فونیکسریمکسبهتام

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت و گو با عصرخودرو؛

خروج دولت از بنگاه داری بازار را رقابتی می کند

عصر خودرو- ممنوعیت واردات خودرو در حالی برای سال آینده تمدید شده که واردکنندگان این حوزه بر ثبات در تصمیم گیری ها تاکید داشته و پیشنهاد نخست خود را این موضوع عنوان می کنند چرا که به اعتقاد آن ها در حال حاضر هیچ ثباتی در تصمیم گیری ها وجود ندارد در حالی که دولت باید تصمیم گیری های خود را برپایه ثبات انجام دهد و اگر نسبت به صدور مصوبه ای اقدام می کند پیش از آن نسبت به مطالعه لازم و دریافت نظر ذینفعان موضوع به صورت کتبی با مهر و امضا اقدام کرده باشد.

خروج دولت از بنگاه داری بازار را رقابتی می کند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با بیان این مطلب گفت: در حال حاضر میزان نارضایتی ها در اتاق های بازرگانی و تجار بسیار بالا است اما به اعتقاد آن ها دلیل این مشکلات، تحریم ها نیست بلکه تصمیم های داخلی مانع از فعالیت روان آن ها شده است و با توجه به چنین شرایطی امیدواریم این امر تبدیل به یک قانون شود که اگر دولت قصد تبدیل موضوعی به قانون را دارد، برای تصویب نسبت به اخذ نظر ذینفعان و تشکل های تخصصی آن حوزه اقدام کند.
    او با اشاره به اینکه بنابراین در شرایط فعلی نباید انتظار داشته باشیم در حالی که همه بازارهای سرمایه گذاری را کور کرده ایم، ریال های انباشته و سرگردان مدیریت شود تصریح کرد: چرا که برای مدیریت این شرایط لازم است محل های سرمایه گذاری امن و دارای بازدهی متناسب با نرخ تورم به صورت رسمی اعلام و دولت راهکاری تعریف کند تا نقدینگی در اختیار مردم در مکان های مناسب توزیع شود .
    دادفر ادامه داد: در حال حاضر محلی برای توزیع این نقدینگی وجود ندارد و تا زمانی که تکلیف این منابع مشخص نشود وضعیت به همین شکل باقی خواهد ماند و نقدینگی سرگردان به سمت خودرو و کالاهایی که هزینه بری کمتری دارند، خواهد رفت. در حال حاضر 80 میلیون نفر جمعیت موجود، بر اساس آمار بانک مرکزی به کالاهایی خاص نیاز دارند این تقاضا مشخص است و بر اساس اعلام مرکز آمار میزان نیاز به کالایی مانند خودرو مشخص است که آیا توان تامین این نیاز از سوی دو خودروساز قابل تامین خواهد بود که به طور قطع جواب این پرسش خیر است.
    به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودروفضای اجتماعی فعلی از روند گفتار درمانی گذشته و مردم با توجه به عملکرد فعلی و سطح درآمدها و همچنین نرخ تورم انتظار دارند و با گفتار درمانی کنار نمی آیند. در چنین شرایطی باید نیاز افراد به خودرو از طریق بازار داخلی تامین شود و در غیر این صورت باید نسبت به آزادسازی واردات خودرو اقدام کرد. اگر در این شرایط بر صرفه جویی ارزی تاکید می شود می توان با تاکید بر صرفه جویی ارزی اجازه داده شود منابع ارزی دیگری که تحت اختیار مردم است به کمک دولت آمده و بازار را اداره کند و راهکار به کارگیری سرمایه ها نیز به مردم ارایه شود.
    او در پایان نیز با اشاره به اینکه باید به رقابتی بودن بازار دامن زد، تا زمانی که دولت صاحب بنگاه های بزرگ است نگاه به بنگاه داران به صورت عدالت محور نخواهد بود و تنها شرکت های زیرمجموعه دولت در اولویت حمایت قرار خواهند گرفت و در صورت ادامه فضای فعلی ، هیچ امری بهبود نخواهد یافت اظهار کرد: بنابراین دولت باید بنگاه داری را رها کند و دست از این فضا بردارد، وقتی رقابت از فضای این صنعت برداشته می شود شاهد فضایی مانند فضای فعلی با قیمت های بالا در خودروهای داخلی خواهیم بود در حالیکه لازم است واردات آزاد شود تا این دسته از خودروها در کنار خودروهای تولید داخل قرار گیرند و مردم حق انتخاب داشته باشند بدون شک ادامه روند فعلی جز نارضایتی دستاوردی نخواهد داشت.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو