فونیکسریمکسبهتام

نه موقتی شهرداری به اتوبوس‌های کهنه فرنگی

عصر خودرو- در حالی که شهردار تهران به خرید اتوبوس‌های دست دوم چراغ سبز نشان داده بود، امروز معاون شهردار گفت که برنامه ای نداریم و وقتی اتوبوس دست دوم پیدا کردیم در مورد آن حرف می زنیم.

نه موقتی شهرداری به اتوبوس‌های کهنه فرنگی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۳:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس ، ماجرای اتوبوس‌های دست دوم مدت هاست در شهرداری تهران مطرح است و مسؤولان واکنش های مختلفی به این موضوع نشان دادند.برخی اعضای شورای شهر این کار مصداق اسراف منابع عنوان کردند.

    محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران در این باره گفت: خرید اتوبوس‌های دست دوم که بعد از مدتی به سرنوشت اتوبوس‌های فرسوده فعلی دچار خواهند شد و باید هزینه زیادی برای بزک کردن آنها مانند نصب فیلتر و … بدهیم، افتادن در دور باطل است.

    به گفته عضو شورای شهر تهران، مشکل آلودگی هوا نارضایتی شهروندان از اتوبوس‌های فرسوده با کیفیت پایین با این سیاست‌ها برطرف نمی‌شود و باید شهرداری سیاست‌های کلی که توسط شورا به تصویب رسیده دنبال کند که خرید اتوبوس دست دوم در این سیاست‌ها وجود ندارد.

    در برنامه سوم توسعه شهر تهران که در شورای شهر تهران به تصویب رسید،سیاست‌های کلی اداره شهر مشخص و در این برنامه برخرید اتوبوس های برقی تاکید شده است.

    اعضای شورای شهر تهران از شهرداری خواستند خرید اتوبوس های کهنه را از دستور خارج و به خرید اتوبوس های برقی توجه بیشتری کند.

    با وجود مخالفت اعضای شورای شهر و بسیاری از کارشناسان برای واردات اتوبوس های دست دوم شهردار تهران به این امر چراغ سبز نشان داد.

    پیروز حناچی شهردار تهران در این باره گفت: تهران به ٧ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد که در حال حاضر فقط حدود ٣5۰۰ اتوبوس داریم.

     

    وی ادامه داد: می‌دانید که در این شرایط، فشار این کمبود هم به شرکت اتوبوسرانی و هم به اتوبوس‌های بخش خصوصی وارد می‌شود. تلاش می‌کنیم راه‌هایی را برای حل این مشکل بیابیم؛ به عنوان مثال دولت می‌تواند از طریق تأمین خطوط اعتباری کمک کند.

    به گفته شهردار تهران، راه‌های دیگری نیز برای حل مشکل کمبود در ناوگان اتوبوسرانی وجود دارد؛ یکی از آن‌ها استفاده از اتوبوس‌های باکیفیت و خوب دست دوم است؛ تلاش می‌کنیم در این زمینه پیشرفت داشته باشیم.

    حسن روحانی رئیس جمهوری در خصوص  تغییر سیستم اتوبوسرانی و استفاده از اتوبوس با سوخت پایین تاکید کرده است و دستوراتی در این زمینه داده است.

    محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در این باره گفت: رئیس جمهوری در موضوع تغییر سیستم اتوبوسرانی و استفاده از اتوبوس‌های با مصرف سوخت پایین حساسیت ویژه‌ای دارند و دستوری در این خصوص صادر کرده که شامل کامیون‌ها نیز می‌شود.

    وی ادامه داد:  اکنون بدنه و حتی شاسی اتوبوس در داخل کشور ساخته می‌شود و بجز گیربکس، موتور و در پاره‌ای موارد ترمز که از خارج تامین می‌شود، به توان داخلی سازی بیش از 60 درصدی در این زمینه دست یافته ایم.
    هاشمی تاکید کرد: «برای شهر تهران به هیچ عنوان به دنبال اتوبوس دست دوم نبوده و نیستیم».

    به گزارش فارس،  بر اساس ماده پنج قانون حمایت از سامانه های حمل و نقل ریلی مصوب 07/06/1385 مجلس شورای اسلامی، دولت موظف است تا 50 درصد هزینه های توسعه حمل و نقل ریلی را بپردازد در حالی که مقایسه میزان اعتبارات اعطایی دولت به شهرداری تهران در امر ساخت مترو نشان می­دهد مبالغ کمک شده در فاصله سال­های 96-1393 به­ طور میانگین تنها حدود 14درصد هزینه­ های مترو تهران را پوشش داده ­اند.

    دولت  در حوزه اتوبوسرانی نیز، در دوره شش ساله 1391 تا 1396 در مقابل 691 دستگاه اتوبوس خریداری شده توسط شهرداری تهران، تنها 2 دستگاه اتوبوس از سوی دولت برای جایگزینی ناوگان به شهر تهران اعطا شده است.

    از طرفی دیگر دولت در تامین بخشی از هزینه بلیت های مترو نیز نقش دارد که چند سالی می شود از پرداخت این سهم شانه خالی کرده است و شهرداری تهران برای تامین هزینه های ساخت، خرید و در نهایت توسعه مترو نیاز دارد تا قیمت بلیت ها را واقعی تر کند و در همین راستا پیشنهاداتی برای افزایش قیمت بلیت های مترو در شورای شهر تهران مطرح است.

     

    به این ترتیب در صورت تصویب پیشنهاد افزایش قیمت مترو، نصف مبلغ بلیت مترو را شهرداری تهران و مابقی را شهروندان پرداخت خواهند کرد که اگر پای کمک های دولتی در این میان باز شود، میزان مبالغ پرداختی برای خرید بلیت از سوی مردم کاهش خواهد یافت.

    اما به گفته مسئولان شهری در طی چند سال گذشته دولت کمکی به شهرداری نکرده است. علی پیرحسینلو مشاور اجتماعی و فرهنگی معاون شهردار تهران در این باره گفت:اگر دولت آن رنجی را که به مردم تهران بابت پایتخت بودنش تحمیل می‌کند جبران نکند بدون آن هیچ گشایشی برای مردم این شهر ایجاد نمی‌شود. واقعیت این است که نمی‌شود توقع داشت مثلا مردم باقرشهر هزینه زندگی در تهران را بپردازند، چون این مردم توانایی آن را ندارد. دو راه باقی می‌ماند اول این‌که از مردمی که تمکّن مالی دارند بگیریم و خرج شهر بکنیم که این راهکار، خوب است، اما راه‌حل نهایی نیست. راه‌حل دوم این است که منابع دولتی به شهر تزریق شود.

    وی ادامه داد:مردم رنج می‌برند و شهرداری هم پولی ندارد. برای  ساخت  واگن  منابع می خواهیم  چرا که در طول سال‌های گذشته شهرداری را به بانک شهر بدهکار کرده‌اند.این موانع فقط با تزریق پول دولتی رفع می‌شود.

    با وجود مخالفت شدید شورای شهری ها با ورود اتوبوس های دست دوم خبرها حکایت از این دارد که معاونت حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران خرید اتوبوس های دست دوم را به بخش خصوصی واگذار کرده است.

    محمد علی کرونی دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران  به یکی از خبرگزاری ها گفت: متأسفانه معاونت حمل و نقل به هیچکدام از مصوبات شورا و کمیسیون اهمیتی نمی‌دهد، به تازگی معاونت طی تماسی با شرکت‌های خصوصی اتوبوسرانی درخواستی مبنی بر ارائه پیشنهاد جهت خرید و واردات اتوبوس دست دوم را مطرح می‌کند، گویا هیچکدام از تذکرات اعضا و حتی ریاست شورا تأثیری بر اقدامات از این قبیل معاونت ندارد.

     

    به گفته کرونی، چطور می‌شود که شورا نقشه راهبردی شهرداری طی پنج سال آتی را در قالب برنامه پنج ساله سوم ترسیم می‌کند، اما معاونت حمل و نقل شهرداری به صورت خودسرانه در جهتی عکس تصمیمات شورا اقدام می‌کند.

    دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به این که تبعات اینگونه تصمیمات در کارنامه مجموعه شهرداری و شورای پنجم نوشته خواهد شد، گفت: واردات اتوبوس دست دوم یک مسیر باطل و اسراف منابع مالی شهر و شهروندان است. مگر غیر از اینست که در برنامه سوم شهرداری مکلف شده تا نسبت به خرید و برقی کردن ناوگان اتوبوسرانی اقدام کند.

    اما پورسید آقایی معاون حمل و نقل ترافیک فارس امروز به خبرنگار فارس در این باره گفت:  فعلاً بنایی برای خرید اتوبوس‌های دست‌دوم نداریم. هر موقع اتوبوس‌های دست‌دوم پیدا شد و به نتیجه رسیدیم در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

    بر اساس این گزارش، با وجود تصمیم جدی شهرداری برای خرید اتوبوس‌های دست دوم به نظر می رسد خرید این اتوبوس‌ها منتفی شده است. وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی خوب نیست و باید شهرداری هر چه سریعتر در این زمینه اقدام کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو