فونیکسریمکسبهتام

مدیر بازاریابی برند ام وی ام در گفت و گو با «عصرخودرو» :

خودروسازان تنها در تلاش برای بقا هستند

عصر خودرو- سال ۹۷ را باید سال دست و پنجه نرم کردن با چالش های اقتصادی نامید. سالی پر تنش و پر استرس همراه با نوسانات شدید ارزی که اصناف زیادی را تحت تاثیر قرار داد.

خودروسازان تنها در تلاش برای بقا هستند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» ،  ناصر فتوره چیان مدیر بازاریابی برند ام وی ام شرکت مدیران خودرو با بیان این مطلب گفت:  اگر بخواهیم فقط به حوزه خودروسازی نگاه کنیم، تاثیر اتفاقات یاد شده پیش از پیش بود و باعث شد مشکلات حادی در این حوزه پیش آید.
    به گفته او سرنوشت برجام، عدم واردات خودرو، افزایش نرخ ارز و به تبع آن افزایش سایر نهاده های تولید از جمله مواردی هستند که صنعت خودرو را به چالش کشیدند. یکی از اتفاقات مهم سال جاری، تصمیم دولت مبنی بر ممنوعیت واردات خودرو بود. امری که بی نظمی بازار خودرو را به دنبال داشت و عدم اعتماد به تامین خودروهای وارداتی برای مشتریان از سوی شرکت های خودرویی و همچنین تامین قطعات آن ها در کنار شک و تردید جامعه خودرویی، باعث افزایش ناگهانی قیمت ها شد و خودروهای وارداتی را از دسترس عموم مردم خارج کرد. این اتفاق هرچند ناخوشایند برای شرکت های داخلی و دیگر برندهای چینی میمون به حساب می آمد.
    این کارشناس همچنین با اشاره به اینکه به موازات آن، سرنوشت برجام اتفاق سیاسی دیگری بود که تبعات شدیدی بر پیکره اقتصادی کشور داشت، تبعاتی که به سختی قابل جبران خواهد بود تصریح کرد: ترس برخی از شرکت ها از ادامه حضور در بازار ایران به جهت از دست دادن بازارهای دیگر و همچنین بروز مشکلات عدیده در بخش انجام تراکنش های مالی عواقب زیادی در پی داشت. در طول ماه های گذشته برندهای مطرح زیادی مجبور به خروج از کشور شدند و خودروسازهایی چون، نیسان، هیوندای، کیا، میتسوبیشی در کنار چندین برند چینی که با محدودیت های اعمال شده از سوی آمریکا، ناگزیر به کاهش فعالیت های خود شدند و عطا را به لقایش بخشیدند و رفتند.
    به گفته او این اتفاقات به این موارد محدود نشد. نوسانات نرخ ارز و روند افزایشی آن در سال 97 و قرار گرفتن در کانال بالای 10 هزار تومان به نوبه خود تشدید قیمت های تمام شده خودرو را به همراه داشت. خودروسازان با تامین ارز مورد نیاز خود از طریق سامانه نیما، و با قیمت های حتی 14هزار تومانی ناخواسته افزایش نرخ محصولات خود را تجربه کردند هر چند که این افزایش به مزاج خیلی ها خوش نیامد.
    مدیر بازاریابی برند ام وی ام با اشاره به اینکه حس و حال صنعت خودرویی کشور، همان حس و حال صنعت  پویای ماه های آغازین سال نیست! بعد از چندین ماه، هنوز جای خالی برند های لوکس احساس می شود. همچنان که قیمت خودروهای وارداتی سر به فلک گذاشته، خودروهای چینی و داخلی نیز با رقم‌هایی معامله می شوند که قابل هضم نیستند. حال دیگر به راحتی نمی توان تصمیم به خرید یک خودرو گرفت.
    فتوره چیان همچنین ادامه داد: قیمت بیشتر نهاده‌های تولیدی افزایش یافته اند در حالیکه سرانه درآمدی هر فرد همان مبلغ اول سال است! پس گروه هدف محصولات فعلی نیز جابجا شده است. آیا میتوان انتظار داشت خودروهای لوکس چینی جا پای خودروهای وارداتی گذاشته و با این قیمت ها مشتریان خود را راضی نگه دارند؟
    سوال سختی است! با نیم نگاهی به وضعیت بازار شاید بتوان پیش بینی درخصوص نیاز مشتریان و اهداف آتی ایشان در خرید خودرو داشت. بازار امروز، بازار دلالی و سفته بازی است. بازاری که هر کس رانت بیشتری داشته باشد زودتر از بقیه ارزان می خرد و در وقت مناسب گران می فروشد.
    به گفته این کارشناس : خودرو دیگر کالای مصرفی به حساب نمی‌آید، خودرو یک سرمایه است. سرمایه ای که هر روز در وانفسای هجمه تقاضای مردم با ارزش تر می شود. اما تا به کجا؟
    آیا در کنار این اقتصاد مریض می توان امیدی به بهبود صنعت خودرو داشت؟ شرکت های خودروسازی داخلی به واسطه تحریم ها و عدم واردات برخی قطعات مورد نیاز مجبور به کاهش تولید شده‌اند. خودروسازان چینی هم از قاعده بازی مستثنی نیستند و با عدم واردات CKD های خود، با افت شدید روبرو شدند. حال شرکت های خودروسازی در تلاش برای بقا به هر دری میزنند. خودروسازان داخلی دستوری تولید می کنند، دستوری با کاهش آپشن های استاندارد، خودرو تحویل می دهند و دستوری به فروش می رسانند.
    او همچنین با بیان اینکه با در نظرگرفتن همه این اتفاقات باید گفت که قانون بازی تغییر کرده است. محصولات خودرویی محدود شده و قیمت ها دو برابر و گاهی چند برابر. بازار خودرو گاهی با رکود مواجه شده و گاهی جان می گیرد اظهار کرد: با توجه به اتفاقات افتاده و پی آمد های آن، آینده مثبتی پیش روی این بازار نمی توان متصور شد.
    شاید با محدود کردن عوامل تاثیر گذار در بخش های سیاسی و اقتصادی کشور بتوان با خوش بینی نیم نگاهی به بهبود داشت اما این عوامل فاکتورهایی هستند که وابستگی شدیدی به سایر شاخص های اقتصادی کشور داشته و تحت تاثیر روابط بین الملل کشور به راحتی جابجا می شوند.
    صنعت ما بیشتر شبیه عروسک خیمه شب بازی شده است. داستان را نوشته و تدوینش می کنند و در آخر قصه با دست خود شرکت ها را رقصانده و مردم را به تماشای آن می نشانند.
    ناصر فتوره چیان مدیر بازاریابی برند ام وی ام شرکت مدیران خودرو در انتها نیز گفت: وقتی به کمبود قطعات مورد نیاز تولید نگاه می کنیم به وضوع هزاران خودرویی را می بینیم که در کف شرکت های خودروسازی بلاتکلیف رها شده اند و یا به خطوط تولیدی می رسیم که دیگر به علت مشکلات واردات قطعات، نمی توانند خط تولید خود را سر پا نگه دارند، دیگر رمقی در جان نمی ماند. تصمیم های آشفته بالا دستی ها نفس کشیدن را برای خودرویی ها سخت کرده است. آیا واقعا می‌توان دوباره آن روزهای پر انرژی را تجربه کرد؟ واقعا می توان در بازاری سالم تر فعالیت کرد؟ آیا دولت خود در جایگاه حامی قرار دارد یا؟ به راحتی نمی توان به این سوال ها پاسخ داد و به آینده این صنعت امیدوار بود

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو