فونیکسریمکسبهتام

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو و قطعه‌سازان:

تسهیلات اعطایی به قطعه‌سازان نوشدارو بعد از مرگ سهراب نباشد

عصر خودرو- دبیر انجمن صنایع همگن نیرو و قطعه‌سازان تاکید کرد: سازوکار پرداخت تسهیلات به قطعه‌سازان باید به سرعت انجام شود تا نوشدارو بعد از مرگ سهراب نباشد.

تسهیلات اعطایی به قطعه‌سازان نوشدارو بعد از مرگ سهراب نباشد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از اقتصاد آنلاین، آرش محبی‌نژاد با اشاره به صحبت‌های اخیر وزیر صنعت مبنی بر امکان بازپرداخت ریالی تسهیلات توسط قطعه‌سازان اظهار کرد: با توجه به خواب پول در حوزه کاری ما و نیز با توجه به نوسان نرخ ارز، اگر بازپرداخت تسهیلات به صورت ریالی نباشد برای ما با ضرر همراه خواهد بود که خوشبختانه وزارت صنعت اعلام کرد که این تسهیلات باید به صورت ریالی تسویه شود.

    وی با اشاره به میزان تسهیلات تخصیص داده شده به قطعه‌سازان و خودروسازان توضیح داد: تسهیلات اعطایی دولت شامل دو بخش بود، یک بخش 844 میلیون یورو و بخش دیگر4هزار میلیارد تومان که قرار شد این مبلغ به زنجیره تامین خودروسازی تزریق شود که البته 4هزار میلیارد تومان ریالی فقط مربوط به قطعه‌سازان بود اما 844میلیون یورو را هم قطعه‌سازان و هم خودروسازان می‌توانستند استفاده کنند.

    محبی‌نژاد درخصوص نوع ارز پرداختی این تسهیلات گفت: آن زمان که این موضوع تصویب شد قرار بود مبلغ 844میلیون یورو با ارز نیمایی پرداخت شود که چیزی حدود 7هزار میلیارد تومان بود و الان با توجه به تغییر نرخ ارز نیمایی، این مبلغ نیز تغییر کرده است.

    دبیر انجمن صنایع همگن نیرو و قطعه‌سازان خاطرنشان کرد: این ارز در واقع یوروی چین است و قطعه‌ساز و خودروساز برای انتقال آن به کشورهای دیگر همچون اروپا، متحمل هزینه زیادی خواهند شد البته این به شرطی است که پول قابل انتقال باشد چرا که در این دوران با وجود تحریم‌های جدید فرستادن ارز به کشورهای دیگر به راحتی امکان‌پذیر نیست.

    او با بیان این که تسهیلات پرداختی دولت سهل‌الوصول نیست، افزود: نباید فراموش کنیم که این تسهیلات تنها بخشی از نیاز قطعه‌سازان را برطرف خواهد کرد زیرا قطعه‌سازان در بسیاری از مواقع به یوروی کشورهای توسعه یافته احتیاج دارند و همیشه یوان چین به درد ما نمی‌خورد.

    محبی‌نژاد همچنین با اشاره به شعار امسال، پرداخت این تسهیلات به دو صنعت مذکور را لازم اما ناکافی دانست و تاکید کرد: این تسهیلات به تنهایی نمی‌تواند شعار امسال را محقق کند زیرا خودروسازان به شدت در پرداخت بدهی خود به قطعه‌سازان بد عهدی می‌کنند و عدم پرداخت این معوقات نیز مشکل بزرگی برای قطعه‌سازان ایجاد کرده و از طرف دیگر خود قطعه سازان بدهی بانکی دارند و با توجه به شرایط کنونی توانایی پرداخت این بدهی را ندارند.

    وی همچنین به مشکلات قطعه‌سازان در مراوده با سایر کشورها به دلیل تحریم‌های بانکی اشاره کرد و گفت: با توجه به این که خودروسازان مستقیما مورد تحریم آمریکا قرار گرفتند و قطعه‌سازان تنها بخش خصوصی هستند که مورد تحریم مستقیم هستند با ارز سیستم بانکی عملا نمی‌توانند مراودات ارزی با کشورهای خاص داشته باشند و این ارز برای مراوده با کشورهایی همچون هند و چین و عراق مناسب است و با صرف هزینه 8 الی 15درصد شاید بتوان به کشورهای اروپایی صادر کرد.

    محبی‌نژاد تصریح کرد: بخش عمده ارز مورد نیاز قطعه سازان باید از طریق واردات بدون انتقال ارز تامین شود که برآورد ما بین یک تا دو میلیارد دلار در سال واردات بدون انتقال ارز قطعه‌سازان است که تا الان بانک مرکزی حاضر نشده این کار را انجام دهد بنابراین پرداخت تسهیلات شرط لازم برای رسیدن به رونق تولید است اما شرط کافی نیست.

    او گفت: ما از 4هزار میلیارد تومان تسهیلات استقبال کردیم هرچند روند آن به شدت کند بود به طوری که از زمان تصویب تا پرداخت حدود دو ماه طول کشید، اما موضوع بازپرداخت ریالی باید به سرعت انجام شود تا نوشدارو بعد از مرگ سهراب نباشد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو