فونیکسریمکسبهتام

تعیین نرخ کرایه اتوبوس های درونشهری زنجان در انتظار تدبیر مسئولان

عصر خودرو- موضوع تعیین نشدن نرخ جدید کرایه اتوبوس های درونشهری زنجان و نابسامانی های موجود در این بخش موجب نارضایتی رانندگان و از طرفی شهروندان شده و این در حالی است که مسئولان استانی درصدد تعیین تکلیف این مهم هستند.

تعیین نرخ کرایه اتوبوس های درونشهری زنجان در انتظار تدبیر مسئولان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، طی ماه‌های گذشته یکی از مطالبات اساسی و مهم رانندگان اتوبوس درونشهری زنجان افزایش نرخ کرایه هاست، چراکه آنان معتقدند با توجه به شرایط اقتصادی کنونی و از طرفی افزایش قیمت قطعات و حتی لاستیک خودرو ادامه فعالیت در این کار و خدمات رسانی بهینه با دشواری مواجه شده است.

    پایین بودن نرخ کرایه‌ها، تجمع اعتراض آمیز رانندگان اتوبوس‌های درونشهری زنجان را طی آذر سال گذشته و هفته‌های منتهی به اردیبهشت امسال در شهر زنجان را به دنبال داشت.

    یکی از رانندگان اتوبوس درونشهری زنجان با 10 سال سابقه کاری در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: فعالان این صنف با توجه به شرایط نابسمان اقتصادی و افزایش لحظه‌ای قیمت قطعات خودرو به خصوص لاستیک قادر به ادامه فعالیت نیستند.

    کاظمی افزود: در تجمع اخیر" اردیبهشت امسال" مسئولان قول دادند در مدت کوتاهی نرخ جدید کرایه اتوبوس‌های درونشهری را اعلام کنند، در حالی که این کار انجام نشد و رانندگان اتوبوس همچنان در بلاتکلیفی هستند.

    وی اظهار داشت: به عنوان مثال فیلتر هوای خودرو پیشتر 80 هزار تومان خریداری می‌شد در حالی که با تورم و مشکلات اقتصادی قیمت این قطعه به رقم 300 هزار تومان رسیده است.

    این راننده زنجانی خاطرنشان کرد: فعالان این صنف با مشکلات مضاعف‌تری مواجه هستند و از طرفی آنگونه که باید وشاید مورد حمایت قرار نمی‌گیرند و ادامه این روند چندان خوشایند نیست.

    افسانه رحیمی شهروند زنجانی که با اتوبوس درونشهری به مناطق مختلف شهر سفر می‌کند، گفت: در چند روز گذشته کرایه اتوبوس‌ها بطور غیر منتظره‌ای افزایش یافته بطوری که پیش از این بصورت نقدی 500 تومان دریافت می‌شد که اکنون این رقم به 1, 000 تومان رسیده است.

    وی خاطر نشان کرد: مسئولان و متولیان امور شهری نسبت به این موضوع حساسیت بیشتری داشته باشند چرا که این نرخ عادلانه نیست.

     افزایش کرایه‌ها غیر قانونی است

    فرماندار زنجان در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: تا زمانی که نرخ کرایه‌های حمل و نقل درونشهری به تأیید ستاد تنظیم بازار استان نرسد، افزایش انجام شده قابلیت اجرایی ندارد.

    رضا عسگری افزود: بر این مبنا، افزایش کرایه‌های حمل و نقل درونشهری زنجان از سوی شورای اسلامی شهر زنجان به تصویب رسیده و این مهم نیز از سوی فرمانداری بررسی و در نهایت به ستاد تنظیم بازار استان ارجاع شده است.

    وی اضافه کرد: هر گونه افزایش قیمت درحوزه کالا و خدماتی که مشمول قیمت گذاری هستند، بطور طبیعی باید در ستاد تنظیم بازار استان نیز به تصویب برسد.

    این مسئول ادامه داد: پس از اعلام نرخ‌های پیشنهادی شورای اسلامی شهر به فرمانداری این تصمیم در قالب نامه‌ای به دبیرستاد تنظیم بازار " سازمان صنعت، معدن و تجارت" اعلام و علاوه بر آن مذاکراتی نیز با معاون اقتصادی استاندار انجام شد که این موضوع با اولویت در ستاد تنظیم بازار مطرح خواهد شد.

    عسگری تاکید کرد: هر گونه افزایش قیمتی در حوزه حمل و نقل درونشهری پس از تأیید ستاد تنظیم بازار قابلیت اجرایی دارد که در این مصوبه نیز هم نرخ تاکسی‌ها و هم نرخ اتوبوس‌های درونشهری مشخص شده است که پس تصمیمات نهایی اطلاع رسانی خواهد شد.

    وی اضافه کرد: نرخ کرایه‌های حمل و نقل درونشهری در استان‌های مختلف متفاوت است که در سالهای گذشته حداقل و حداکثرهایی از ناحیه وزارت کشور به سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری اعلام می‌شد که این مهم امسال به وقوع نپیوست.

    فرماندار زنجان ادامه داد: با همین شرایط کاری و طبق مطالعات فرمانداری، به شهرداری زنجان اعلام شد که شرایط لازم را برای اختصاص سهم بیشتری از ناوگان عمومی برای سفرهای درونشهری را فراهم کند.

    وی اضافه کرد: متأسفانه به دلیل شرایط ترافیک شهر زنجان و خطوط تعریف شده از محلات مبدا به مقصد "مرکز شهر" موجب شد که هم سرعت ناوگان به شدت کاهش یابد واز طرفی همین وضعیت موجب شده شهروندان زنجانی استقبال خوبی از این وسیله برای تردد نداشته باشند.

    کاهش 50 درصدی سفرهای روزانه اتوبوس‌های شهری

    عسگری افزود: بر اساس آمارهای اعلام شده و مقایسه سال‌های 96 به 97 نشان می‌دهد که بطور تقریبی تعداد سفرهای روزانه توسط اتوبوس‌های شهری زنجان 50 درصد کاهش یافته است.

    وی اظهار داشت: به عبارتی دیگر، آخرین ارزیابی انجام شده در سال 96 و مطالعات معاونت ترافیک شهر زنجان بیانگر آن است که روزانه 120 هزار سفر با اتوبوس در سطح شهر انجام می‌گرفت که این عدد در سال 97، به کمتر از 70 هزار سفر رسیده است.

    به گفته عسگری، این موضوع نشان می‌دهد که شهروندان زنجانی از وضعیت ناوگان اتوبوسرانی زنجان به دلیل عدم سرعت کافی و معطلی زیاد رضایت کامل ندارند.

    فرماندار زنجان ادامه داد: کیفیت و نظافت نامناسب اتوبوس‌های درونشهری نیز از دیگر علل بی رغبتی شهروندان برای استفاده از این نوع وسیله نقلیه برای تردد و جابجایی در نقاط مختلف شهری است.

    وی اضافه کرد: هر چه میزان در آمد رانندگان اتوبوسرانی افزایش یابد شرایط بهتر برای وسیله نقلیه آنان نیز متصور است، به دلیل آنکه هزینه‌های اتوبوس در اختیار خود را به راحتی تأمین و برطرف می‌کنند.

    این مسئول ادامه داد: طبق بررسی‌های انجام شده یک بازنگری در خطوط اتوبوسرانی شهر زنجان لحاظ خواهد شد که این کار با هدف افزایش سرعت ناوگان و دسترسی عموم برای حمل و نقل همگانی به نقاط مختلف شهری انجام می‌گیرد.

    وی اظهار داشت: این درحالی است حرکت همه اتوبوس‌های درونشهری زنجان به مرکز شهر منتهی می‌شود و این مساله ترافیک سنگینی را در سطح شهر ایجاد می‌کند که به نوبه خود آلودگی‌های زیادی نیز دارد.

    عسگری افزود: کارهای مطالعاتی و موضوع خطوط ویژه و ساماندهی خطوط اتوبوسرانی انجام گرفته، هر چند طرح قبلی با مخالفت‌های کسبه مواجه شد و طرح جایگزین از سوی حوزه ترافیکی فرمانداری به شورای ترافیک استان پیشنهاد شده است که بصورت موقت اجرایی خواهد شد.

    وی ابراز امیدواری کرد: با اجرای طرح پیشنهادی موقت مشکلات موجود در حوزه حمل و نقل درونشهری زنجان کاهش می‌یابد که این موضوع نیز در نرخ گذاری نیز بسیار اثر گذار است.

    فرماندار زنجان ادامه داد: مصوبه طرح موقت ساماندهی حمل و نقل از سوی شورای ترافیک به شهرداری ابلاغ و مقرر شده که شرایط کار در این زمینه با توجه به مخالفت‌های کسبه فراهم و تا به سرانجام رسیدن طرح اصلی مشکلات طرح فعلی برطرف شود.

    وی اضافه کرد: کرایه‌ها در حوزه تاکسیرانی نیز کارشناسی شده است.

    عسگری افزود: این نرخ‌ها با توجه به شرایط اقتصادی جامعه، ناوگان و مسائل اقتصادی رانندگان لحاظ شده است، تا شهروندان در تنگنا نباشند و از طرفی ساماندهی خطوط حمل و نقل رضایت خاطر بیشتری را در بین مردم ایجاد خواهد کرد.

    وی اظهار داشت: بر این اساس شورای شهر برای پارک سوارها تا مرکز شهر نیز قیمت‌های دیگری پیشنهاد داده است تا شهروندانی که قصد سفر به مرکز شهر را ندارند مجبور به پرداخت کل کرایه نشوند.

    این مسئول ادامه داد: بخش عمده‌ای از مردم نیز که بین مسیری از اتوبوس برای تردد استفاده می‌کنند و به معنای واقعی شاهد افزایش قیمت نخواهند بود و طبق روال سال گذشته کرایه را پرداخت خواهند کرد.

    وی یادآوری کرد: شهروندانی که به مرکز شهر سفر می‌کنند هزینه بیشتری را پرداخت خواهند کرد و در مجموع با قیمت گذاری نرخ‌ها همه جوانب در نظر گرفته شده است و در این میان همکاری رانندگان نقش بسزایی در پیشبرد برنامه‌ها دارد.

    عسگری افزود: ساماندهی خطوط حمل و نقل درونشهری از سوی شهرداری با همکاری شهروندان و اهالی کسبه می‌تواند به نتیجه بخش بودن طرح‌ها با کمترین تبعات اجتماعی منتهی شود.

    وی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط معابر و ترافیک شهری نمی‌توان همه توقعات مردمی را پاسخگو بود اما تلاش می‌شود که با اجرای طرح‌های مختلف این مهم محقق شود.

    طرح موقت جدید، ترافیک را کاهش می‌دهد

    فرماندار زنجان ادامه داد: حداقل مزیت طرح جدید ساماندهی خطوط اتوبوسرانی در هسته مرکزی شهر این است که تعداد ورود اتوبوس‌ها به مرکز به شدت کاهش خواهد یافت و از طرفی مشکلات ترافیکی و آلودگی شهر نیز به حداقل خواهد رسید.

    وی اضافه کرد: ورود کمتر اتوبوس‌ها به هسته مرکزی شهر و اجرای خطوط ویژه امکان جابجایی مسافران در زمان کمتر و سرعت ناوگان را به مراتب افزایش می‌دهد.

    عسگری افزود: هم اکنون مطالعات جامع ساماندهی خطوط حمل نقل شهر زنجان در حال اجراست که علاوه بر آن خطوط ویژه خیابان‌های اطراف نیز مطالعه و طرح‌های جایگزین نیز لحاظ شده است.

    وی اظهار داشت: تخلفات متعددی در حوزه ترافیکی شهری زنجان وجود دارد که ارتقای فرهنگ مربوطه با توجه عدم کشش خیابان‌های شهر زنجان برای تردد خودروها می‌تواند معضلات کنونی را کاهش دهد.

    فرماندار زنجان ادامه داد: اجتناب از سفرهای تک سرنشین و استفاده از وسیله نقلیه عمومی می‌تواند به کاهش ترافیک و معضلات ناشی از آن منجر شود و بهبود این شرایط در گرو عمل به وظیفه افراد و ارگان‌های متولی امر است.

    وی اظهار داشت: ساماندهی موقت خطوط حمل ونقل و الزامات شهرداری نیز تعیین و علاوه بر آن هماهنگی‌های لازم با ارگان‌های متولی امر برای اجرای بهینه آن انجام شده است.

    این مسئول خاطرنشان کرد: برای کاهش تبعات ناشی از اجرای طرح موقت خطوط حمل و نقل درونشهری زنجان نیز بصورت غیر رسمی رایزنی با اهالی کسبه مناطق انجام خواهد گرفت.

    وی اضافه کرد: اغلب دستگاه‌های متولی امر با اجرای طرح موقت ساماندهی خطوط حمل نقل موافقت کرده‌اند و از پایش های حوزه تصویری از قبیل ثبت تخلفات، راهنمایی و رانندگی نیز استقبال کرده‌اند.

    عسگری خاطر نشان کرد: اشکالات در طرح موقت به حداقل رسیده و بر این اساس این طرح در مسیر خیابان امام حد فاصل میدان انقلاب تا میدان آزادی و با توجه به وضعیت فعلی یک لاین خط ویژه در خیابان سعدی نیز غرب به شرق پیش بینی شده است.

    وی ابراز امیدواری کرد که شهرداری زنجان با همکاری دستگاه‌های متولی امر و با اجرایی شدن این طرح موقت نتیجه بهتری را برای شهروندان رقم بزند.

    شورای شهر با افزایش خودسرانه نرخ‌ها مخالف است

    رئیس کمیسیون حمل و نقل و خدمات شهری شورای اسلامی شهر زنجان نیز در ارتباط با افزایش غیر قانونی کرایه اتوبوس‌های درون شهری گفت: این اقدام رانندگان بدون توجه به مصوبه شورای شهر بوده چرا که شورای اسلامی شهر زنجان نرخ‌های معقولانه ای را در این راستا تصویب کرده است.

    کاظم افشارچی افزود: سه نرخ کرایه برای اتوبوس‌های درون شهری پیش بینی شده و بر این مبنا مسافران اتوبوس‌هایی که از پایانه میدان ارتش و بلوار آزادی به سمت شهرک‌های شمالی حرکت می‌کند بصورت نقدی و کارتی به ترتیب 800 و 500 تومان را پرداخت خواهند کرد.

    وی اضافه کرد: بر این اساس 10 اتوبوس نیز از پایانه‌های ارتش، خیابان سعدی، میدان انقلاب و در نهایت بلوار آزادی شهروندان را در این مسیرها با کرایه کارتی 300 و نقدی 500 تومان انجام خواهند داد.

    این عض شورای اسلامی شهر زنجان ادامه داد: طبق برنامه ریزیها پنج خط اتوبوس نیز در خیابان زیبنیهشهرزنجان طبق روال قبلی مستقر می‌شوند که مسافران را به سمت شهرک‌های غربی جابجا خواهند کرد و برای این مسیرها نیز نرخ با کارت 700 تومان و به صورت نقدی یک هزار تومان در نظر گرفته شده است.

    افشارچی خاطرنشان کرد: این نرخ مصوب شورای اسلامی شهر زنجان است که برای تأیید نهایی در فرمانداری ستاد تنظیم بازار استان قابلیت اجرایی خواهد داشت.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط