فونیکسریمکسبهتام

علیخانی:

به اندازه کافی به مدیران شهری وقت دادیم، حالا وقت سوال است

خرید فیلتر جذب دوده کار دلال‌هاست

عصر خودرو- رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران می گوید این شورا به اندازه کافی به مدیران شهری فرصت داده و حالا وقت سوال از آنها به خاطر عملکردشان است.

به اندازه کافی به مدیران شهری وقت دادیم، حالا وقت سوال است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۰:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو » به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، شهرداری تهران به دنبال توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی با محوریت اتوبوس و مترو است، به طوری که هفته گذشته شاهد آئین توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی از سوی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران بودیم که در آن از تعدادی اتوبوس تک کابین، 2 کابین و مینی بوس رونمایی شد.

    در همان مراسم شهردار تهران وعده داد مشکلات ترخیص قطعات مترو از گمرک در حال برطرف شدن است و در آینده‌ای نزدیک شاهد بهره برداری و اضافه شدن ماهانه یک قطار در مترو پایتخت خواهیم بود.

    اقدامات شهرداری تهران در حالی است که با اجرای طرح حلقه دوم ترافیک (طرح کاهش آلودگی هوا) که از یکم تیرماه به اجرا درآمد، پیش بینی می‌شود تمایل شهروندان به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوس و مترو نسبت به قبل دوچندان شود.

    برخی کارشناسان بر این باورند که ناوگان موجود حمل و نقل عمومی پاسخگوی نیاز شهروندان نیست، به طوری که شاهد هستیم در ساعات پیک ترافیک مسافران زیادی در ایستگاه‌ها منتظر رسیدن مترو و اتوبوس می‌مانند و باید دید آیا سیاست‌های شهرداری تهران پاسخگوی درخواست مسافران برای استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی است یا خیر؟
    150 دستگاه از 500 دستگاه اتوبوس؟!

    محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره آخرین اقدامات صورت گرفته در حوزه ترافیکی در پایتخت توضیحاتی داد.

    رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ابتدا در رابطه با مراسم رونمایی و توسعه ناوگان اتوبوسرانی شهری گفت: برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در پایتخت، به 3 هزار واگن برای مترو و 3 هزار دستگاه اتوبوس نیاز داریم.

    علیخانی ادامه داد: در مراسمی که ما شاهد بودیم، 13 دستگاه اتوبوس دو کابین رونمایی شد.

    وی بیان کرد: تولید اتوبوس‌های دو کابین از محل تامین اعتبار دولتی و اتوبوس‌های تک کابین توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و مردم باید اطلاع داشته باشند که تامین اتوبوس‌های دو کابین تحت مدیریت شرکت واحد و تولید اتوبوس‌های تک کابین به وسیله بخش خصوصی انجام می‌شود.

    رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران تصریح کرد: 48 دستگاه اتوبوس دوکابین سهم کلانشهر تهران بوده که در مراسم هفته گذشته 13 دستگاه رونمایی و وارد چرخه ناوگان حمل و نقل عمومی شد.

    علیخانی تصریح کرد: همین 13 دستگاه اتوبوس دو کابین در سال گذشته خریداری شدند و مدیران شهری امسال توانستند آن‌ها را شماره‌گذاری کنند.

    عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه سال گذشته برای شماره گذاری این 13 دستگاه اتوبوس مشکلاتی به وجود آمد، گفت: در نهایت پس از گذشت یک سال مدیران شهری توانستند این 13 دستگاه اتوبوس دو کابین را شماره گذاری و وارد چرخه ناوگان حمل و نقل عموم کنند.

    وی افزود: مقرر شد تا از محل بودجه‌ای که شورای شهر تهران در سال 98 برای توسعه و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی پایتخت در نظر گرفته است،  500 دستگاه اتوبوس بازسازی شوند که در حال حاضر 150 دستگاه اتوبوس دو کابین در حال بازسازی است.

    رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: بودجه در نظر گرفته شده در سال 98 برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، نوسازی 500 دستگاه اتوبوس دو کابین و 350 دستگاه اتوبوس تک کابین است که نوسازی اتوبوس‌های تک کابین توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و ما تسهیلاتی را به آن‌ها می‌دهیم.

    علیخانی تاکید کرد: از 500 دستگاه اتوبوس دو کابین که باید بازسازی و نوسازی شوند، تنها نوسازی 150 اتوبوس دو کابین در حال انجام است.
    حذف مینی بوس‌ها از چرخه حمل و نقل عمومی اشتباه بود

    علیخانی درباره خرید مینی بوس گفت:  با هماهنگی صورت گرفته با وزارت کشور و پست بانک مبلغی در حدود 200 میلیون تومان وام به بخش‌های خصوصی جهت خرید مینی بوس پرداخت می‌شود.

    وی تصریح کرد: مینی بوس‌ها به اشتباه از چرخه حمل و نقل شهری خارج شدند و حال باید به این نکته توجه داشته باشیم که در شرایط فعلی از تمام ظرفیت خود برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده کنیم.

    رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران بیان کرد: بار‌ها شاهد این بودیم که در بسیاری از خطوطی که دارای اتوبوس دو کابین هستند، با رفتن یک دستگاه اتوبوس تعداد 10 نفر مسافر منتظر می‌مانند تا اتوبوس بعدی بیاید و به علت کمبود اتوبوس بار‌ها شاهد بودیم که انتظار برای رسیدن اتوبوس بعدی طولانی شده و در اینجاست که نقش مینی بوس برای جابجایی تعداد محدود مسافر جامانده پرررنگ می‌شود.

    وی با بیان اینکه از محل وام وزارت کشور 500 دستگاه مینی بوس در دست تولید است، افزود: تولید بخشی از این مینی بوس‌ها در شهریور ماه و در نهایت تولید کل مینی بوس‌ها در پایان آبان ماه به اتمام می‌رسد..

    علیخانی گفت: حال شاهد هستیم که در بسیاری از مسیرها و مناطق تردد اتوبوس‌ها به راحتی امکان پذیر نیست، لذا باید در این مسیرها از مینی بوس استفاده و اتوبوس‌های موجود در آن خط را به سایر خطوط پر رفت و آمد اضافه کنیم تا در زمان ساعات پیک ترافیک دیگر شاهد ازدحام مسافر نباشیم.
    شفاف سازی درآمد‌های شهرداری از محل طرح ترافیک در دستور کار

    رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران افزود: در قانون به صراحت آمده است پولی که بابت عوارض زوج و فرد و طرح ترافیک از شهروندان اخذ می‌شود، باید صرف توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی شود.

    علیخانی ضمن انتقاد از عملکرد معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره شفاف نبودن عملکرد این معاونت گفت: شهرداری باید پاسخ دهد که چه میزان درآمد از محل طرح ترافیک و عوارض زوج و فرد در سال گذشته داشته و چه میزان از این درآمد صرف خرید اتوبوس و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی شده است.

    وی بیان کرد: این‌ها تنها موارد کوچکی است که شهرداری تهران نسبت به آن گزارشی ارائه نکرده و پاسخ آن برای ما مبهم است.

    رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران تاکید کرد: باید به‌طور دقیق مشخص شود درآمد طرح ترافیک در سال گذشته چقدر است و ما نباید شاهد اینگونه رفتارها از سوی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران باشیم که تمام آمار‌های موجود در این بخش را پنهان می‌کند و من اعلام می‌کنم که این ابهامات در آینده تبدیل به سوال می‌شوند و آن‌ها را در صحن شورای شهر تهران مطرح و به جدیت پاسخ آن‌ها را پیگیری می‌کنم.

    علیخانی با اشاره به رونمایی 13 دستگاه اتوبوس دو کابین در هفته گذشته گفت: این 13 دستگاه اتوبوس هم غنیمت است و ما از آن استقبال می‌کنیم، اما نباید طوری در رسانه‌ها حضور پیدا کنیم که مردم پایتخت تصور کنند شاهکاری انجام شده است، چون وظیفه ما اطلاع رسانی به مردم است و باید به صورت شفاف به آن‌ها اعلام کنیم که در دوره مدیریت 2 سال گذشته در شهرداری تنها توانستیم 13 دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل پایتخت اضافه کنیم و آن هم اتوبوس‌هایی بودند که در سال گذشته خریداری شدند و امسال کار شماره‌گذاری آن‌ها را انجام دادیم.
    فرصت کافی به مدیران دادیم حالا نوبت سئوال است

    وی با اشاره به نبود ثبات مدیریت در شهرداری تهران گفت: مشکل اصلی ما در شهرداری تهران تعویض 3 شهردار تا به امروز بوده است، به گونه‌ای که تا خواستیم از عملکرد یکی از آن‌ها انتقاد کنیم، تعویض شده و دیگری بر سر کار آمده است.

    رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران تاکید کرد: پس از تعویض شهردار هم ما نمی‌توانستیم همان روز اول از وی درباره عملکرد سئوال کنیم و گزارش بخواهیم.

    علیخانی ادامه داد: آن‌ها از ما می‌خواستند که به آن‌ها فرصت دهیم، اما من از همین جا اعلام می‌کنم که ما فرصت کافی را به مدیران شهری دادیم و از این جا به بعد به سمت سوال از مدیران شهری برای رفع ابهام‌های مدیریتی حرکت می‌کنیم.

    علیخانی گفت: وقتی برخی از مدیران شهری جلوی اجرای مصوبات شورا می‌ایستند و پاسخگوی عملکرد خود نیستند، وظیفه شورای شهر تهران این است که از تمام ظرفیت قانونی خود استفاده کند.

    وی تاکید کرد: مدیران شهری بدانند ما از اختیارات قانونی خود استفاده می‌کنیم و به طور حتم با طرح سوال پای آن‌ها را به صحن شورای شهر باز و آن‌ها را ملزم به پاسخگویی می‌کنیم.
    رد پای دلال‌ها در ماجرای خرید فیلتر جذب دوده

    وی با اشاره به خرید فیلتر جذب دوده و نصب آن بر روی اتوبوس‌های شهری گفت: خرید فیلتر جذب دوده کار دلال‌ها و واسطه‌هاست که می‌خواهند با لابی‌گری دستگاه‌های فیلتر دوده را به شهرداری قالب کنند.

    رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران بیان کرد: لازم است مردم بدانند ما بودجه خرید فیلتر جذب دوده را از بودجه و برنامه سوم توسعه شهرداری تأمین کردیم و همچنین در صحن شورا هم با رأی گیری انجام شده این مصوبه حذف شده است.

    علیخانی تصریح کرد: خرید فیلتر‌های جذب دوده غیرقانونی است و این اقدام از سوی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نوعی لجبازی به شمار می‌آید.

    وی گفت: باید به این نکته اشاره کرد شرکت‌های خارجی تولید کننده فیلتر‌ها نیز اعلام کردند که فیلتر‌های جذب دوده هیچ گونه همخوانی با موتور اتوبوس‌ها ندارد.

    رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران افزود: فیلتر‌های جذب دوده مشکل زا هستند و در کاهش آلودگی هیچ نقشی ندارند و من تاکید می‌کنم کسانی که اصرار به خرید و نصب این فیلتر دوده را دارند، مشتی دلال هستند.

    علیخانی با اشاره به غیرقانونی بودن خرید و نصب فیلتر جذب دوده تاکید کرد: این اقدام غیر قانونی است و کسانی که این کار را انجام می‌دهند افرادی هستند که اصرار به تخلف دارند و من به آن‌ها تذکر می‌دهم که لجبازی امروز آن‌ها موجب می‌شود بعد‌ها قانون یقه آن‌ها را بگیرد.
    ابهام در قرارداد‌های شهرداری در حوزه توسعه مترو

    رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درباره آخرین اقدام‌های صورت گرفته در حوزه توسعه مترو ادامه داد: مسائل مهمی را درباره مترو تهران در آینده‌ای نزدیک مطرح می‌کنم که مطرح شدن برخی از موارد باعث روشنگری درباره عملکرد برخی از افراد در حوزه مدیریت شهری می‌شود.

    علیخانی تصریح کرد: زمانی که من نسبت به عدم ایمنی خط 6 و 7 مترو تذکر دادم، مدیران شهری اقدام به افتتاح خطوط مذکور کردند و در پاسخ به تذکر من در توئیتی نوشتند که ظرف 2 ماه آینده نقص‌های این دو خط را برطرف می‌کنند.

    وی ادامه داد: باید اعلام کنم که ما نسبت به اقدام شهرداری ایراد گرفتیم و آن‌ها توئیت کردند و امروز از شما می‌پرسم که چند ماه از وعده 2 ماهه شهردار تهران در خصوص تکمیل هواکش خط 6 و 7 می‌گذرد؟ آیا مشکل هواکش خط 7 حل شده است؟

    رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران تاکید کرد: خطوط 6 و 7 مترو تهران ایمن نیست و باید اعلام کنم در قرارداد‌های تنظیم شده توسعه مترو نیز ایراداتی مطرح است که به زودی جزئیات آن را برای رسانه‌ها اعلام می‌کنم.

    علیخانی تاکید کرد: از شما می‌خواهم که از زبان من اعلام کنید که در آینده‌ای نزدیک در مورد تخلفات خط 6 مترو شفاف سازی گسترده‌ای صورت خواهد گرفت.

    وی تصریح کرد: ما در مقابل این کارشکنی‌ها ابتدا مکاتبه می‌کنیم، سپس جلسه می‌گذاریم و در جلسات تذکرات خود را مطرح می‌کنیم و من تاکید می‌کنم اگر تذکرات ما در این چند روز کارگشا واقع نشود، آن زمان، زمان سوال کردن از شهردار است و من اولین سوال کننده از شهردار تهران هستم.

    علیخانی تاکید کرد: باید بگویم طرح ترافیک و موضوع خرید فیلتر جذب دوده جزء مواردی است که برای معاون ترافیک و حمل و نقل شهرداری تهران بسیار جذاب است.

    وی گفت: از شما می‌خواهم بررسی کنید از زمانی که معاون حمل و نقل و ترافیک عهده دار مسئولیت در شهرداری تهران شد، حال و روز ناوگان حمل ونقل عمومی به چه شکل است و چند دستگاه اتوبوس وارد این ناوگان شده است؟

    رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران بیان کرد: من اعلام می‌کنم نزدیک به 2 سال از فعالیت معاون حمل و نقل و ترافیک گذشته است و تنها 13 دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل پایتخت اضافه شده است و به نظر من اگر 2 دستگاه اتوبوس هم اضافه شود، ما آن را غنیمت می‌دانیم، اما اعلام می‌کنم اگر برخی از افراد توان خود را روی توسعه مترو متمرکز کرده بودند، نتایج مثبت‌تری به دست می‌آمد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو