فونیکسریمکسبهتام

نگاهی به برخی خودروهای پرفروش وارداتی در ۱۵ سال اخیر؛

فاتحان قلب‌ها

عصر خودرو- واردات خودرو به کشور ما سناریویی پرفرازونشیب دارد. سناریویی که همیشه تعرفه بالا و ممنوعیت‌های مقطعی، بازیگران اصلی آن بوده‌اند. آخرین مقطع زمانی که واردات نسبتاً مستمر خودرو به کشور را شاهد بودیم از اواخر سال ۱۳۸۳ شروع و تا اوایل سال ۱۳۹۷ ادامه داشت تا اینکه بروز مشکلات اقتصادی باعث شد تا بازهم دروازه‌های ورود خودروهای روز دنیا به کشورمان برای مدتی نامعلوم بسته شود.

فاتحان قلب‌ها
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، هرچند به دلیل وضع تعرفه‌های بالا، خودروهای وارداتی هیچ‌گاه در زمره خودروهای ارزان‌قیمت قرار نمی‌گرفتند اما در بسیاری از نمونه‌ها، آمار فروش بسیار خوبی را ثبت کرده و تبدیل به خودروهایی محبوب شدند. این خودروها حتی برای افرادی که توانایی مالی لازم برای خریداری آن‌ها را نداشتند نیز دوست‌داشتنی بوده و هریک در مقطعی از زمان، نقل محافل علاقه‌مندان به خودرو بودند. به همین بهانه و در نوشتار پیشرو، تصمیم گرفتیم تا نگاهی اجمالی به برخی از خودروهای وارداتی محبوب بازار کشور طی 15 سال اخیر داشته باشیم و ببینیم که چه عامل یا عواملی موجب شده تا خودروهای مذکور، تبدیل به فاتحان قلب‌های علاقه‌مندان به خودرو شوند. با ما همراه باشید...
    تویوتا کمری نسل ششم

    تویوتا کمری در تمامی نسل‌های خود، یک خودرو بسیار محبوب و پرفروش نه‌تنها در بازار ایران بلکه در بسیاری از بازارهای جهانی است اما در این میان، نسل ششم خودرو مذکور ( که با کد XV40 شناخته می‌شود ) را می‌توان یک نسل درخشان دانست که به‌واسطه طراحی انقلابی خود نسبت به نسل قبلی، نظرهای پرشماری را به خود جلب کرد. کمری XV40 از سال 2007 و با یک پیشرانه 4 سیلندر 2.4 لیتری 158 اسب بخاری و دو نوع گیربکس 5 سرعته دستی یا 5 سرعته اتوماتیک به بازار کشور ما راه یافت. ازنظر سطح امکانات رفاهی نیز اکثر کمری‌های نسل ششم راه‌یافته به بازار ایران، از یکی از رده‌های تجهیزاتی GL ( کم آپشن )، GLX ( فول آپشن ) و SE ( فول آپشن با کیت بدنه اسپرت ) بهره‌مند هستند.  طراحی هماهنگ و مدرن در زمان خود، فضای جادار کابین و صندوق بار، سواری نرم و کیفیت ساخت بالا از مواردی هستند که کمری نسل ششم را به یکی از ستارگان بازار خودروهای وارداتی ایران بدل ساخت. هرچند این نسل از کمری در سال‌های پایانی عمر خود، قافیه را به برخی از رقبای پرزرق‌وبرق کرهای واگذار کرد اما کماکان خرید یک نمونه سالم آن، گزینه‌ای ارزشمند در برابر بسیاری از چینی‌های صفرکیلومتر و حتی کره‌ای‌های کارکرده محسوب می‌شود.

    تویوتا لندکروزر J200

    تویوتا لندکروزر خودرویی بسیار محبوب در بازار کشورهای خاورمیانه بوده و کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این میان، آخرین نسل خودرو مذکور ( J200 ) که در نزد عموم مردم با نام لندکروزر اتاق 200 شناخته می‌شود؛ علیرغم قیمت بسیار بالا در کشور ما، طرفداران پرشماری دارد. لندکروزر J200 از سال 2008 و هم‌زمان با بازارهای جهانی، در دو تیپ GX.R ( مجهز به پیشرانه 6 سیلندر 4 لیتری 240 اسب بخاری ) و VX.R ( مجهز به پیشرانه 8 سیلندر 4.7 لیتری 271 اسب بخاری ) به بازار کشور ما راه یافت اما پس از مدتی عرضه نمونه‌های 8 سیلندر متوقف‌شده و تنها نمونه‌های 6 سیلندر در بازار ما عرضه شدند. بدون شک ابهت ظاهری و ابعاد بزرگ لندکروزر، نقش مهمی را در محبوبیت این خودرو در بازار کشور ما بازی می‌کند چراکه تجربه نشان داده ایرانیان علاقه فراوانی به SUV های فول سایز دارند. توانمندی‌های آفرود بسیار خوب و داشتن سابقه درخشان حدوداً 7 دهه‌ای نیز از دیگر عوامل موفقیت لندکروزر محسوب می‌شوند. به‌گونه‌ای که هم‌اکنون و پس از گذشت حدود 6 سال از واردات آخرین نمونه‌های لندکروزر J200 به کشور، شاهد تقاضای بالا و درنتیجه، رشد روزافزون قیمت نمونه‌های کارکرده این خودرو هستیم.

    کیا اسپورتیج نسل سوم
    نسل سوم کیا اسپورتیج که با کد SL شناخته می‌شود را می‌توان یکی از موفق‌ترین خودروهای وارداتی بازار کشور محسوب کرد. عمده اسپورتیج های نسل سوم عرضه‌شده در بازار کشور ما مجهز به یک پیشرانه 4 سیلندر 2.4 لیتری 177 اسب بخاری هستند اما نمونه‌های اندکی با پیشرانه‌های 2 لیتری تنفس طبیعی و 2 لیتری توربو نیز در بازار یافت می‌شوند. این نسل از اسپورتیج ازنظر سطح امکانات رفاهی و ایمنی نیز در تنوع بالایی به کشور ما وارد شد و می‌توان از ساده‌ترین تا فول ترین نمونه‌های آن را در بازار یافت. اگر ظاهر زیبا و هماهنگ اسپورتیج SL ( که حاصل کار سر طراح معروف آلمانی کیا یعنی پیتر شرهیر است ) را در کنار لیست بلندبالای آپشن های آن قرار داده و محبوبیت ذاتی کراس اوورها در دنیای امروز را نیز موردتوجه قرار دهیم؛ به‌سادگی متوجه علل موفقیت این کراس اوور خوش‌تیپ کرهای در بازار خواهیم شد. این محبوبیت تا جایی است که علیرغم گذشت حدود 3 سال از عرضه نسل چهارم اسپورتیج به بازار، کماکان عده زیادی، نسل سوم این خودرو را به نمونه فعلی ترجیح می‌دهند.

    هیوندای سانتافه نسل سوم

    تفاوتی ندارد که در کدام شهر از ایران زندگی می‌کنید؛ فقط کافی است از منزل بیرون آمده و تعداد زیادی هیوندای سانتافه نسل سوم را در خیابان‌ها مشاهده کنید! عمده سانتافه‌های نسل سوم موجود در بازار کشور ما مجهز به یک پیشرانه 4 سیلندر 2.4 لیتری با حداکثر قدرت 176 اسب بخار ( مدل‌های 2013 تا 2015 ) و 188 اسب بخار ( مدل‌های 2016 به بعد ) هستند اما در ابتدای واردات این نسل و زمانی که هنوز واردات خودروهای با حجم پیشرانه بیش از 2500 سیسی ممنوع نشده بود؛ تعداد انگشت‌شماری از نمونه‌های مجهز به پیشرانه 6 سیلندر 3.3 لیتری 268 اسب بخاری سانتافه نیز در بازار کشور ما عرضه شد. سانتافه نسل سوم از مبادی گوناگون رسمی و غیررسمی به کشور ما وارد شد و همین موضوع سبب تنوع در تیپ‌های تجهیزاتی و برخی ویژگی‌های فنی آن شده است. به‌گونه‌ای که می‌توان در بازار، نمونه‌های فول آپشن یا کم آپشن، تک دیفرانسیل یا دو دیفرانسیل و همچنین 5 نفره یا 7 نفره آن را یافت. هرچند این تنوع تیپ‌ها در بسیاری از موارد سبب سردرگمی خریدار و سوءاستفاده برخی دلالان می‌شود اما یک حسن نیز دارد و آن اینکه افراد زیادی بنا بر بودجه، نیاز و علاقه خود، می‌توانند به سراغ خرید یک سانتافه بروند. اگر همین مسئله را در کنار طراحی ظاهری زیبا و عام‌پسند و ابعاد نسبتاً بزرگ نسل سوم سانتافه قرار دهیم؛ به‌راحتی متوجه خواهیم شد که چرا این خودرو علیرغم وجود رقبای مطرحی همچون تویوتا RAV4 ، نیسان ایکستریل و رنو کولئوس، تا این حد در کشور ما محبوب است.

    رنو تلیسمان

    پس‌ازآن که رنو سالیان سال در ساخت خودروهای لوکس و نیمه لوکس ناموفق بود و نمونه‌های همچون رنو ولساتیس و رنو سفران، آمار فروش ناامیدکننده‌ای را ثبت کردند؛ مدیران رنو به‌خوبی متوجه اشتباهات قبلی خود شده و این بار نسل جدید سدان نیمه لوکس خود را با نام تلیسمان و با ویژگی‌هایی متفاوت از گذشته وارد بازار کردند. تلیسمان در بازار کشور ما با یک پیشرانه 1.6 لیتری توربو 190 اسب بخاری و در دو تیپ تجهیزاتی E2 ( نیمه‌فول آپشن ) و E3 ( فول آپشن ) عرضه شد که البته نمونه‌های E2 در تعداد اندکی به کشور ما واردشده و اکثر تلیسمان‎های موجود، از تیپ E3 هستند. طراحی ظاهری زیبا و سطح کامل تجهیزات رفاهی و ایمنی از مهم‌ترین عوامل موفقیت تلیسمان در بازار کشور ما محسوب می‌شوند که البته در این میان نبایستی نقش قیمت‌گذاری رقابتی و بازاریابی هوشمندانه نگین خودرو را نیز نادیده گرفت. تلیسمان باعث شد تا نام رنو نیز در بازار خودروهای وارداتی ایران در کنار رقبای خوش‌نام آسیایی مطرح‌شده و نماینده این شرکت، یعنی نگین خودرو نیز تبدیل به یکی از بازیگران اصلی این بازار شود.

    ب ام و سری 5 نسل ششم

    در بین محصولات متنوع ب ام و، سری 5 همیشه جایگاهی ویژه داشته و محصولی پرفروش بوده است. نسل ششم این سدان نیمه لوکس پرفروش که با کد F10 شناخته می‌شود نیز از این قاعده مستثنی نبوده و طرفداران پرشماری در سراسر دنیا و کشور ما دارد. سری 5 F10 با طیف نسبتاً کاملی از پیشرانه‌ها در کشور ما عرضه شد که شامل نمونه‌های 520i ( پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری توربو 184 اسب بخاری )، 523i ( پیشرانه 6 سیلندر 3 لیتری 204 اسب بخاری )، 528i ( پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری توربو 245 اسب بخاری ) و 535i ( پیشرانه 6 سیلندر 3 لیتری توربو 302 اسب بخاری ) می‌شود. البته در این میان، نمونه 528i در تعداد بسیار بیشتری از دیگر نمونه‌ها به کشور ما وارد شد. سری 5 ب ام و در طیف محصولات این خودروساز باواریایی کاملاً در میانه سری 3 و سری 7 قرارگرفته و اسپرت بودن را از برادر کوچک خود به ارث برده و لوکس بودنش را مدیون برادر بزرگ‌تر است. همین موضوع باعث شده تا این خودرو به‌خوبی نقش یک خودرو دومنظوره را ایفا کند. این مسئله در کنار خصوصیات همیشگی محصولات ب ام و مثل ظاهر جذاب، کیفیت بالا و هندلینگ فوق‌العاده باعث شد تا سری 5 F10 برای مدتی نسبتاً طولانی صدرنشین فهرست فروش خودروهای وارداتی لوکس بازار ایران باشد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو