فونیکسریمکسبهتام

اتفاقات جدید در یک خودروساز ایرانی؛

تغییر استراتژی و ثبت رکورد تولید در سایپا

عصر خودرو- صنعت خودروسازی کشور مانند دیگر صنایع داخلی در شرایط سخت و دشواری قرار دارد و بسیاری از مشکلات بی‌سابقه، بر سر راه آن قرار گرفته است.

تغییر استراتژی و ثبت رکورد تولید در سایپا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، تورم شدید عمومی کشور که از ابتدای سال گذشته آغاز شده، در کنار مسائل دیگری نظیر افزایش قیمت ارز و رشد بی‌سابقه قیمت تمام‌شده، کمبود نقدینگی مورد نیاز تولید، تحریم‌های خارجی و وجود موانع فراوان در زمینه واردات مواد اولیه، قطعات برخوردار از فناوری‌های پیشرفته، نقل و انتقال بانکی بین‌المللی درکنار هجوم شدید نقدینگی جامعه به بازار خودرو از جمله مهم‌ترین مسائلی است که صنعت خودروسازی را به‌خود مشغول ساخته است.
    به این موارد باید یک مشکل بزرگ دیگر را نیز اضافه کرد و آن‌هم، پیش‌فروش‌های فراتر از ظرفیت و بی‌مطالعه خودروسازان در زمان مدیران قبلی این شرکت‌ها بوده که موجب ایجاد تعهدات بسیار زیاد با حجم فراوانی از نارضایتی انباشه مشتریان از عدم تحویل به‌موقع خودروها، شده است.
    مشکلات کنونی صنعت خودرو را به‌جرأت می‌توان، بی‌سابقه‌ترین موانع و چالش‌های تاریخ این صنعت دانست که تنها با برنامه‌ریزی درست و کارشناسانه و حمایت دولت و سایر نهادهای ذیربط قابل حل و فصل خواهد بود.
    اما با وجود همه این مشکلات، برخی خودروسازان توانسته‌اند با مدیریت درست و صحیح چالش‌ها در همین شرایط دشوار اقتصادی، دستاوردهای قابل‌توجهی را نیز کسب کنند؛ یکی از این خودروسازان که توانسته به روند روبه‌رشد خود در دوران سخت اقتصادی ادامه دهد، سایپا است؛ این شرکت باوجود آن‌که مشکلات بی‌شماری نظیر عدم ثبات مدیریتی، اعتراض مشتریان به تأخیر در تحویل خودروها، تعلیق همکاری دو‌جانبه شرکای خارجی به‌خاطر تحریم‌ها و برخی موانع دیگر را تجربه کرد، اما توانست با روی کار آمدن تیم مدیران جدید، وضعیت خودرا تا حد زیادی سامان دهد.
    این خودروساز براساس اعلام مدیران خود، قصد دارد فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌هایش را بر روی دو حوزه افزایش تولید در کنار تنوع محصول متمرکز کرده و در سال جاری، به موفقیت در این بخش‌ها دست یابد.
    در عرصه تولید با اجرای برنامه‌های تولیدمحور از طریق بهبود سطح همکاری با قطعه‌سازان و زنجیره تأمین، هدایت جریان نقدینگی به خطوط تولید، کاهش هزینه‌ها و رشد بهره‌وری در چندماهه اخیر به‌صورت مستمر، سایپا موفق شده تیراژ محصولات خود را افزایش دهد.
    بنابر آمارهای اعلام‌شده از سوی سایپا، این خودروساز در روز دوازدهم اردیبهشت‌ماه، حدود 2 هزار و 300 دستگاه خودرو تولید کرده که با احتساب این عدد، میانگین تولید روزانه این گروه به هزار و 800 دستگاه رسید؛ این درحالی است که گروه سایپا هدف‌گذاری کرده در سال جاری تیراژ روزانه محصولات خود را به 2 هزار و 700 دستگاه برساند.
    بی‌تردید با افزایش تولید محصولات در سطح گروه سایپا، عرضه خودرو به بازار توسط این مجموعه با سرعت بیشتری دنبال خواهد شد.
    در بخش تنوع محصول، سایپا در میان خودروسازان کشور، از دیرباز به‌عنوان تولیدکننده خودروهای رده قیمتی ارزان و اقتصادی مطرح بوده و بزرگ‌ترین تأمین‌کننده بازار کشور در این حوزه محسوب می‌شود؛ اما در سال‌های اخیر باتوجه به تغییر ذائقه مشتریان و ورود خودروهای متنوع به بازار ایران که برخوردار از امکانات و تجهیزات روز در رده استانداردهای بین‌المللی بوده‌اند، به‌نظر می‌رسد سیاست تمرکز تولید در حوزه خودروهای ارزان‌قیمت، نیازمند نوعی بازنگری جدی است؛ کارشناسان معتقدند چون در بازار خودروهای رده متوسط به بالا به‌ویژه محصولاتی که در ایران کمتر تولید می‌شوند، تراکنش مالی قابل توجهی وجود دارد، اگر خودروسازان ایرانی نتوانند خود را در این عرصه به‌روز و فعال کنند، یقیناً از مهم‌ترین بخش این بازار یعنی گردش مالی قابل توجه آن محروم خواهند شد. این امر زمینه خروج قابل‌توجه ارز از کشور را نیز فراهم خواهد کرد؛ در کنار این موضوع، ارتقای خواسته‌ها و نیازهای عمومی جامعه و رشد استفاده از خودرو در سطح کشور، این فضا و فرصت را در اختیار سایپا قرار می‌دهد که با تولید محصولات جدیدتر، ظرفیت‌های روبه‌افزایش بازار خودرو ایران را پوشش دهد.
    به‌همین دلیل است که گروه خودروسازی سایپا اعلام کرده قصد دارد اصلاح ساختار سبد محصولات خود را در دستورکار قرار داده و با تکیه بر پلت‌فرم‌های موجود نظیر SP100 و طراحی و ساخت پلت‌فرم‌های جدید با استفاده از ظرفیت‌ شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی و استفاده از مشاوره و الگوهای نوین بین‌المللی، هدف آینده خود را محقق سازد؛ هدفی که می‌تواند در سال‌های آینده چهره این خودروساز را بسیار متفاوت‌تر از حال حاضر ساخته و باعث افزایش توان رقابتی و ظرفیت کسب سهم بیشتر بازار در داخل و خارج ایران شود.
    در شرایطی که صنایع داخلی به‌ویژه خودروسازی به‌دلیل وجود مشکلات فراوان، با دشواری‌هایی در زمینه تولید روبه‌رو هستند، استراتژی جدید سایپا در نوع خود گام تازه‌ای محسوب شده و درصورت برنامه‌ریزی صحیح برای اجرای آن، می‌تواند همه تهدیدهای موجود را به فرصت تبدیل کند.
    بسیاری از صاحب‌نظران و کارشناسان صنعت خودرو کشور معتقدند اجرای سیاست جدید گروه سایپا باید به‌موازات تولید محصولات پرتیراژ کنونی این خودروساز باشد تا پاسخ‌گویی به تقاضا و نیازهای موجود در بازار پاسخ داده‌شده و سبد محصولات سایپا در مسیر توسعه و تکامل قرار گیرد.
    در چنین شرایطی سایپا تلاش می‌کند علاوه بر ادامه تولید محصولات پرتیراژ قبلی باهدف پاسخ‌گویی به نیاز بازار، محصولات پیشرفته‌تر و برخوردار از امکانات مدرن‌تری را به‌ویژه در رده‌های C و SUV تولید کند؛ محصولاتی که احتمالاً از امکانات به‌روز و پیشرفته‌ای برخوردار هستند و می‌توانند در برابر رقبای خارجی خود، قد علم کنند. فراموش نباید کرد که سایپا پیشتر جدیدترین خودروهای خود یعنی رهام و کوییک را با برخورداری از امکانات و قابلیت‌های بسیار پیشرفته‌ای معرفی کرد و نشان داد درصورت فراهم بودن فضای کسب‌وکار و همکاری‌های مناسب با شرکت‌های داخلی و خارجی، می‌تواند در ساخت محصولات جدید سنگ تمام گذاشته و خودروهای خود را به امکانات روز مجهز کند.
    کارشناسان معتقدند تحقق این هدف، مستلزم وجود ابزارهایی نظیر وجود فضا و فرصت همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی و متخصصان و فعالان صنعت خودرو، استفاده از ظرفیت‌های موجود در زمینه طراحی و مهندسی در سطح کشور، همکاری و حمایت دولتی و جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است؛ در شرایطی که کشور در تحریم و محدودیت به‌سر می‌برد شاید در نگاه اول این‌گونه به‌نظر آید که امکان تحقق شرایط مذکور محقق نیست، اما در واقع، با یک مدیریت صحیح و در سایه حمایت‌های دولتی و سایر نهادهای اثرگذار در صنعت خودرو، بخش‌های مهمی از این شرایط محقق خواهد شد و سایپا خواهد توانست با بهره‌برداری از این شرایط، به اهداف خود جامه عمل بپوشاند.
    در صورت دستیابی به این هدف، سایپا به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بازیگران عرصه تولید کالای ایرانی قادر خواهد بود علاوه بر کسب سهم بیشتر از بازار داخلی، در بازارهای صادراتی و برون‌مرزی نیز به رقابت جدی‌تر و مؤثرتر با رقبای بزرگ بین‌المللی پرداخته و سهم خود را نیز در این عرصه افزایش دهد چون با یک سبد کامل از محصولات متنوع و به‌روز با امکانات و استانداردهای بین‌المللی پذیرفته‌شده وارد رقابت در این بازارها خواهد شد.
    همه این‌ها، موفقیتی است که در صورت دستیابی به آن، فضا و فرصت در اختیار کشور قرار خواهد گرفت تا هم ارزآوری اقتصادی نصیب تولیدکننده داخلی شود و هم ضریب نفوذ اقتصادی ایران در سایر کشورهای منطقه و جهان افزایش یابد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو