فونیکسریمکسبهتام

قول وزیر صنعت برای واگذاری سهام دولت در ایران خودرو و سایپا

عصر خودرو-عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه اگر به خودروسازان مهلت داده شود زیان انباشته آنها کاهش پیدا خواهد کرد، گفت: وزیر صنعت به کمیسیون صنایع و معادن مجلس قول داده است که هر چه سریعتر سهام دولتی دو شرکت خودروسازی ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی واگذار شود.

قول وزیر صنعت برای واگذاری سهام دولت در ایران خودرو و سایپا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۹:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از تجارت‌نیوز، صورت‌های مالی ارائه شده به بورس نشان می‌دهد که مجموع زیان انباشته دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران خودرو و سایپا در سال 97 به حدود 14 هزار میلیارد رسیده که نسبت به سال 96 بیش از هزار و 900 درصد افزایش یافته یعنی 20 برابر شده است.

    ایران‌خودرو به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز داخلی زیان انباشته‌ای بالغ بر هفت هزار و 752 میلیارد تومان در سال 97 از خود به جا گذاشته که نسبت به سال 96 نزدیک به هزار و 650 درصد رشد داشته است.

    همچنین زیان انباشته سایپا طی سال 97 به پنج هزار و 980 میلیارد تومان رسیده که نسبت به سال 96 رشد 424 درصدی را در زیاندهی تجربه کرده است.

    همچنین بدهی شرکت‌های خودروسازی سایپا و ایران خودرو در سال 97 نسبت به سال 96 با 46 درصد افزایش به 57 هزار میلیارد تومان رسیده است به طوری که سهم ایران‌خودرویی‌ها از این ابربدهی، بالغ بر 30 هزار میلیارد تومان و سهم سایپایی‌ها 27 هزار میلیارد تومان است.

    طبق آنچه ایران‌خودرو و سایپا به‌عنوان صورت‌های مالی سال 97 به سازمان بورس ارائه کرده‌اند، زیان آنها از 50 درصد سرمایه‌شان بیشتر شده است، بنابراین مشمول ماده 141 قانون تجارت می‌شوند.

    طبق این ماده، اگر زیان یک شرکت از 50 درصد سرمایه آن بیشتر باشد، هیات‌مدیره باید نسبت به تشکیل مجمع و چگونگی ادامه فعالیت تصمیم‌گیری کند.

    سوالی که مطرح می‌شود این است که چه عواملی باعث رشد 1900 درصدی زیان انباشته این دو خودروساز بزرگ کشور تنها در سال 97 شده است و آیا احتمال این موضوع وجود دارد که این دو خودروساز اعلام ورشکستگی کنند؟
    مطالعه بیشتر:
    نشانه‌های ورشکستگی احتمالی ایران‌خودرو و سایپا (اینفوگرافیک)

    سیدجواد حسینی کیا، عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: تحریم‌ها، نوسانات ارزی و کاهش ارزش پول ملی باعث رشد 1900 درصدی زیان انباشته خودروسازان شده و به همین جهت زیان انباشته دو شرکت خودروسازی سایپا و ایران خودرو زیان تعمدی نبوده است.

    نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متاسفانه رفتار حاکمیت باعث شده که بخش خصوصی متضرر شود به همین جهت یکی از نکاتی که در صنعت خودروسازی باید به آن توجه شود این است که حاکمیت هزینه‌های خود را بپردازد.

    این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: با توجه به ماده 141 قانون تجارت هیات‌مدیره خودروسازان باید تشکیل مجمع دهند و درخصوص چگونگی ادامه فعالیت تصمیم‌گیری کنند، اما ظرفیت جبران زیان انباشته در کوتاه‌ترین زمان ممکناز سوی خودروسازان وجود دارد.

    نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به عبارتی سال گذشته تولید خودروسازان به شدت کاهش پیدا کرده بود، اما در حال حاضر میزان تولید خودروسازان افزایش پیدا کرده است و به همین جهت اگر به خودروسازان مهلت داده شود زیان انباشته خودروسازان کاهش پیدا خواهد کرد. همچنین با توجه به افزایش تیراژ تولید خودروسازانقیمت خودرو کاهش خواهد یافت.

    این نماینده مردم در مجلس دهم در پاسخ به این سوال که آیا قیمت دستوری خودرو باعث افزایش زیان انباشته خودروسازان شده است؟ افزود: چنانچه دولت تصدی‌گری خود را از خودروسازی کوتاه کند، عرضه و تقاضا در تعین قیمت خودرو نقش‌آفرینی خواهد کرد.
    مطالعه بیشتر:
    شخص رئیس جمهور از عملکرد وزارت صنعت رضایت ندارد / احتمال استیضاح رحمانی هم وجود دارد

    نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که چقدر تجدید ارزیابی دارایی خودروسازان ضرورت دارد؟ تصریح کرد: تجدید ارزیابی دارایی خودروسازان بسیار ضرورت دارد، همچنین اینکه خودروسازان اموال مازاد خود را به نرخ روز بفروشند خیلی از کسری‌‎ها جبران خواهد شد.

    عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: همچنین سهام دولتی دو شرکت خودروسازی ایران خودرو و سایپا باید در بورس اوراق بهادر واگذار شود. به عبارتی رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت به کمیسیون صنایع و معادن مجلس قول داده است که هر چه سریعتر سهام دولتی دو شرکت خودروسازی ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی واگذار شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو