فونیکسریمکسبهتام

جدال تاکسی‌ها و مسافرکش های شخصی بین شهری در پایانه‌های اهواز

عصر خودرو- رشد قارچ گونه مسافرکش های شخصی در پایانه‌های کلانشهر اهواز ، باعث شده تا بین تاکسی داران قانونی و آنها همیشه تنش حکمفرما باشد و بازار رانندگانی که با وجود پرداخت مالیات و عوارض و سایر هزینه‌های تاکسیرانی مشغول فعالیت هستند، کساد شده و برخی از آنها ترجیح دهند شغل خود را ترک کنند.

جدال تاکسی‌ها و مسافرکش های شخصی بین شهری در پایانه‌های اهواز
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۲:۰۰

     به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا،  استان خوزستان با 27 شهرستان، از استان‌های پرتردد بین شهری محسوب می‌شود که روزانه مسافران زیادی بین مرکز استان و سایر شهرستان‌های آن تردد دارند.

    مدیر فنی یکی از شرکت‌های تاکسیرانی بین شهری در اهواز با بیان اینکه رانندگان پایانه خلیج فارس از مشکلات بسیاری برخوردارند گفت: مسافرکش‌های شخصی و غیر مجاز بدون هیچ‌گونه ساماندهی خارج از پایانه، و نزدیک تاکسی‌های این پایانه اقدام به مسافر کشی می‌کنند که به دلیل قیمت کمتر از تعرفه اتحادیه، مسافران را جذب و باعث بیکاری تاکسی داران شده‌اند.

    محمد علی زاهدیان که خود تاکسی دار خط اهواز - آبادان با بیش از 2 دهه مسافرکشی در این مسیر است ادامه داد: از قدیم جدال بین مسافر کش‌های شخصی غیر مجاز و تاکسی‌ها بوده است، ما نمی‌گوییم که شخصی‌ها مسافر کشی نکنند بلکه باید در جایگاه خاصی به کار خود بپردازند؛ بارها مقابل ساختمان پایانه و با وجود افسر راهنمایی رانندگی شاهد قاپیدن مسافر و مسافرکشی خودروهای شخصی هستیم.

    این راننده تاکسی، نبود سایه بان برای پارک خودروها را عامل مهم آزار مسافران و رانندگان بیان کرد و افزود: ابتدایی‌ترین مشکل رانندگان این پایانه نبود سایه بان و محلی برای پارک تاکسی‌ها با توجه به گرمای بیش از 45 درجه سانتیگراد خوزستان است؛ دمای بیش از حد هوا در بیش از هفت ماه از سال باعث خرابی و ضعیف عمل کردن سیستم سرمایشی خودرو می‌شود و این عامل باعث بحث بین رانندگان و مسافران خواهد شد.

    نماینده راننده‌های تاکسی بین شهری در پایانه مسافربری شرق ا هواز (سه راه تپه) نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا از درگیری راننده‌های شخصی با تاکسی داران پایانه گفت و بیان کرد: بارها به دلیل تذکر به رانندگان شخصی در خصوص مسافر کشی مقابل پایانه بحث شده و گاهی اوقات منجر به درگیری فیزیکی شده است و هیچ مرجع قانونی دراین خصوص اقدام برای حل مشکل یا ارایه راهکار نکرده است.

    هادی مزرعه ادامه داد: ما راننده‌ها خواهان جابجایی و استقرار مسافرکش‌های شخصی در محلی خارج از پایانه هستیم؛ این خودروها با استقرار در اطراف میدان مانع از ورود مسافران به پایانه می‌شوند و با این کار مسافر به جای استفاده از تاکسی‌های عمومی، با مبلغی کمتر از نرخ اتحادیه سوار خودروهای شخصی می شود.

    کنترل بی نتیجه پلیس در مقابله با پلاک سفیدهای مسافر کش

    رییس انجمن صنفی رانندگان بین شهری خوزستان نیز درباره مشکل رانندگان تاکسی‌های بین شهری گفت و ادامه داد: در این پایانه ایستگاه ماشین‌های شخصی توسط شرکت‌ها اداره می‌شود ‏به همین دلیل هیچکس اقدام به ساماندهی و جمع آوری آنها نمی‌کند اما در پایانه‌های دیگر به دلیل اینکه مسافربرهای شخصی کاملاً اختصاصی هستند این مشکل را ندارند.

    فرید بغلانی ادامه داد: در پایانه خلیج فارس تا زمان حضور پلیس در مقابل پایانه، خودروهای شخصی بالاتر و پاینتر از پایانه پارک می‌کنند و برخی از آنها نیز به دلیل تبانی با مسئولان شرکت حمل و نقل داران، مجدد به محل خود برگشته و فعالیت خود را از سر می‌گیرند.

    بغلانی افزود: گزارش‌های متعددی در این زمینه به استانداری، فرمانداری، شهرداری، اداره کل پایانه‌ها و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان و بازرسی تاکسیرانی خوزستان ارسال شده اما نتیجه‌ای نداشته است.

    جابجایی حدود 70 درصد مسافران برون شهری توسط خودروهای شخصی

    مدیر یک شرکت مسافربری خودروهای سواری در اهواز نیز گفت: وجود خودروهای شخصی مسافرکش در کنار پایانه مسافربری هیچ‌گونه مانعی ندارد، اما اگر دولت یا امور پایانه‌ها امکان جمع آوری این مسافرکش‌های شخصی را دارد چه بسا به نفع شرکت دار و راننده‌های تاکسیرانی است که به این شکل آمار تردد را بالا خواهد برد.

    جمیل حمیداوی با بیان اینکه حدود 70 درصد جابجایی مسافران توسط خودروهای شخصی است ادامه داد: از سال 65 دراین منطقه فعالیت می‌کنم و هیچ اقدامی برای ساماندهی و جمع آوری خودروهای شخصی نشده و این مشکل همچنان ادامه داد.

    وی با بیان اینکه با جذب خودروهای شخصی درتاکسیرانی، می‌توان مشکل تاکسی داران را حل کرد، گفت: بارها پیشنهاد جذب تعداد 50 خودروی شخصی به اداره کل پایانه‌ها و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان داده شده اما به نتیجه‌ای نرسیدیم و همچنان خودروهای غیرمجاز در حاشیه این پایانه فعالیت می‌کنند.

    حمیداوی با اشاره به فعالیت حدود 200 تاکسی در پایانه خلیج فارس خاطر نشان کرد: هیچ‌گونه امکانات رفاهی و امتیازی در خصوص کمک به رانندگان تاکسی مستقر در پایانه از طرف اداره کل پایانه‌ها و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان ارایه نشده است.

    جریمه 500 هزار ریالی برای مسافرکشی با خودروی شخصی

    رییس پلیس راهور خوزستان از اعمال قانون در خصوص توقف خودروهای شخصی مسافرکش مقابل پایانه‌ها و خروجی‌های شهر گفت و بیان کرد: با استقرار ماموران پلیس در میادین و اماکن پرتردد خروجی شهر، ترافیک در این مناطق کنترل شده و برابر با قانون با خودروهای متخلف بر خورد خواهد شد.

    سرهنگ منصور جمشیدی با اشاره به توقف غیرمجاز خودروها مقابل پایانه‌ها ادامه داد: اعمال قانون برای خودروهای مسافربر شخصی برون شهری توسط پلیس راه انجام می‌شود و جابجایی مسافر برون شهری با خودروی شخصی غیر قانونی و تخلف است و جریمه 500 هزار ریالی دارد.

    رییس پلیس راه خوزستان نیز با تاکید بر استفاده از تاکسی‌های عمومی برون شهری گفت: به دلیل اینکه تاکسی‌ها برای دریافت کارت هوشمند حمل و نقل عمومی از برخی فیلترهای کارشناسی از جمله دریافت بیمه سرنشین (مسافر)، معاینه فنی، گواهی سلامت راننده و… عبور می‌کنند، به همین دلیل سفر با این خودروها ایمن خواهد بود.

    سرهنگ رضا دولتشاهی ادامه داد: در صورت تصادف منجر به جرح برای مسافرانی که از خودروهای شخصی مسافرکش استفاده می‌کنند هیچ‌گونه هزینه درمانی از طرف بیمه پرداخت نمی شود.

    جذب تاکسی سواری در پایانه‌ها به عهده شرکت‌های حمل و نقل مسافری است

    مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان نیز بیان کرد: در اهواز پنج پایانه مسافربری عمومی وجود دارد که از این تعداد 2 پایانه برون استانی است که مسافر را به خارج از استان منتقل می‌کنند و نیز بخش حمل و نقل سواری مسافری در تمام پایانه‌ها فعالیت برقرار است.

    غلام عباس بهرامی نیا درخصوص تخصیص تسهیلات به تاکسی‌های برون شهری گفت: دولت برای تسهیل در خرید خودرو به رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی در 2 تا سه سال گذشته وام پرداخت کرده تا بتوانند در پایانه‌های کشور فعالیت داشته باشند.

    بهرامی نیا ادامه داد: وضعیت ناوگان حمل و نقل خوزستان سامان پیدا کرده و تاکسی‌های کرایه برون شهری در تمام خطوط درون استان فعالیت می‌کنند.

    وی افزود: واگذاری تسهیلات به خودروهای سواری از جمله لاستیک، روغن موتور و… به دلیل اینکه شرایط به نوعی نیست که نایاب باشد صورت نگرفته است.

    مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان در خصوص بیمه رانندگان نیز گفت: 50 درصد سهم بیمه رانندگانی که تا پارسال در بخش حمل ونقل مسافری عمومی فعالیت کرده و دارای کارت هوشمند هستند را دولت به عنوان یارانه پرداخت می‌کند؛ تامین اجتماعی هم سهم بیمه رانندگان جدید را که در یک سال گذشته وارد عرصه حمل و نقل شده‌اند را به عهده خودشان قرار داده است.

    بهرامی نیا خاطر نشان کرد: در خطوطی که از ظرفیت مسافری کمی برخوردارند به صرفه نیست خودرو جدیدی به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه شود، بنابر این معمولاً این نوع خودروها از طریق شرکت‌های حمل و نقل جذب می‌شوند و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان دخالتی ندارد.

    وی افزود: فعالیت خودروهای حمل و نقل عمومی بین شهری براساس قرارداد همکاری 2 شرکت حمل و نقل از مبدا و مقصد است و وسایل نقلیه مورد نیاز را بکارگیری می‌کنند.

     جدال بین خودروهای شخصی و تاکسی‌های مسافربر عمومی بر سر مسافر قصه‌ای ناتمام است که هر 2 قشر به دلیل کسب روزی حلال با هم مناقشه دارند، و تاکنون مسئولان و صاحبان شرکت‌های مسافربر راهکاری برای آن پیدا نکرده‌اند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو