فونیکسریمکسبهتام

پیش پرداخت ۱۹۰ هزار تومانی برای دوچرخه سواری رایگان

عصر خودرو- شهرداری تهران اعلام کرد استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی در روزهای سه شنبه رایگان است این در حالی است که برای استفاده از این دوچرخه‌ها شهروندان باید ۱۵۹ هزار تومان از قبل به عنوان ودیعه و همچنین ۳۰ هزار و ۹۰۰ تومان به عنوان بیمه پرداخت کنند در غیر اینصورت امکان استفاده از دوچرخه‌ها فراهم نیست.

پیش پرداخت ۱۹۰ هزار تومانی برای دوچرخه سواری رایگان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از فارس، پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو، کمپینی است که در سال 1394 با هدف استفاده کمتر از خودروهای تک‌سرنشین  اجرا شد تا از این طریق شهروندان، دست‌کم در روز سه‌شنبه به‌جای استفاده از خودروی شخصی از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

    این کار برای اولین بار در شهرستان اراک آغاز و به تمام نقاط کشور تسری پیدا کرد. پیروز حناچی سومین شهردار شورای پنجم شهر تهران در آذر سال 97 و در روزهای ابتدایی حضورش در کسوت شهردار تهران  در جلسه شورای مدیران شهرداری خبر داد که قصد دارد هر سه شنبه از وسایل حمل و نقل عمومی  برای رفت و آمد استفاده کند. وی از مدیران شهرداری تهران هم خواست تا هفته‌ای یک روز برای مراجعه به محل کار از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده کنند. حناچی از همان ماه هر هفته سه شنبه با دوچرخه و سایر وسایل حمل و نقل عمومی به محل کار خود رفت.

    دوچرخه گران قیمت حناچی در همان ابتدا حاشیه ساز شد و همچنین این اقدام شهردار تازه کار تهران صدای هم حزبی های خودش را هم در آورد. غلامحسن کرباسچی شهردار اسبق تهران در صفحه اینستاگرام خود خطاب به حناچی گفت: ای‌کاش آقای حناچی به جای دوچرخه، صبح زود بدون ترافیک با ماشین به دفتر کارش می‌رفت و پیگیری و تلاش می‌کرد صد‌ها واگن معطل مانده مترو زودتر به خطوط مترو ملحق شوند که صد‌ها هزار مسافر مترو راحت‌تر و سریع‌تر برسند و ده‌ها هزار اتومبیل نیز کمتر بیرون بیایند.

     

    بر اساس این گزارش، هنوز مترو و اتوبوس در تهران به میزان کافی توسعه نیافته است؛ کمبود واگن و ازدحام جمعیت در مترو صدای شهروندان را در آورده است. هم حزبی های حناچی معتقدند که وی بهتر است ابتدا سر و سامانی به وضعیت شهر داده و سپس سراغ دوچرخه سواری برود.

    بر اساس این گزارش، شهردار تهران با وجود انتقادات فراوانی که به این اقدامش صورت گرفت اما هر سه شنبه بدون خودرو به محل کار خود می رود و همچنین در طول مسیر نیز گاهی سری به پارک ها می زد و با شهروندان ورزش صبح گاهی کرده و یا اینکه برخی زمان ها با دانش آموزان دوچرخه سواری می کند.

    نکته قابل توجه در دوچرخه سواری آقای شهردار این است که وی در روزهای سه شنبه مسیر میدان توحید ، بلوار کشاورز، خیابان حافظ و در نهایت خیابان بهشت را طی می کند تا به محل کار خود در شهرداری تهران برسد این در حالی است که این مسیرها، مسیر ویژه دوچرخه سواری نیست.

     

    همچنین در دوره مدیریت اسبق شهرداری تهران در  مسیرهای «خیابان انقلاب تا میدان امام حسین و خیابان نواب صفوی»، «خیابان امام خمینی»، «بلوار کشاورز، خیابان کریم خان زند تا میدان هفت تیر»، «خیابان دولت» و «قیطریه، اندرزگو تا خیابان اقدسیه» خط ویژه دوچرخه راه‌اندازی شود اما این طرح تقریباً شکست خورد و بسیاری از خانه های دوچرخه به مکان زندگی گربه های تهران تبدیل شد.

    تهران چقدر مسیر دوچرخه سواری دارد

    زیر ساخت های لازم برای دوچرخه سواری در تهران فراهم نیست و طول مسیر‌های دوچرخه سواری در تهران 61 هزار و 649 متر است و تعداد خانه‌های دوچرخه 140 است که تنها 35 خانه دوچرخه در تهران فعال است و بسیاری از آنها متروکه شده است.

    محمد علی کرونی دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در این باره گفت: تعداد ایستگاه‌های رک هوشمند 69 ایستگاه است و 1276 عدد رک هوشمند در تهران نصب شده است. تعداد ایستگاه‌های دوچرخه اشتراکی اداری 21 ایستگاه است تعداد دوچرخه‌های سالم در انبار 100 دستگاه و دوچرخه‌های معمولی 1420 دستگاه. تعداد دوچرخه‌های نیازمند تعمیر در انبار 3 هزار دستگاه و تعداد دوچرخه‌های تحویل شده به مناطق نیز 3 هزار دستگاه است. با این زیر ساخت به نظر نمی‌آید چندان بتوان به توسعه دوچرخه سواری در تهران امیدوار بود.

    محمدرضا مهماندار رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در این باره گفت: دوچرخه بخشی از چرخه حمل و نقل است، باید سهم تمامی وسایل حمل و نقلی در سطح شهر مشخص شود و تمام موارد یعنی حمل و نقل عمومی، خودرو‌های شخصی و دوچرخه را یک بسته کامل دیده و اگر می‌خواهیم برای آن‌ها سیاست گذاری کنیم تمام آن‌ها را با هم دیده و برای یک مجموعه سیاست گذاری درستی انجام دهیم.

     


    همچنین پیروز حناچی شهردار تهران در این باره گفت: میزان استفاده از دوچرخه در تهران زیر یک درصد است، برخی معتقدند در تهران به دلیل شیب امکان دوچرخه‌سواری وجود ندارد. به جرأت می‌گویم مشکل 95 درصد مسیرهای تهران برای دوچرخه قابل حل است.

     

    حناچی در خصوص دوچرخه‌سواری بانوان گفت: همکاران من در این مورد ایده‌های خوبی دارند و در حال طراحی مدلی هستیم که شک ندارم به اندازه کافی پاسخ حساسیت‌ها را می‌دهد.

    در 27 آذر سال 97 استارت دوچرخه اشتراکی هوشمند در تهران زده شد.دوچرخه اشتراکی به صورت پایلوت در مناطق 2، 3و 6 آغاز شده است.

    همچنین مصطفی سلیمی شهردار منطقه 3  در این باره گفت: نرم افزارهای مربوط به دوچرخه های اشتراکی در 6 نقطه منطقه فعال هستند و علاوه بر آن شبکه های مردمی نیز در این زمینه در حال راه اندازی است.

    وی ادامه داد: منطقه 3  با مساحتی بالغ بر 3 هزار هکتار از شمال به بزرگراه شهید چمران، بزرگراه شهید مدرس و بزرگراه آیت الله صدر و از شرق به خیابان پاسداران و بخشی از خیابان شریعتی و از جنوب به بزرگراه رسالت و بزرگراه همت و از غرب به بزرگراه شهید چمران محدود می‌شود.

    شهروندان چطور می توانند از  دوچرخه های اشتراکی استفاده کنند

    شهروندان می‌توانند اپلیکیشن بیدود را نصب کرده و با ثبت نام در این اپلیکیشن دوچرخه دریافت کنند.افراد گوشی خود را در هنگام استفاده بر روی بارکد قرار داده و قفل دوچرخه باز می‌شود و بعد از آنکه به مقصد رسیدند دوچرخه را قفل کرده و نفر بعد از آن استفاده می‌کند. اتاق کنترلی پیش‌بینی شده است که از طریق جی پی اس دوچرخه‌ها را مدام رصد می‌کند.

    شهروندان می توانند بعد از استفاده دوچرخه را در هر نقطه شهر رها کنند و تیم پشتیبانی بیدود نسبت به جمع آوری آنها اقدام می کند.

    دوچرخه سواران بیمه هستند و رنج سنی افراد که از این مد حمل و نقلی می توانند استفاده می کنند 16 تا 75 سال در نظر گرفته شده است و در روزهای  برفی و بارانی شهروندان نمی‌توانند از این دوچرخه‌ها استفاده کنند.

    هزینه دوچرخه‌های اشتراکی چقدر است؟

    شهروندان ابتدا برای استفاده از دوچرخه های هوشمند باید 159 هزار تومان پرداخت و همچنین30  هزار و 900 تومان هم برای بیمه بپردازند. این مبلغ  قابل استرداد است در واقع به عنوان سپرده نزد بیدود می ماند تا اگر شما خسارتی به دوچرخه ها وارد کردید از طریق این مبلغ دریافت می شود.

    شهروندان برای هر 30 دقیقه استفاده باید 1500 تومان پرداخت کنند. فرقی نمی کند که شما یک دقیقه از دوچرخه استفاده می‌کنید یا 30 دقیقه و مبلغ 1500 تومان از حساب شما کسر خواهد شد.

    اگر شما بخواهید روزانه یک ساعت از دوچرخه استفاده کنید در ماه باید حدود 84 هزار تومان پرداخت کنید.

    شهردار تهران  برای اینکه شهروندان را ترغیب به استفاده از دوچرخه کند، در پیامی توئیتری نوشت: به پیشنهاد بنده یکی از سرویس‌های دوچرخه اشتراکی هوشمند به پویش سه شنبه های بدون خودرو پیوست و استفاده از این سرویس رایگان است.از این پس شهروندان تهرانی می‌توانند سه شنبه ها از خدمات این سرویس به صورت رایگان استفاده کنند.

    این در حالی است که شهروندان باید از قبل 190 هزار تومان برای استفاده از بیدود پرداخت کرده باشند و اگر کسی این هزینه را پرداخت نکرده باشد نمی توانند از دوچرخه های اشتراکی در روزهای سه شنبه به صورت رایگان استفاده کند.

    آلودگی هوا و ترافیک است دو معضل کلیدی کلان شهر تهران است البته در سال گذشته به دلیل تغییرات جوی و اقدامات صورت گرفته در محدوده طرح ترافیک و ... تهران وارد شرایط اضطرار نشد.  اما همچنان ترافیک تهران یکی از معضلات اساسی است و شهروندان تهرانی ساعت های زیادی را در ترافیک سپری می کنند و شهرداری قصد دارد با توسعه فرهنگ دوچرخه سواری بخشی از مشکلات ترافیکی و آلودگی هوا را کاهش دهد.

    نبود زیر ساخت های مناسب، عدم توسعه کامل  حمل و نقل عمومی، کمبود واگن و اتوبوس‌های فرسوده و  از همه مهتر نبود منابع مالی لازم از جمله مشکلات اساسی است که باید هر چه سریعتر در تهران تعیین تکلیف شود. شهرداری تهران باید برای خطوط دوچرخه سواری  زیر ساخت فراهم کند تا ایمنی شهروندان به طور کامل تامین شود. باید برنامه ریزی های درستی صورت گیرد تا این طرح به سرنوشت طرح آسمان آبی_ زمین پاک و بین خطوط برانیم تبدیل نشود. به امید شهری پاک برای تهرانی ها.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو