فونیکسریمکسبهتام

تحول صنعت خودرو با حضور ربات‌ها

خداحافظی دیر یا زود کارگران

عصر خودرو- استفاده از ربات‌ها در صنعت خودروسازی مزایای زیادی را برای کارخانه‌ها ایجاد می‌کند و به همین دلیل بسیاری از سازندگان خودرو به سراغ اتوماسیون در این صنعت رفته‌اند. حضور ربات‌ها در خودروسازی روز به روز در حال پررنگ‌تر شدن است و سوال مهم اینجاست که چه زمانی کارگران به صورت کامل از فرآیند تولید کنار می‌روند؟

تحول صنعت خودرو با حضور ربات‌ها
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۳:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از گسترش‌نیوز ، امروزه برندهای بزرگ خودروسازی دنیا از ربات‌ها در روند تولید و مونتاژ خودرو استفاده می‌کنند اما ربات‌ها در تمامی بخش‌ها حضور ندارند. استفاده از ربات‌ها باعث می‌شود که مواردی از جمله بهبود کیفیت، کاهش هزینه‌ها، افزایش میزان تولید رخ دهد ضمن این که این دستگاه‌ها امکان کار در شرایط سخت و خطرناک نیز دارند؛ مواردی که برای نیروی انسانی امکان‌پذیر نیست. شرکت جنرال موتورز یکی از نخستین خودروسازانی است که در سال 1961 از ربات در ساخت خودرو استفاده کرد. درحال‌حاضر ربات‌ها در صنعت خودروسازی فعالیت‌های گوناگونی انجام می‌دهند که در ادامه نوشتار به بررسی آنها می‌پردازیم.

    ربات‌های همکار

    این نوع ربات‌ها که به آنها Cobot گفته می‌شود برای کمک به نیروهای انسانی در وظایف دشوار طراحی شده‌اند. این نوع ربات‌ها نسبت به ماشین‌آلات تولید توانایی کمتری دارند اما می‌توانند از طریق شبیه‌سازی، فعالیت‌های مختلفی را یاد بگیرند. انجام کارهای گوناگون توسط ربات‌های همکار بیشتر از طریق شبیه‌سازی انجام می‌شود و نیاز کمتری به برنامه‌نویسی وجود دارد. حسگرهایی در این نوع ربات‌ها وجود دارد که این امکان را فراهم می‌کنند تا به سادگی و بدون بروز هرگونه مشکل و خطر در کنار نیروی انسانی بتوانند کار خود را انجام دهند. قدرت، سرعت و نیروی این ربات‌های همکار محدود شده تا خطری را در محیط کار ایجاد نکنند.

    ربات‌های حمال!

    ربات‌ها در صنعت خودروسازی نه تنها در فرآیند تولید بلکه در فرآیند حمل‌و‌نقل وسایل و تجهیزات نیز به کار گرفته می‌شوند. ربات‌هایی که این کار را انجام می‌دهند AVG نام دارند و به نوعی سیستم حمل‌و‌نقل بدون اپراتور محسوب می‌شوند. این ربات‌ها عموما مواد خام و قطعات را به صورت تکراری در فاصله‌های کوتاه تا متوسط جابه‌جا می‌کنند. یک سری زیرساخت‌ها به صورت نوارهای مغناطیسی طراحی شده که این ربات‌ها بر روی آنها حرکت می‌کنند تا مسیر خود را گم نکنند.

     

    ربات‌های نقاش

    یکی از مواردی که در خودروسازی نیاز به دقت بالایی دارد بحث رنگ‌آمیزی است که یک فرآیند نسبتا وقت‌گیر محسوب می‌شود و یکدست بودن رنگ خودرو در تمامی سطوح از اهمیت بالایی برخوردار است. رنگ‌آمیزی خودکار در صنعت خودرو امروزه به صورت گسترده توسط ربات‌ها انجام می‌شود. ربات‌های نقاش بازوهایی دارند که رنگ از نقطه انتهایی آنها به سمت خودرو اسپری می‌شود و در نتیجه نیاز به یک نقاش ماهر برای رنگ‌آمیزی خودرو در کارخانه‌ها از بین می‌رود. این ربات‌ها روز‌به‌روز پیشرفته‌تر می‌شوند و سرعت رنگ‌آمیزی آنها در کنار دقت در حال افزایش است.

    ربات‌های جوشکار

    این نوع ربات‌ها از دهه 1980 وارد صنعت خودروسازی شدند و به‌منظور جوشکاری نقطه‌ای و قوس الکتریکی از آن‌ها استفاده می‌شود. این ربات‌ها دارای شش محور هستند و امروزه به‌صورت گسترده استفاده می‌شوند و درعین‌حال کاملاً انعطاف‌پذیر و دقیق فعالیت خود را انجام می‌دهند. ربات‌های جوشکار قادر به انجام طیف وسیعی از تکنیک‌های جوشکاری هستند و در این صورت جوش‌ها به‌صورت دقیق و بدون نیاز به مهارت بالا توسط کارگران زده می‌شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم