فونیکسریمکسبهتام

توضیحات سازمان محیط زیست در مورد سهم خودروهای سواری در آلودگی هوا

عصر خودرو- رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست درباره سهم خودروهای سواری در آلودگی هوا توضیحاتی داد.

توضیحات سازمان محیط زیست در مورد سهم خودروهای سواری در آلودگی هوا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۱:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران ، سید محمد مهدی میرزایی قمی رئیس مرکزملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست درباره سهم خودروهای سواری در آلودگی هوا اظهار کرد: مطالعات مشخصی در این راستا برای شهر تهران صورت گرفت و در سال 1392 نیز منتشر شد.
    وی افزود:در حال حاضر نیز سازمان حفاظت محیط زیست با دانشگاه تهران به عنوان دانشگاه برتر قرار دادی را منعقد کرده است تا سیاهه انتشار برای 10 کلان شهر کشور را تا پایان شهریور ماه سال جاری انجام و نهایی کند.

    میرزایی گفت: براساس آخرین اطلاعات شهر تهران در سال 92، 70 درصد آلاینده‌ها مربوط به منابع متمرکز و 30 درصد مربوط به منابع ساکن ناشی از ذرات تولید شده آلاینده در هوا است.

    وی بیان کرد: منابع متحرک به طور متداول مربوط به وسایل نقلیه است، اما وسایل نقلیه در دو قالب بنزینی و دیزلی یا گازوئیل سوز دسته بند می‌شوند که براساس آمار حدود ذرات معلقی (اولیه) که ناشی از تردد وسایل نقلیه تولید می‌شود حدود 60 درصد است.

    رئیس مرکزملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: ذرات معلق اولیه به طور مستقیم تولید می‌شوند، اما ذرات دیگری به نام ذرات ثانویه وجود دارند که ناشی از ترکیبات و انفعالات شیمیایی (سایر گازها) ایجاد می‌شوند.

    وی ادامه داد:  60 درصد ذرات اولیه تولیدی مربوط به خودرو‌های دیزلی، 12 درصد خودرو‌های بنزینی شامل موتورسیکلت و سواری‌ها است.

    میرزایی تاکید کرد: می‌توان گفت که سهم ذرات اولیه برای خودر‌های سورای 2 درصد، 10 درصد موتورسیکلت و 60 درصد خودرو‌های دیزلی (اتوبوس‌های حمل و نقل عمومی، شخصی، سرویس‌ها و مینی بوس ها) است.

    وی افزود: اقدامات و فعالیت‌های شهرداری تهران برای کاهش آلودگی هوا در سال 97 انجام داد بسیار چشمگیر بود که همین موضوع موجب کاهش آلودگی هوا در شهر تهران شد.

    رئیس مرکزملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: براساس آمار مقایسه‌ای بین سال‌های 96 و 97 تعداد روز‌های پاک در سال 97 دو برابر نسبت به سال 96 بود و تعداد روز‌های ناسالم برای گروه‌های حساس در سال 97 نصف سال 96 بود به طوری که در سال 96، 100 روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و 59 روز برای سال 97 گزارش شد.

    وی بیان کرد: موضوع معاینه فنی و کنترل آن در شهر تهران که با همکاری شهرداری تهران، پلیس راهور و مکانیزه کردن دوربین‌ها یکی از شاخص‌های کاهش آلودگی هوا در شهر تهران بود.

    میرزایی گفت: ناوگان حمل و نقل عمومی کشور ناوگان فرسوده‌ای است که به دلیل موضوعات تحریمی ومشکلات اعتباری بودجه امکان نوسازی حمل و نقل فراهم نیست.

    وی افزود: بیشترین مشکلی که در رابطه با حمل و نقل عمومی وجود دارد مواجه مردم با دود‌هایی است که از وسایل نقلیه عمومی خارج می‌شود این در صورتی است که دودی که از اگزوز وسایل شخصی خارج می‌شود در معرض مستقیم مردم نیست.

    رئیس مرکزملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: شهرداری‌های مناطق می‌توانند به صورت جداگانه به شناسایی منابع آلاینده در شهر بپردازند، اما مرکز ومرجع اصلی در خصوص اعلام آمار و پیگیری‌های ذرات ثانویه سازمان حفاظت محیط زیست است.

    وی تاکید کرد: براساس ماده 24 آیین نامه فنی ماده 2 قانون هوای پاک، قانون سازمان حفاظت محیط زیست را مکلف به تولید سیاهه انتشار تا پایان شهریور ماه سال جاری برای شهر‌های با اولویت کلان شهر‌ها کرده است.

    میرزایی بیان کرد: حجم تولید آلاینده‌ها به تفکیک منابع انتشار آلودگی هوا و سهم هر کدام از این منابع در تولید آلاینده‌ها براساس خروجی مطالعات مشخص می‌شود.

    وی افزود:سازمان حفاظت محیط زیست موضوع معاینه فنی که حدود مجاز جدید را در سال جدید مشخص و برای انجام معاینه فنی در مراکز معاینه فنی خودر‌های سنگین و سبک و افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی ابلاغ کرده است.

    رئیس مرکزملی هوا وتغییراقلیم سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: عمده مساله‌ای که جهت آلودگی هوا مطرح است موضوع ذرات معلق در هوا است چرا که ذرات معلق بیشترین تاثیر منفی را بر سلامت افراد به خصوص ایجاد سرطان دارد.

    وی ادامه داد: خودرو‌های دیزلی سنگین درصد کمی از آلایندگی با ذرات معلق را تولید می‌کنند بر همین اساس راهکار و پیگیری‌های سازمان محیط زیست در خصوص موضوع کنترل استفاده از خودر‌های دیزلی است که این موضوع در سطح جهان مطرح شده است.

    میرزایی گفت:سازمان حفاظت محیط زیست با تولید خودرو‌های دیزلی مخالف است و آن نیز به دلیل ایجاد تبعات منفی در این راستا است.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط