فونیکسریمکسبهتام

بررسی برترین مدل‌های اسکای لاین GT-R؛

۵۰سال با گودزیلا

عصر خودرو- خودروهای ژاپنی دیگر همانند گذشته نیاز چندانی به اصالت ساختگی و کپی‌برداری از رقبای اروپایی و آمریکایی ندارند. به لطف تلاش‌های گسترده این خودروسازان و موفقیت‌هایی که در شش دهه اخیر کسب‌شده، دیگر محصولات ژاپنی به اصالت خاص خودشان دست‌یافته‌اند.

۵۰سال با گودزیلا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، در بین اصیل‌ترین اسطوره‌های سرزمین آفتاب تابان، گودزیلا نیسان یعنی اسکای لاین GT-R قطعاً از برترین اسامی است. خودرویی که در سال 1969 باهدف حضور در مسابقات معرفی شد و امروزه نیز فرزند خلفش یعنی GTR با تمام قوا در جبهه نبرد علیه محصولات اروپایی می‌جنگد. به مناسبت پنجاهمین تولد GT-R، نگاهی داریم به چهار مدل استثنائی این خودرو.

    R34 V Spec


    ازنظر بسیاری محبوب‌ترین GT-R تمام اعصار، مدل R34 است. نسل پنجم در حالی در اواخر دهه نود عرضه شد که بسیاری آینده چندانی برای مدل GT-R متصور نبودند. محدود شدن بازار سوپر اسپرت‌های ژاپنی سبب شد تا این خودرو به‌طور محدودتری صادر شود و گونه‌های خاص آن نیز بسیار کمیاب باشند. دراین‌بین سری V Spec به لطف قدرت بیشتر پیشرانه (حدود 350) و وزن کمتر و تنظیمات بهتر سیستم تعلیق، بهترین گونه بود. نسل R34 به لطف حضور پررنگ دربازی‌های رایانه‌ای گرندتوریزمو و همچنین سری فیلم‌های سریع و آتشین، به چنان شهرتی دست‌یافت که با قطع تولیدش، برای مدت‌ها علاقه‌مندان انتظار یک جانشین خلف را از نیسان داشتند.
    هاکوسوکا



    نسل اول GT-R سرآغازی بود برای موفقیت‌های آتی نیسان در پیست مسابقه. این خودرو در ابتدا به‌صورت سدان 4 در و برپایه مدل محبوب اسکای لاین معرفی شد. موتور 2 لیتری 160 اسب بخاری این خودرو در ترکیب با وزن کم و هندلینگ استثنائی، از نسل اول GT-R یک اسطوره ساخت. در داخل کارخانه، نسل اول با کد KPGC10 شناخته می‌شود و علاقه‌مندان نیز به آن لقب هاکوسوکا یا جعبه‌ای داده‌اند. در طول یک سال و نیم اولی که GT-R راهی پیست مسابقه شد توانست 33 پیروزی کسب کند و نهایتاً نوار پیروزی‌های آن در عدد 49 توسط مزدا پاره شد.


    گودزیلا


    اولین نسلی از اسکای لاین GT-R که لقب گودزیلا را کسب کرد، نسل سوم با کد R32 بود که دقیقاً 20 سال بعد از نسل اول در سال 1989 معرفی شد. در آن زمان نیسان برترین نوآوری‌های موجود در جهان خودرو را باهم در یک خودرو جمع کرد تا افسانه GT-R مجدداً تکرار شود. پیشرانه 6 سیلندر توربو به قدرت 280 اسب بخار (300 رقم واقعی بود)، انتقال قدرت به هر 4 چرخ و سیستم کنترل پایداری فوق مدرن ازجمله مواردی بودند که از R32 یک هیولا ساختند. R32 در پیست مسابقه نیز فوق‌العاده موفق ظاهر شد تا نیسان بعد از حدود 15 سال حذف مدل GT-R، دوباره این خودرو را در خط تولید نگه دارد.

    Nismo 400R



    در نسل R32، نیسان گونه‌های متعددی از مدل GT-R اسکای لاین را معرفی کرد. استقبال همگانی از این قضیه سبب شد تا این روند در نسل R33 نیز تکرار شود. هر یک ازاین‌گونه‌ها ازنظر فنی و ظاهری دارای مشخصات متفاوتی بودند. اما یک‌گونه با کد 400R امروزه یکی از برترین انواع GT-R در تمامی نسل‌هاست. این مدل که برپایه تجربیات نیسمو در پیست مسابقه باقدرت 400 اسب بخار شکل گرفت، در تیراژ 44 دستگاه عرضه شد. به لطف پیشرانه قدرتمند 400R، این مدل تا پیش از عرضه GTR R34، سریع‌ترین گونه GT-R با حداکثر سرعت 310 کیلومتر در ساعت و شتاب صفر تا صد حدوداً 3.9 ثانیه‌ای بود.
    شبح نیسان


    نمونه مسابقه‌ای نسل R31 نیسان اسکای لاین که در سال 1983 با کد KDR30 معرفی شد، توانست در مسابقات بین‌المللی و داخلی ژاپن به موفقیت‌های قابل‌توجهی دست یابد. به خاطر ظاهر عجیب و بادی کیت قابل‌توجهی که داشت، علاقه‌مندان به آن لقب Super Silhouette یا ابر شبح دادند. لقبی که نیسان هم آن را به رسمیت شناخته است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو