فونیکسریمکسبهتام

پول خرد ، قصه تکراری مسافر و رانندگان تاکسی

عصر خودرو- رانندگان تاکسی درونشهری زنجان معتقدند که نرخ های جدید کرایه های تاکسی نه تنها مشکلات پیش روی آنان از قبیل افزایش سرسام آور هزینه های اقتصادی ناشی از آن را کاهش نداده بلکه معضلی به نام پول خرد نیز به این مهم افزوده و حتی دغدغه‌ای است که پای ثابت درگیری‌های مسافران و این قشر را تشکیل می دهد.

پول خرد ، قصه تکراری مسافر و رانندگان تاکسی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۴:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، همه ساله تعیین و اعلام نرخ کرایه‌های حمل و نقل در شهر زنجان به موضوعی مهم از سوی شهروندان و مسافران تبدیل می‌شود، هر چند مسئولان استانی همواره به این مهم تاکید می‌کنند که با این کار وضعیت هر 2 قشر با کمترین حواشی و مسائل پیش آمده مد نظر قرار می‌گیرد، اما بسیاری از شهروندان و حتی خود رانندگان حمل و نقل درون شهری به ویژه تاکسیرانان معتقدند که اقدام کارشناسی شده‌ای بر نحوه نرخ کرایه‌های حمل و نقل انجام نمی‌گیرد و همین امر به نوعی سردرگمی هر 2 طرف را به دنبال دارد.

    رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری زنجان پیش از این با اشاره به نرخ کرایه‌های اعلامی از سوی شورای اسلامی شهر زنجان گفته بود که نرخ کرایه تاکسی برای مسیر اول 750 تومان، برای مسیر دوم 750 تومان وو برای مسیرهای بعدی هر کدام 600 تومان اعلام شده است.

    رفیعی افزوده بود که بر این اساس نرخ کرایه هر مسیر داخل خط ویژه (در صورت ایجاد خطوط) 600 تومان، تاکسی‌های ون یکهزار و 500 تومان، تاکسی‌های بی سیم و تلفنی از ساعت 6 صبح تا 23 شب، پنج هزار تومان است.

    وی خاطر نشان کرده بود که نرخ کرایه تاکسی‌های بی سیم و تلفنی از ساعت 11 شب تا 6 صبح، 5 هزار و 500 تومان و و نرخ هر دقیقه توقف اضافه برای تاکسی‌های بی‌سیم و تلفنی 250 تومان لحاظ شده است

    رحیم 47 ساله یکی از رانندگان تاکسی درون شهری زنجان با اشاره به اینکه نرخ کرایه‌های این صنف همواره با مشکلاتی مواجه بوده است، به خبرنگار ایرنا گفت: به عنوان نمونه طبق اعلام سازمان حمل و نقل شهرداری، کرایه مسیر اول 750 تومان تعیین شده که پرداخت آن برای شهروندان به یک معضل تبدیل شده است.

    وی اضافه کرد: اغلب شهروندان پول خرد 50 تومانی ندارند و از طرفی رانندگان تاکسی نیز مجبورند، در صورت وجود این مبلغ آن را به مسافر بازگردانده و یا با رضایت طرفین 800 تومان را دریافت کنند.

    علی دیگر راننده زنجانی نیز معتقد است کرایه‌های کنونی اعلام شده با توجه به افزایش سرسام آور هزینه‌های خودرو از قبیل لاستیک و غیره ندارد و بخش بسیار اندکی را تأمین می‌کند.

    وی در این ارتباط خاطر نشان کرد: رانندگان تاکسی درون شهری با مشکلات عدیده ای مواجه هستند و اقدامات از این دست در ارتباط با تعیین کرایه‌ها باید مبتنی بر در نظر گرفتن تمامی جوانب و مسائل آنان قرار گیرد.

    اما زهرا دیگر شهروند زنجانی نیز در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: هرچند نرخ کرایه‌های این بخش با هدف رضایت مردم و رانندگان زحمتکش لحاظ شد اما منطقی نیست چرا که همواره پول خرد اضافی مشکلاتی را موجب شده است.

    وی ادامه داد: برخی موارد رانندگان تاکسی که به صورت تک مسیر مسافر جابجا می‌کنند، به دلیل نبود پول خرد 50 تومانی، 800 تومان در یافت می‌کنند و این وضعیت در برخی موارد معضلاتی ایجاد می‌کنند.

    دستگاه های کارت خوان دوباره در تاکسی‌ها احیا می‌شود

    شهردار زنجان نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: پیش از این و برای رفع معضل کرایه‌ها تمامی تاکسی‌های درون شهری زنجان مجهز به کارت خوان بودند و همشهریان برای تردد روزانه خود زنجان کارت تهیه کرده و و بر این مبنا از این وسیله استفاده می‌کردند که مشکلی به لحاظ پول خرد وجود نداشت.

    مسیح الله معصومی افزود: هم اکنون سیستم پرداختی دولت در ادارات، نهادها و شهرداری به سمت دولت الکترونیکی سوق داده شده که تحقق این مهم، مشکلات ناشی از آن را کاهش می‌دهد و از طرفی با توجه به وضعیت گران شدن دستمزدها، لاستیک و هزینه‌های خودروی دیگر نرخ‌های جدید تاکسیرانی مبتنی بر این مهم در نظر گرفته شده است.

    وی اظهار داشت: بر این اساس نصب دستگاه کارت خوان در تاکسی‌ها باید از سوی شهروندان زنجانی به یک مطالبه عمومی تبدیل شود که تفاوت در نرخ کرایه‌های کارتی و نقدی اتوبوس‌ها نیز به این دلیل است که مردم بیش از گذشته از این نوع دستگاه‌ها استفاده کنند.

    معصومی افزود: رند کردن کرایه‌های تاکسی از حق تاکسیران کاسته می‌شود، زیرا همین مبلغ 50 تومان با توجه به مشکلات مالی رقم قابل توجهی محسوب می‌شود.

    وی اضافه کرد: یکی از برنامه‌های مورد توجه با تغییرات مدیریتی انجام گرفته در سازمان حمل و نقل شهرداری بحث نقدی و غیر نقدی نرخ کرایه‌های حمل و نقل است و از طرفی به دلیل تحریم‌ها نیز کارت‌های دستگاه‌های کارت خوان گران‌تر شد و شهرداری مجبور شد از محل در آمدهای شهرداری یارانه‌ای برای این امر اختصاص دهد.

    شهردار زنجان ادامه داد: از طرفی کمبود کارت و تعمیر دستگاه‌های کارت خوان نیز مشکلاتی را ایجاد کرد که این وضعیت نباید مانعی برای تحقق برنامه‌های ترسیم شده باشد و همراهی مردم نقش بسیار اثر گذاری دارد.

    وی اضافه کرد: رند کردن مبلغ کرایه‌های تاکسی نباید مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد کند و در این میان راننده‌ای که حقوق شهروندان را رعایت می‌کند، مقدار کافی پول خرد دارد اما در صورت بی توجهی به این امر و دریافت 50 تومان بیشتر ظلم در حق مسافر محسوب می‌شود.

    معصومی افزود: به این مهم توجه داشت که شهرداری با نصب دستگاه‌های کارت خوان هزینه‌ای از رانندگان دریافت نکرده که مبالغ از طریق شرکت همکار انجام گرفت که با احیای 2 باره این نوع دستگاه‌ها این قشر موظف به استفاده خواهند شد.

    وی همچنین در ارتباط با نرخ اتوبوس‌های درون شهری نیز اظهار داشت: کرایه‌های های این بخش مشکلاتی به دنبال داشت و حتی اعلام شد که در این ارتباط شهرداری کوتاهی کرده در صورتی که چنین نبود و حتی قبل از سال افزایش کرایه‌ها را پیشنهاد داد و شورای شهر نیز آن را مصوب کرد.

    شهرداری زنجان ادامه داد: این کار بخاطر طی فرآیندهای لازم و همزمانی آن با اصلاح خطوط اتوبوسرانی مصوب 10 روز جلوتر از ستاد تنظیم بازار اعلام شد که در صوت ابلاغ زودتر آن، وظیفه محوله نیز در موعد مقرر انجام می‌گرفت.

    وی اضافه کرد: در این ارتباط برخی رانندگان اتوبوس کرایه‌های خود سرانه دریافت کردند و به نوعی تخلف محسوب می‌شود و حتی برای برخی از آنها پرونده تشکیل و به تعزیرات استان معرفی شد و علاوه بر آن بصورت همزمان با تشکیل کمیته انضباطی سازمان حمل و نقل نیز برخوردهای لازم انجام گرفت.

    نرخ‌های تک مسیر کار شناسی شده نبود

    رئیس کمیسیون حمل و نقل و خدمات شهری شورای اسلامی شهر زنجان نیز در این ارتباط ادامه داد: اغلب مسافران درون شهری زنجان 2 مسیر هستند که نرخ‌های تعیین شده این بخش چندان مشکل ساز نیست و شهروندان به راحتی می‌توانند مبالغ آن را پرداخت کنند.

    کاظم افشار چی افزود: به دلیل اهمیت خطوط اتوبوسرانی نرخ‌های این حوزه بیش از تاکسی، مورد توجه و حتی بحث‌های متعدد کارشناسی در کمیسیون مربوطه انجام گرفت.

    وی اضافه کرد: در گذشته کارهای از سوی شهرداری در بحث تاکسی‌ها و رفع مشکل کرایه‌های تاکسی از قبیل نصب کارت خوان انجام گرفت، اما آنگونه که باید و شاید نتایج مطلوب و لازم را به همراه نداشت.

    این عضو شورای اسلامی شهر زنجان ادامه داد: بر این مبنا این کمیسیون تلاش دارد پس از تعیین تکلیف نرخ‌های مربوط به ساماندهی خطوط اتوبوسرانی زنجان به برنامه‌های در پیش روی تاکسیرانان از قبیل پرداخت‌های الکترونیکی بیش از گذشته توجه کند.

    وی خاطر نشان کرد: به طور حتم آسیب شناسی و اقدام‌های انجام گرفته سال‌های گذشته، موانع و راهکارهایی بهتر می‌تواند مشکلات و معضلات این حوزه را بیش از گذشته کاهش دهد.

    9646/‏

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط