فونیکسریمکسبهتام

تدبیر اشتباه در بازار خودرو

عصر خودرو- بررسی وضعیت بازار خودرو کشور نشان می دهد مجموعه ای از تصمیمات اشتباه، بازار خودرو را به زودی به سمت شرایط بحرانی هدایت می کند

تدبیر اشتباه در بازار خودرو
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، در روزهای گذشته اخبار مختلفی در خصوص بازار خودرو از سوی تصمیم گیران این حوزه برای جلوگیری از ایجاد تقاضا در رسانه ها منتشر می شود. در حالیکه مطابق گزارش مرکز پژوهش های مجلس در  بررسی آشفتگی ها در بازار خودرو و راه حل های فوری تسویه بازار در اسفند ماه ٩٧، راه کار ها به قرار ذیل است.
    این راه حل های 6 گانه عبارتند از:
    1. تعیین تکلیف قطعی قیمتگذاری خودرو توسط وزارت صمت
    2. افزایش تیراژ تولید از طریق تسریع در پرداخت مطالبات قطعه سازان و تسهیل در واردات قطعات
    مورد نیاز
    3. اعمال سیاست مدیریت نقدینگی توسط بانک مرکزی
    4. تداوم سیاست فروش بر اساس معیارهای محدودکننده سفته بازی
    5. فروش خودرو به صورت اقساطی
    6. وضع مالیات بر قراردادهای مکرر فروش خودرو در قالب CGT
    این در حالیست  که به تازگی راه کارهای غلطی برای کنترل بازار خودرو پیش گرفته شده است و راه حل های فوق بر پایه کنترل عرضه خودرو می باشد. متاسفانه تدابیر اشتباه برای کنترل تقاضای خودرو در نظر گرفته شده است، که با ایجاد امید واهی واردات و رعب و وحشت خرید خودرو و  کاهش احتمالی ٣۰ درصدی قیمت خودرو و حذف قیمت ها در سایت های فروش خودرو و ایجاد عدم اطمینان در بازار، سعی در کنترل تقاضا گرفته شده است. راهکار کنترل تقاضا تاثیر بسیار کوتاه مدت خواهد داشت ولی به دلیل اینکه همیشه تقاضای بالقوه وجود دارد به زودی بازاری که با اخبار واهی کنترل شده است مجددا دچار تنش خواهد شد که بیش از  قبل این بازار را دچار آشفتگی می کند.
    پایین آمدن قیمت خودرو وابسته به قیمت دلار مصوب در واردات خودرو و قطعات آن، عرضه بدون محدودیت خودرو و فروش قیمت قطعی و فوری و فروش اقساطی آن است. این در حالیست اگر امروز کلیه محدودیت ها از بازار خودرو برداشته بشود دیده‌شدن اثر آن در بازار بیش از شش ماه طول خواهد کشید.
    شایسته است برای سرگردانی بازار از روش های درست استفاده گردد، روش هایی که در حال حاضر در پیش گرفته شده است همچون حذف قیمت خودرو در سایت های خرید و فروش خودرو این بازار را تبدیل به یک فرآیند معامله پنهان می کند و در این شرایط کنترل بازار بسیار سخت تر می شود. آزاد سازی واردات ، افزایش تولید‌، تحویل فوری و تخصیص ارز با قیمت مناسب، ثبات در بازار و برقراری ارتباط مجدد با برندهای بین‌المللی می‌تواند آرامش را به بازار برگرداند.
    پیشنهاد می‌گردد تصمیم گیرندگان حوزه خودرو بجای کنترل تقاضا با روش های اشتباه و با دور کردن مقطعی تقاضا، تمرکز را بر عرضه خودرو معطوف نمایند تا علاوه بر سرگردانی بازار‌، از تلاطم ها و تنش های بعدی که می تواند به زودی دامنگیر حوزه خودرو شود، جلوگیری گردد.
    سجاد همتی
    کارشناس حوزه خودرو

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم