فونیکسریمکسبهتام

رئیس کل گمرک ایران:

تنها ۲۰۰ خودروی دپو شده وارد کشور شد

عصر خودرو- رئیس کل گمرک ایران یکی از دلایل رسوب کالا‌های وارداتی در گمرکات را پیچیدگی‌های اداری و کالا‌های دپو شده از ۵ سال گذشته دانست.

تنها ۲۰۰ خودروی دپو شده وارد کشور شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی میر اشرفی، رئیس کل گمرک ایران اظهار کرد: گمرک ایران در  سال 97 با فراز و نشیب‌های بسیاری روبرو شد و تلاش های بسیاری برای رفع  مشکلات جزئی  نظیر رسوب کالاها صورت گرفت، بطوریکه مدت ماندگاری کالا‌ها در گمرکات کشور به 2 ماه کاهش یافت. این امر منجر شد تا کالا‌هایی که در ادوار گذشته (یعنی 2 تا 6 سال قبل) هم در گمرک ایران رسوب کرده بودند خودنمایی کنند.

    هیچ کاهشی در واردات مایحتاج مردم نداشتیم
    وی افزود: هرچند کالا‌ها با تاخیر ترخیص می‌شدند اما کیفیت بررسی کالاهای وارداتی را افزایش دادیم. همچنین از فساد مواد دارای تاریخ انقضا جلوگیری کردیم، برخی  افراد، خبر ممنوعیت واردات 1339 قلم کالا به کشور را کاهش واردات کالای اساسی معرفی کردند و جوی روانی برای افزایش قیمت کالاهایشان به راه انداختند. هیچ کاهشی در واردات مایحتاج مردم نداشتیم این قبیل اخبار شایعاتی بود که سال گذشته مطرح می شد. معتقدم  ممنوعیت واردات برخی کالاها عمدتا به دلیل چرخش چرخ تولیدات داخلی بوده است تا نیاز کشور به محصولات خارج از کشور کم شود.

    میر اشرفی با اشاره به ضعف ماندگاری محصولات وارداتی بعد از اعمال تحریم‌ها گفت: متاسفانه در مدیریت ترخیص کالا‌ها پس از اعمال تحریم‌های ظالمانه، خیلی موفق نبودیم، اما با گذر چند ماه کمی وضعیت عادی شده است و توانستیم بر شرایط بحرانی غلبه کنیم. در واقع موضوع رسوب طولانی مدت کالا‌ها در گمرکات رفع شده است.

    سهم 80 درصدی مواد اولیه در واردات

    وی در پاسخ به این سوالی مبنی بر اینکه چه میزان از این رسوبات در سال گذشته مربوط به مواد اولیه بوده است، گفت: سال گذشته شاهد واردات 40 میلیارد دلار کالا به کشور بودیم که چیزی حدود 12 میلیارد دلار مربوط به کالاهای اساسی و مابقی یعنی 80 درصد آن مربوط مواد اولیه بوده است.

    معاون وزیر اقتصاد در امور گمرکات بیان کرد: معتقدم تنها عاملی که می‌تواند تاثیر تحریم‌ها را به صفر برساند، هماهنگی دستگاه‌های مهم کشوری اعم از وزارت صمت، بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و در نهایت سایر اعضای هیئت دولت و سازمان‌های نظارتی است، زمانی که هماهنگی‌ها با سرعت و یک هدف صورت پذیرد قطعا مشکلات خارجی به کشور تحمیل نخواهد شد.


    تنها 200 خودروی دپو شده وارد کشور شد
    میر اشرفی به تلاش برای تعیین تکلیف خودرو‌های دپو شده تا پایان سال 97 اشاره کرده و گفت: تمام برنامه‌ها چیده شد تا این خودروها تا پایان سال یا متروکه و یا به کشور بازگردانده شوند که از این بین تنها 200 خودرو موفق به ورود به کشور شدند و به علت پیچیدگی‌های اداری و مبهم بودن مسیر وارداتی، موفق به ترخیص خودروها در سال گذشته نشدیم.

    رئیس گمرک ایران تاکید کرد: مشکلاتی که در سال گذشته برای بازار گوشت بوجود آمد و این بازار را غیرعادی جلوه داد قاچاق دام زنده بود که آن هم به اندازه‌ای نبود که بازار را برهم زند از اینرو تنها جوی روانی ایجاد شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو