فونیکسریمکسبهتام

شهرداری تهران:

به‌هیچ عنوان شمارشگر چراغ‌های راهنمایی ناگهانی "صفر" نمی‌شود!

عصر خودرو- در حالیکه پلیس راهور تهران بزرگ، وجود اختلال در برخی از چراغ‌های راهنمایی و رانندگی در سطح شهر را پذیرفته که به‌صورت ناگهانی عدد شمارشگر آن "صفر" و منجر به جریمه شدن رانندگان می‌شود، شهرداری تهران مدعی شده به‌هیچ عنوان چنین مسئله‌ای صحت ندارد!

به‌هیچ عنوان شمارشگر چراغ‌های راهنمایی ناگهانی "صفر" نمی‌شود!
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از تسنیم ، طی روزهای گذشته مطلبی با عنوان جریمه‌های هنگفت میلیونی که به‌دلیل "یک اختلال خاص" از جیب رانندگان پرداخت می‌شود منتشر کردیم.

    این مطلب به توضیح این مسئله می‌پرداخت که چگونه اختلال چراغ‌های راهنمایی و رانندگی باعث ثبت جریمه‌های سنگین 200 هزار تومانی برای رانندگان می‌شود؛ با این توضیح مختصر که در بسیاری از تقاطع‌های شهری دارای چراغ راهنمایی و رانندگی مجهز به "ثانیه‌شمار" زمانی که رانندگانی در حالت"چراغ سبز"در حال عبور از تقاطع هستند و عدد نمایشگر چراغ، 14 یا 15 ثانیه فاصله زمانی تا قرمز شدن را نشان می‌دهد، به محض رسیدن خودروها به تقاطع و عبور از چراغ سبزبا پرش از روی عدد مثلاً 15 به‌صورت ناگهانی صفر و چراغ مذکور "قرمز" می‌شود و راننده مذکور مجبور به توقف ناگهانی در ابتدای تقاطع یا توقف بر روی خط سفید و محدوده غیرمجاز تقاطع می‌شود!

    پس از انتشار این مطلب در خبرگزاری تسنیم، پلیس راهور تهران بزرگ ضمن تأیید این مطلب و پذیرش وجود چنین اختلالی در برخی از چراغ‌های راهنمایی و رانندگی در سطح شهر، اعلام کرد مسئولیت به‌روز‌رسانی و نظارت بر سیستم این چراغ‌ها با شهرداری است و پلیس نیز مانند مردم درخواست رفع مشکل این سامانه‌ها را دارد.

    حالا برای پیگیری این مسئله، به سراغ یکی از مسئولان شهرداری تهران مرتبط با این مسئله رفته‌ایم تا ببینیم چه پاسخی برای اختلال چراغ‌های راهنمایی و رانندگی سطح شهر دارد که منجر به ثبت جریمه‌های بی‌دلیل 200 هزار تومانی برای رانندگان می‌شود!

    نوشین سرور؛ مدیر مرکز کنترل نظارت و کنترل ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به این سؤال به خبرنگار تسنیم گفت: چراغ راهنمایی رانندگی یک پیام رمز در تقاطع است؛ رنگ زرد به معنای این است که سرعت خودت را کاهش بده و آماده توقف باش؛ در چراغ زرد حق عبور دارید به شرط آنکه مراقب باشید وقتی به تقاطع وارد می‌شوید تا قبل از چراغ قرمز خودتان و سبز جهت مخالف از تقاطع خارج شده باشید.

    وی ادامه داد: در آیین نامه راهنمایی رانندگی آمده است راننده باید در عبور از یک تقاطع به سه چیز توجه کند، اول علائم حق تقدم عبور در تقاطع‌هایی که چراغ راهنمایی ندارند، دوم چراغ راهنمایی و سوم فرمان پلیس که بر هر دو آنها ارجح است.

    مدیر مرکز کنترل نظارت و کنترل ترافیک شهرداری تهران تصریح کرد: در تمامی چراغ‌های راهنمایی هوشمند، زمان زرد ٣ ثانیه است و ١ تا ٢ ثانیه برای تخلیه سطح تقاطع برای تمام بازوها قرمز لحاظ می‌شود و هم‌اکنون تابلوی شمارنده معکوس در صورت کاهش زمان سبز بر روی ٣ ثانیه تنظیم شده است.

    وی ادامه داد: پس رانندگانی که در تقاطع هوشمند جریمه می‌شوند با دیدن چراغ زرد سرعت خود را کم نکرده‌اند (٣ثانیه) و هنگامی که وارد تقاطع شده‌اند این سه ثانیه گذشته، چراغ قرمز شده و ٣ ثانیه دیگر هم بعد از زمان قرمز  که سیستم ثبت تخلف عکس او را انداخته هنوز در تقاطع بوده است بنابراین با احتساب ٢ ثانیه تمام قرمز و ٣ ثانیه‌ای که در زمان سبز  به او نشان داده شده است ما به هر راننده از ١0 تا ١١ ثانیه قبل هشدار داده بودیم و او توجه نکرده و به عنوان متخلف ثبت شده است!

    سرور خاطرنشان کرد: بنابراین کسانی که جریمه می‌شوند از دو حالت خارج نیست؛ اول آنکه در زمان زرد بودن چراغ وارد تقاطعی شده‌اند که به‌دلیل ترافیک قادر به عبور و خارج شدن از آن نبوده‌اند که این مصداق عدم توجه به آیین‌نامه و حقوق دیگر شهروندان است که می‌خواهند از طرف دیگر تقاطع در زمان سبز خودشان رد شوند و این خودرو متخلف جلوی حرکت آنها را گرفته است و حالت دوم آنکه خودروی متخلف با سرعت زیاد از تقاطع عبور کرده است.

    مدیر مرکز کنترل نظارت و کنترل ترافیک شهرداری تهران گفت: تمامی تجهیزات هوشمند ترافیکی که تخلف ثبت می‌کنند ابتدا توسط کارشناسان پلیس بررسی شده،  تمام نکات آیین‌نامه و صحت داده‌ای آن تطبیق داده شده، سپس عملیاتی شده و جریمه صادر می‌کنند؛ اصطلاحاً داخلی پلیس و شهرداری "کد پلیس" گرفته است بنابراین مغایرتی با قوانین راهنمایی رانندگی ندارد.

    وی تاکید کرد: با نصب سیستم ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز در تقاطع‌ها، ٩0 درصد از تخلفات رانندگان کاهش پیدا کرده است که این موفقیت بی‌نظیر رانندگان  تهرانی و پذیرفتن و رعایت آنهاست که به تقاطع‌های بدون سیستم هوشمند هم تسری پیدا کرده و کاملا رفتار مناسب رانندگان مشهود است.

    سرور گفت: از رانندگان شهر تهران تقاضا داریم رفتار ترافیکی خود را بر اساس آیین‌نامه مورد بررسی و اصلاح قرار دهند و آرامش را هنگام رانندگی به خود و دیگران بازگردانند.

    وی در ادامه ضمن رد کردن وجود اختلال در سیستم چراغ‌های راهنمایی تهران گفت: به هیچ عنوان چراغ‌های راهنمایی از 15 ثانیه به صفر تبدیل نمی‌شود! با توجه به کاهش 90 درصدی تخلفات عبور از چراغ قرمز، افرادی که این موضوع را اعلام می‌کنند یا متخلف هستند یا به تازگی  رانندگی را شروع کرده‌اند و با این روند آشنا نیستند!!

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو