فونیکسریمکسبهتام

شهرداری بر چه مبنایی عوارض زوج و فرد را اخذ کرد؟

عصر خودرو- در حالی که شهرداری تهران اقدام به اخذ عوارض در محدوده زوج و فرد کرده است، دبیر کمیسیون عمران شورا اعلام کرد که زیر ساخت ها فراهم نیست و معلوم نیست شهرداری بر چه مبنایی عوارض را اخذ کرده است.

شهرداری بر چه مبنایی عوارض زوج و فرد را اخذ کرد؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۶:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  فارس، موضوع اخذ عوارض از محدوده زوج وفرد هنوز همچنان مشخص نیست و هر بار مسئولان اظهارنظرهای متناقضی در این زمینه انجام می دهند که باعث سردرگمی بیشتر شهروندان می شوند.

    سال گذشته نحوه اجرای طرح ترافیک در تهران تغییر کرد و مسؤولان خبر دادند در صورتی که طرح موفق باشد محدوده زوج وفرد هم تغییر می‌کند اما خبری از دریافت عوارض از این محدوده در سال 97 نبود.

    شورای شهر تهران زمانی که مصوبه نرخ طرح ترافیک را تصویب کرد در تبصره ای به شهرداری تهران اجازه اخذ عوارض از محدوده زوج وفرد برای خودروهای که در روزهای مخالف پلاک خود تردد می کنند را داد. شهرداری اقدام به اخذ عوارض کرد اما در حال حاضر سایر مسؤولان  شهری در این زمینه می گویند این کار درست نیست و نباید شهرداری پولی از شهروندان اخذ می‌کرد.

    فرمانداری تهران، پلیس و شورای شهر تهران هر کدام جداگانه این اقدام شهرداری را غیرقانونی عنوان کردند اما هیچ کاری هم برای توقف این فعالیت غیرقانونی انجام ندادند و شهرداری تهران همچنان به اخذ عوارض در محدوده زوج وفرد ادامه می دهد.

    کار به جایی رسید که علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران خواستار ارائه لایحه استفساریه به شورا  برای رفع اختلاف نظر در خصوص مصوبه شورای شهر و دریافت عوارض زوج و فرد شد و گفت که شهرداری باید هر چه سریعتر این کار را انجام دهد.

     

    وی به جلساتی که در کمیسیون های حمل و نقل و عمران و حقوقی و هیات رئیسه شورای شهر برای بررسی این موضوع با حضور پورسید آقایی (معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران) برگزار شد اشاره کرد و گفت: اما اعضای شورای شهر به جمع بندی واحد و مشترک در این خصوص نرسیده‌اند. و بهتر است شهرداری در این باره استفساریه ارائه کند.

    بعد از این اظهار نظر سخنگوی شورای شهر تهران معاون شهرداری تهران پاسخ داد و گفت : در 25 آذر سال گذشته طی نامه ای که در حکم استفساریه داشت از محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران تقاضا کردم نسبت به تعیین تکلیف موضوع از خودروهای پلاک مخالف در محدوده زوج یا فرد اقدام کند. چنانچه برداشت و اقدام این معاونت خلاف مصوبه شورای شهر باشد، نتیجه را به این معاونت ابلاغ کنند تا نسبت به اصلاح روند کار اقدام لازم انجام شود.

    پورسیدآقایی ادامه داد:  اما به هر جهت شورای حق دارد در هر مقطعی نظر خود را اعلام کند و ما نیز مطیع آن هستیم هرچند بازگشت به عقب بسیار سخت و تقریبا غیر ممکن است در عین حال معتقدم موارد مطرح شده از سوی برخی از اعضا و برداشت های دوگانه از این مصوبه نشات گرفته از اختلاف نظر بوده و در جلسات کارشناسی رفع خواهد شد.

    شهرداری تهران همچنان شهروندانی را که در روزهای مخالف پلاک خود وارد محدوده زوج وفرد می‌شوند را جریمه می کنند این در حالی است که محمد علی کرونی دبیر کمیسیون عمران شورای شهر تهران  اعلام کرد که مبنای اخذ عوارض از محدوده زوج و فرد مشخص نیست.

    وی ادامه داد: تا مادامی که زیر ساخت های این کار فراهم نیست و بازه زمان خروج خودروها از این محدوده به علت نبود دوربین قابل شناسایی نیست شهرداری بر چه مبنای نرخ تردد را تعیین می کند.

    در حالی که به گفته دبیر کمیسیون حمل و نقل شورا زیر ساخت‌های برای جریمه زوج وفرد مشخص نیست اما قرار است از ابتدای تیر شهروندان برای تردد در این محدوده هزینه دهند که یکی از مسؤولان شهری گفت زیرساخت‌ها فراهم است و مشکل نداریم.

    شهرداری تهران تصمیم دارد که  طرح زوج و فرد را  حذف و طرحی به نام محدوده کنترل آلودگی هوا را جایگزین کند.

    در طرح زوج و فرد فعلی  اساس طرح پلاک هر خودرو بود اما از اول تابستان امسال، تمامی خودروها  با هر پلاکی در هر فصل فقط 20 روز می‌توانند به صورت رایگان وارد این محدوده شوند و برای تردد بیش از این مقدار باید  هزینه پرداخت کنند. هزینه ورود به محدوده بیش از تعداد مجاز، معادل نصف عوارض ورود به طرح ترافیک است و شهروندان برای تردد حتما باید در سایت تهران من ثبت نام کرده و حساب کاربری خود را شارژ کنند.

    با این اقدامات مسؤولان شهرداری تهران همچنان به جد معتقد هستند که هدفشان از حذف زوج و فرد و پولی کردن این محدوده درآمدزایی نیست.

    پیروز حناچی شهردار  تهران در این باره گفت: در طرح  حذف طرح زوج و فرد  اساساً نگاه ما درآمدزایی نیست و سلامت شهروندان برای ما مهمتر است.

     

    وی ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد که روزهای آلاینده نسبت به سال گذشته 20 درصد کاهش یافته البته باد و باران کمک کرد اما همیشه گفتیم در این بخش درآمد مدنظر ما نیست و دیدید درآمدها نیز کاهش پیدا کرده است.

    شهردار تهران با بیان این که طرح زوج وفرد در کوتاه مدت تأثیرگذار نیست، گفت: همه اعضای شورای شهر بر این نظر تاکید دارند اما در مورد این که چه طرحی جایگزین شود، ساعتها بحث شد تا به جمع بندی رسیدیم.

    مسؤولان شهرداری تهران اعلام کردند که درآمدهای ناشی از طرح ترافیک و زوج و فرد برای توسعه حمل و نقل عمومی در تهران استفاده می شود.حتی اعلام کردند سال گذشته از محل عوارض طرح ترافیک 13 دستگاه اتوبوس جدید و همچنین بخشی از پول هم در توسعه خط 6 و 7 مترو هزینه شد.

    بر اساس این گزارش، در کمتر از 2 ماه آینده قرار است محدوده زوج وفرد در تهران حذف و تمامی خودروها فقط 20 روز می توانند رایگان در هر فصل در رینگ دوم طرح ترافیک تردد کرده و برای الباقی روزها باید هزینه پرداخت کنند. برخی مسؤولان شهری معتقد هستند که زیرساخت‌ها فراهم  و دوربین های جدید برای محدوده زوج وفرد در حال نصب است اما برخی از شورایی ها نظر متفاوت دارند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو