فونیکسریمکسبهتام

اما و اگرهای خرید اتوبوس دست‌ دوم

عصر خودرو- مدیران شهرداری تهران و شورای شهر تهران این روزها بر سر نحوه رفع کمبود شدید اتوبوس در ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی پایتخت با یکدیگر تعارض پیدا کرده‌اند و ایده خرید «اتوبوس دست دوم» که از سوی شهرداری مطرح شده، به محل مناقشه جدید ترافیکی در مدیریت شهری تبدیل شده است.

اما و اگرهای خرید اتوبوس دست‌ دوم
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، ناوگان اتوبوسرانی پایتخت در حال حاضر با حدود 6 هزار دستگاه اتوبوس در حال سرویس‌دهی به شهروندان است و این در حالی است که تقریبا نیمی از این اتوبوس‌ها فرسوده هستند و با تعمیرات اساسی موقتا سرپا شده‌اند. برای سرویس‌دهی مطلوب و استاندارد به شهروندان تهرانی، ناوگان اتوبوسرانی پایتخت به 9000 دستگاه اتوبوس زیر سن فرسودگی نیاز دارد. این در حالی است که در حال حاضر فقط حدود 3000 اتوبوس که از سن فرسودگی عبور نکرده‌اند، در حال سرویس‌دهی هستند. اگر با اغماض از مرمت اتوبوس‌های فرسوده که همچنان در حال تردد در سطح شهر هستند، عبور کنیم، باز هم تهران همین حالا دست‌کم 3000 اتوبوس جدید نیاز دارد تا ناوگان خود را سرپا نگه دارد.

    افت کیفیت سرویس‌دهی در ناوگان اتوبوسرانی می‌تواند به کاهش تقاضا برای این مدل حمل‌و‌نقلی منجر شود و بخشی از کسانی را که اکنون برای سفرهای درون‌شهری از ظرفیت محدود اتوبوسرانی استفاده می‌کنند نیز برای مدت نامعلوم از این انتخاب ترافیکی منصرف کند. از این رو رفع کمبود ناوگان اتوبوسرانی یکی از اولویت‌های مدیران ترافیکی شهرداری تهران است.

    اما از آنجا که طی یک دهه گذشته دولت‌ها نقش خود را در تامین مالی برای خرید اتوبوس‌های جدید در کلان‌شهرها ایفا نمی‌کنند، این کمبود ناوگان به شکل یک نیاز انباشت که رفع آن نیازمند منابع مالی هنگفت است، خودنمایی کرده و با توجه به مشکلات مالی مدیریت شهری، برخی از مدیران را به فکر خرید اتوبوس دست دوم از کشورهای اروپایی انداخته است. با این حال محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران با این ایده مخالف است و بارها مخالفت خود را ابراز کرده است. با این وجود به تازگی محمدعلی کرونی، دبیر کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران از پیشنهاد خرید اتوبوس‌های دست دوم به شرکت‌های خصوصی از سوی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک خبر داده است. وی با انتقاد از اینکه معاونت حمل‌و‌نقل به مصوبات شورای شهر و کمیسیون عمران اهمیتی نمی‌دهد، گفت: به تازگی معاونت طی تماسی با شرکت‌های خصوصی اتوبوسرانی درخواستی مبنی‌بر ارائه پیشنهاد برای خرید و واردات اتوبوس دست دوم را مطرح کرده است. وی تاکید کرد: واردات اتوبوس دست دوم یک مسیر باطل و اسراف منابع مالی شهر و شهروندان است.

    با وجود انتشار این خبر، محسن پورسیدآقایی، معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهردار تهران گفته فعلا قصدی برای خرید اتوبوس دست دوم ندارد و هر زمان چنین اتوبوس‌های پیدا شد، درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط