت: اگر راننده و دیگر سرنشینان به مسیر خود توجه کافی داشته باشند، با دقت و تمرکز کافی رانندگی و از انجام تخلفاتی چون سرعت و سبقت غیرمجاز پرهیز کنند، آمار بسیاری از تصادفات کاهش خواهد یافت.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو