فونیکسریمکسبهتام

آخرین خبر از دو چالش روز تاکسی‌های اینترنتی

عصر خودرو- تاکسی‌های آنلاین منتظر پایان یافتن یک چالش قدیمی میان خود و دولت هستند؛ لایحه‌ی وزارت کشور برای نظارت شهرداری بر تاکسی‌های اینترنتی. علاوه بر این، آنها مدتی است که درگیر چالش جدید سهمیه‌بندی بنزین هستند.

آخرین خبر از دو چالش روز تاکسی‌های اینترنتی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از تجارت نیوز، حواشی مربوط به اخذ مجوز تاکسی‌های اینترنتی از یک نهاد دولتی همچون سازمان تاکسی‌رانی با خروج آن از دستور کار دولت فعلا فروکش کرده اما طرح این مساله مدیران تاکسی‌های اینترنتی و حتی یک عضو انجمن کسب‌وکارهای مجازی را نگران کرده است.

    یک روز پیش از اینکه لایحه نظارت بر تاکسی‌های آنلاین از بررسی هیات دولت خارج شود، مدیرعامل «تپ‌سی» از احتمال تعطیلی تاکسی‌های آنلاین در صورت تصویب این لایحه‌ی خبر داد که طی آن دست‌کم یک میلیون نفر راننده فعال بیکار می‌شوند.

    از این سو نیز رضا الفت‌نسب، سخنگوی انجمن کسب‌وکارهای مجازی کشور ضمن اعلام نگرانی در این باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: جلسه بررسی لایحه برگزار و طی آن مقرر شد کارگروهی به صورت یک تیم کارشناسی تشکیل شود و پیشنهادات مطرح شده را جمع آوری و اعلام کنند و یک تصمیم نهایی گرفته شود.

    او ادامه می‌دهد: آنچه از برآیند این جلسه به بیرون درز کرده نشان می‌دهد که دولت قصد دارد مدیریت متمرکز بر تاکسی‌های آنلاین داشته باشد اما اینکه چه ارگانی این مدیریت را در اختیار بگیرد، مشخص نیست و ما هم از این موضوع نگران هستیم.

    الفت‌نسب تاکید می‌کند: ما معتقدیم باید مدیریت هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف به وجود آید. ارگان‌هایی مثل وزارت صمت و کشور و خصوصا وزارت کشور در طول این چند سال در تهیه آئین‌نامه‌ای که مصوب بوده، کم‌کاری و تعلل کردند. اما سوال اصلی اینجاست که تاکسی‌های آنلاین که تا الان با شفافیت کامل کار کرده‌اند چرا باید مورد نقد قرار بگیرند؟

    او با اشاره به اینکه تاکسی‌های آنلاین خودروهای شخصی مسافرکش را ساماندهی کرده، اضافه می‌کند: در سال‌های اخیر ماشین‌ شخصی‌ها در حال تردد در خیابان بودند و هیچ ساماندهی هم وجود نداشته حال که این تاکسی‌ها به نوعی این افراد را ساماندهی کرده‌اند و روزانه نزدیک به 500 هزار سفر را مدیریت می‌کنند هم مردم و هم سیستم حمل‌ونقل منتفع شده است چرا برخی ساز مخالف می‌زنند؟

    الفت‌نسب ادامه می‌دهد: البته ایراداتی هست اما رضایت نسبی از این سیستم وجود دارد. حرف ما این است که اگر بخواهند این سیستم را به سمت مدیریت دولتی ببرند همین اتفاقی که برای تاکسی‌ها افتاده تکرار می‌شود.

    او تاکید می‌کند: اگر قرار باشد نظارت صورت بگیرد باید مطابق آئین‌نامه‌ای باشد که با توافق وزارت صنعت و وزارت کشور صورت می‌گیرد و ما آماده اجرای آن هستیم.

    او همچنین درباره موضوع اختصاص سهمیه‌بندی بنزین استارتاپ‌ها می‌گوید: آن‌طور که مشخص است سهمیه‌بندی بنزین به زمان دیگری موکول شده است. اما اگر قرار باشد سهمیه‌ای تعلق بگیرد باید به همه کسب‌وکارهای آنلاین تعلق بگیرد و این موضوع برای چند شرکت نیست.

    او به تعداد تاکسی‌های آنلاین در کشور اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: انجمن کسب‌وکارهای مجازی حدود 80 مجوز تاکسی‌ آنلاین در کل کشور صادر کرده و قرار است بر اساس پیمایش به همه این تاکسی‌ها سهمیه داده شود. البته برخی از این تاکسی‌ها فعال نیستند اما این موضوع کاملا تکذیب می‌شود که قرار است تنها به دو شرکت سهمیه داده ‌شود.

    او درباره تعیین وضعیت تاکسی کارپینو که پیش از این برای تاکسیرانی شهر تهران فعالیت می‌کرد می‌گوید: شرکت کارپینو تا به امروز از اتحادیه کسب‌وکار آنلاین مجوز دریافت نکرده است و تاکنون با مجوز شهرداری فعالیت کرده‌اند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو