فونیکسریمکسبهتام

رئیس نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران در گفت‌وگو با «عصرخودرو» مطرح کرد:

نامعادله رشد سه برابری قیمت خودرو در یک سال

عصر خودرو- رئیس نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران گفت: از ابتدای امسال آتش رشد بی‌رویه قیمت‌ها در بازار خودرو در حالی شعله‌ور شده که کسی واکنشی به این موضوع نشان نمی‌دهد. اکنون شرایط به‌گونه‌ای شده که هرکس برای خودش در بازار خودرو قیمت تعیین می‌کند و از سوی دیگر شرکت‌های خودروسازی نیز عرضه مؤثری در بازار خودرو در بازار ندارند.

نامعادله رشد سه برابری قیمت خودرو در یک سال
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، سعید مؤتمنی با بیان اینکه اگر خواستار فروکش کردن التهاب در بازار هستیم باید عرضه افزایش یابد افزود:‌وقتی خودروسازان عرضه ندارند کسانی که خودرو در اختیاردارند نیز از عرضه خودداری کرده یا قیمت‌های کاذبی می‌دهند که التهاب بازار را شعله‌ور می‌کند. وقتی خودروسازان پایه قیمت‌ها را با استناد به نرخ‌های نزدیک به حاشیه بازار بالا می‌برند این امر آثار روانی بر بازار دارد و موجب افزایش فاصله قیمت کارخانه و قیمت‌های بازار شده و با هجوم تقاضای کاذب نمی‌توان جلوی رشد قیمت‌ها را گرفت با این شرایط است که قیمت پراید24 میلیون  تومانی سال گذشته به 52 میلیون تومان رسیده است.
    او ادامه داد:درواقع تعیین قیمت محصولات خودروسازان بر مبنای 5 درصد کمتر از حاشیه بازار نیز که قرار بود به‌تدریج با رشد عرضه منجر به کاهش قیمت‌های بازار شود عملاً سیگنال معکوسی به بازار داده و خود به عاملی برای رشد بی‌رویه قیمت‌ها تبدیل‌شده است. از ابتدا نیز تعیین قیمت‌ها بر مبنای 5 درصد کمتر از حاشیه بازار مؤثر نبوده و در شرایطی که قیمت خودروهای تولید داخل و وارداتی از بهمن‌ماه سال گذشته تاکنون دو برابر افزایش‌یافته است کسی پاسخگو نیست و حتی آمار درست تولید و عرضه خودرو به بازار اعلام نمی‌شود اگر عرضه مناسبی وجود داشت، قیمت‌ها حداقل همانند اسفندماه سال گذشته تثبیت می‌شد.
    به گفته رئیس نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران اکنون قیمت‌های حاشیه بازار خورد به‌مثابه بلیت بخت‌آزمایی است که در آن‌همه به دنبال سودهای بادآورده و کلان هستند مثلاً وقتی قیمت پژو 206 تیپ 5طی مدت 20 روز از 86 به 105 میلیون تومان می‌رسد، همه می‌خواهند از این بازار سود ببرند. با این روند قیمت‌های کنونی بازار خودرو عجیب، باورنکردنی و غیرمنطقی است و حتی از اعلام این قیمت‌ها نیز خجالت می‌کشیم. بررسی قیمت‌های بازار خودرو نشان می‌دهد که از ابتدای اردیبهشت‌ماه 97  نسبت به اردیبهشت‌ماه امسال قیمت همه خودروهای داخلی ، تولید مشترک و مونتاژی سه برابر افزایش‌یافته است حتی همه محصولات ایران‌خودرو و خانواده سمند و پژو نیز همین مقدار گران شده است و تنها قیمت خودروهای خانواده پراید دو برابر افزایش قیمت داشته است، قیمت خودروهای خارجی نیز سه برابر افزایش‌یافته است.
    مؤتمنی  ادامه داد: رشد شتابان قیمت خودرو در حالی است که مروری بر ویترین نمایشگاه‌های فروش خودرو نشان می‌دهد که خریداری برای این خودروها نیست.اما وقتی شرکت‌های خودروساز قیمت خودرویی را چند ده میلیون افزایش می‌دهند این امر تأثیر روانی بر قیمت‌های بازار دارد مگر چه اتفاقی افتاده که قیمت خودرو در عرض 20 روز این میزان افزایش داشته است. شرایط بازار خودرو به‌گونه‌ای شده که مالکان خودرو به‌خصوص خودروهای وارداتی فکر می‌کنند که با فروش آن چیز باارزشی را از دست می‌دهند که دیگر قادر به خرید و جایگزینی آن نخواهند بود. گرانی خودروهای خارجی ناشی از توقف واردات و عرضه است و تنها راه کاهش قیمت این خودروها نیز آن است که عرضه افرایش یابد.
    او در پایان نیز گفت: باید در دوران ممنوعیت واردات همانند برخی کشورهای همسایه یا دوران جنگ تحمیلی ، حداقل اجازه واردات خودروهای کارکرده دست‌دوم باقیمت 10 تا 15 هزار دلار بدهند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو