فونیکسریمکسبهتام

یک کارشناس خودرو مطرح کرد:

بی تأثیری برداشتن قیمت‌ها از سایت‌های آگهی

قیمت وارداتی‌ها ۳ ساله ۱۰ برابر شد

عصر خودرو- مدتی است که قیمت خودرو در بازار با نوسانات عجیب و غریبی مواجه شده است و این گرانی‌ها دلایل مختلفی دارد. یک کارشناس حوزه خودرو می‌گوید: قیمت خودروهای وارداتی از سال ۹۵ تاکنون بیش از ۱۰ برابر شده است و وضعیت بازار وحشتناک است.

بی تأثیری برداشتن قیمت‌ها از سایت‌های آگهی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۷:۰۰

      به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از گسترش نیوز ، فربد زاوه، کارشناس حوزه خودرو در خصوص گرانی‌های اخیر در بازار خودرو گفت: گرانی خودرو دو دلیل اصلی دارد که یکی از آن‌ها ناشی از تورم افسارگسیخته کشور است ضمن این که در خصوص نقدینگی، حادثه‌هایی مانند سیل، زلزله و ... وضعیت را وخیم‌تر می‌کند. یکی دیگر از دلایل نیز کاهش تولید خودرو نسبت به سال قبل است. طب ق اعلام ایران‌خودرو طی 40 روز گذشته 40 هزار دستگاه خودرو تولید شده است که این رقم نسبت به مدت مشابه در سال گذشته تقریبا میزان تولید نصف شده و شرایط مساعد نیست. مجموع این عوامل منجر به این شده که بازار برای برخی از افراد جذاب شود و از نوسانات سود کسب کنند و سپس وارد یک بازار دیگر شوند.

    تاثیر پنهان‌سازی قیمت از روی سایت‌ها

    وی در خصوص پنهان‌سازی قیمت خودروها از روی سایت‌های آگهی اظهار کرد: برداشتن قیمت از روی سایت‌ها آگهی‌دهنده خودرو هیچ تأثیری بر بازار نخواهد داشت حتی می‌توان برق را کاملا قطع کرد که ساده‌تر است! اگر بخواهیم با چنین روش‌هایی ادامه دهیم و با فروشندگان متخلف برخورد و یا حتی آن‌ها را اعدام کنیم پاسخگو نیست و نمی‌تواند تورم را کنترل کند. تورم انحصارا از سیاست‌های پولی تولید می‌شود و مانند این می‌ماند که یک فردی مبتلا به بیماری سرطان باشد و با یک دارو چشم‌های او را نابینا کنیم؛ چنین روشی در درمان سرطان تاثیر نمی‌گذارد.

    قانونی برای فروش کالای دست‌دوم وجود ندارد

    زاوه ادامه داد: در سال‌های گذشته و پیش از این که سایت‌های آگهی‌دهنده وارد کار شوند نیز آگهی به صورت چاپی وجود داشت. چرا در اتحادیه اروپا با تعداد سایت‌های آگهی چنین اتفاقاتی نمی‌افتد؟ سایت‌ها یک پلتفرم اطلاع‌رسانی هستند و بازار یک و نیم میلیون نفری با قیمت‌گذاری یک عده 100 الی 300 نفر آسیب نخواهد دید. در صورتی که خودرویی مانند پراید به عنوان مثال 200 میلیون تومان آگهی شود این خودرو فروش نخواهد رفت و خریدار نیز متناسب با نقدینگی خود اقدام به خرید می‌کند. برای فروش خودروی دست دوم هیچ قانون خاصی وجود ندارد و در قوانین مدنی و تجاری هیچ ممنوعیتی در فروش کالای کارکرده نیست.

    وضعیت وحشتناک وارداتی‌ها

    وی در پایان اشاره‌ای به قیمت خودروهای وارداتی کرد  گفت: وضعیت وارداتی‌ها نیز بدتر از محصولات داخلی خواهد بود چراکه عرضه وجود ندارد و واردات خودرو قطع‌شده است. قیمت خودروی وارداتی از سال 95 تاکنون بیش از 10 برابر افزایش پیداکرده و وضعیت بازار این خودروها وحشتناک است. خودرویی مانند کیا اپتیما در سال 95 حدود 140 میلیون تومان قیمت داشت و در حال حاضر به حدود یک میلیارد تومان رسیده است. ترخیص خودروهای موجود در گمرک نیز تأثیری بر قیمت‌های موجود در بازار نخواهد داشت چراکه این خودروها با ارز 15 هزارتومانی آزاد خواهند شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم