فونیکسریمکسبهتام

بررسی چند اشتباه ساده اما خطرناک در رانندگی؛

راندن روی لبه تیغ

عصر خودرو- امروزه خودرو نقش انکارناپذیری در زندگی بشر دارد تا جایی که انجام کارها بدون آن بسیار دشوار خواهد شد.

راندن روی لبه تیغ
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ،  تا چند دهه پیش، معابر خلوت و خودروها ساده و کند بودند. ازاین‌رو، آمار حوادث پایین بود و فرهنگ رانندگی، اهمیت چندانی پیدا نمی‌کرد اما اکنون اوضاع تغییر کرده و با فراگیر شدن استفاده از خودرو، با دو معضل به نام‌های ترافیک و حوادث رانندگی روبه‌رو هستیم. دو معضلی که سالانه هزینه‌های مالی و جانی هنگفتی را به کشور تحمیل کرده و خود آبستن چندین مشکل بزرگ دیگر هستند. اگر نگاهی به ریشه بسیاری از حوادث رانندگی داشته باشیم متوجه خواهیم شد که تنها با رعایت چند نکته بسیار ساده، می‌توان از بسیاری از این حوادث جلوگیری کرد و یا تبعات آن را به حداقل کاهش داد. به همین بهانه و در نوشتار پیشرو، نگاهی خواهیم داشت به چند اشتباه ساده اما خطرناک که باعث به وجود آمدن حوادث بسیاری بوده و متأسفانه در فرهنگ رانندگی ما نهادینه‌شده‌اند. به امید روزی که با رعایت حداکثری قانون، آمار حوادث رانندگی را به حداقل برسانیم. 

    گردش بدون استفاده از راهنما

    متأسفانه راهنما یکی از کم‌کاربردترین آپشن های خودرو در فرهنگ رانندگی ماست! تغییر مسیر خودرو بدون استفاده از راهنما باعث سردرگمی راننده‌های دیگر شده و گاه یک واکنش ناگهانی از سوی آن‌ها باعث بروز حادثه خواهد شد. خوب است که حتی در راه‌های فرعی و خلوت، از فاصله حدود 100 متری تقاطع از چراغ‌راهنما استفاده کرده تا این مسئله مهم برای ما تبدیل به عادت شده و بدین ترتیب شاهد جریان ترافیکی منظم و کم حادثه باشیم.

    گردش از سمت مخالف

    بعضاً در تقاطع‌ها دیده می‌شود که خودرویی به‌عنوان‌مثال در منتهی‌الیه سمت راست تقاطع، پشت چراغ‌قرمز متوقف‌شده اما با سبز شدن چراغ، قصد گردش به سمت چپ را دارد. این کار علاوه بر حادثه‌ساز بودن، جریان ترافیک را نیز تا حد قابل‌توجهی کند خواهد کرد. همیشه سعی کنیم قبل از رسیدن به تقاطع، مسیر حرکت را با مسیر گردش خود هماهنگ کرده تا شاهد ترافیک روان‌تری باشیم.

    نشاندن کودکان در ردیف جلو

    به همان دلیلی که قبلاً اشاره شد؛ یعنی وجود ایربگ، نشاندن کودکان روی صندلی‌های ردیف جلو بسیار خطرناک است. حتی بعضاً دیده می‌شود که برخی والدین پا را فراتر گذاشته و با در آغوش گرفتن کودک خود، هم‌زمان رانندگی نیز می‌کنند. بدون شک در این حالت، باز شدن ایربگ، نتیجه‌ای فاجعه‌بار را به دنبال خواهد داشت. بنابراین لازم است حتی‌المقدور فرزندان خود را روی صندلی عقب نشانده و برای کودکان کوچک‌تر، حتماً از صندلی مخصوص کودک استفاده کنیم.

    عدم رعایت حداقل سرعت

    درست است که سرعت زیاد، علت بسیاری از حوادث رانندگی است اما گاهی اوقات سرعت‌پایین نیز می‌تواند خطرناک و حادثه‌ساز باشد. برای بسیاری از بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها، علاوه بر حداکثر سرعت، یک حداقل سرعت نیز تعریف‌شده که عدم رعایت آن می‌تواند خطر برخورد دیگر خودروها از پشت را به همراه داشته باشد. علاوه بر این، آهسته حرکت کردن نزدیک خروجی‌های بزرگراه‌ها می‌تواند باعث ایجاد ترافیک شود.

    روشن نکردن چراغ‌ها تا قبل از تاریکی کامل هوا

    فلسفه وجود چراغ در خودرو این است که ببینیم و دیده شویم. اما متأسفانه بسیاری از رانندگان، تنها به بخش « ببینیم» دقت کرده و از «دیده شدن» غفلت می‌کنند. ازاین‌رو، تا قبل از تاریکی مطلق هوا، چراغ‌های خودرو خود را روشن نمی‌کنند. غافل از این‌که در هنگام نیمه‌تاریک بودن هوا ( اصطلاحاً گرگ‌ومیش )، دید انسان به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد. بنابراین لازم است تا در این زمان‌ها، حداقل چراغ‌های کوچک روشن باشد تا خودرو به‌راحتی توسط دیگر راننده‌ها دیده‌شده و از بروز حادثه جلوگیری شود. یقیناً این کار باعث کوتاه شدن طول عمر چراغ‌های خودرو نخواهد شد!

    نبستن کمربند ایمنی در راه‌های فرعی

    امروزه تمامی خودروها به حداقل 2 ایربگ مجهز هستند. احتمالاً میدانید که ایربگ و کمربند ایمنی مکمل یکدیگر بوده و باز شدن ایربگ بدون استفاده از کمربند ایمنی، بسیار خطرآفرین خواهد بود. ازاین‌رو، همیشه لازم است حتی در مسیرهای خلوت و راه‌های فرعی نیز کمربند ایمنی سرنشینان بسته باشد. چراکه در غیر این صورت، حتی یک ضربه نه‌چندان شدید، می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری را به همراه داشته باشد. یادمان باشد که فلسفه وجود کمربند ایمنی در خودرو، تضمین سلامت سرنشینان است نه جلوگیری از جریمه شدن توسط پلیس راهنمایی و رانندگی!

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط