فونیکسریمکسبهتام

طرحی بی‌سامان برای سامان بخشی موتوسیکلت‌ها در تهران

عصر خودرو- اجرای طرح ساماندهی محل توقف موتورسیکلت‌ها در پایتخت آغاز شد. یک ماه از اجرای گذشت و علیرغم هزینه‌ کَرد شهرداری در این زمینه‌،‌ ادامه طرح منوط به نتیجه جلسه هم اندیشی مسؤولان شهری شد.

طرحی بی‌سامان برای سامان بخشی موتوسیکلت‌ها در تهران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس ، «محل توقف موتورسیکلت‌ها ساماندهی می‌شود»؛ خبری که اواسط بهار امسال از سوی شهرداری منطقه 11 اعلام و از همان ابتدا با حواشی زیادی همراه شد.

    بر اساس اجرای این طرح شهرداری تهران به صورت آزمایشی برخی از معابر از جمله « برادران مظفر» را برای ایجاد محل پارک موتورسیکلت‌ها باریک و با میله‌گذاری مرز معبر و محل پارک را مشخص کرد. این موضوع قبل از موتورسوران، صدای کسبه محل را درآورد؛ همه طومار نوشتند و برای اعتراض راهی شهرداری  منطقه شدند. کسبه معتقد بودند این موضوع، رفت و آمد مشتریان آنها را با اختلال ایجاد می‌کند و نه تنها نظمی ندارد بلکه بی‌نظمی را به همراه خواهد داشت و به حجم ترافیک و شلوغی نیز اضافه می‌کند.

    اما علی‌اصغر طاهری، شهردار ناحیه یک منطقه 11 تهران در گفت‌وگو با فارس جواب کسبه را داد و گفت: خیابان در مالکیت کسبه نیست و ما محدودیتی برای آنها ایجاد نکرده‌ایم چرا که این مسأله در نظم شهر مؤثر است و به نفع کسبه و شهروندان خواهد بود.

    موتورسواران دومین منتقدان اجرای این طرح بودند و اعلام کردند اجرای این طرح فقط برای کسب درآمد شهرداری است. البته شهرداری ابتدای اجرای طرح گفته بود پولی برای ارائه جای پارک دریافت نمی‌کند ولی این وعده به دو هفته نکشید که برعکس شد و در ازای محل پارک برای زمان‌هایی متفاوت، وجه دریافت شد. دریافت وجهی که به صورت دستی و توسط پارکبان دریافت شد. پارکبانی که چند سالی می‌شود، شهرداری خبر از رفتنش داده است.

    شهردار ناحیه یک منطقه 11 تهران در ارتباط باگلایه‌مندی‌ها بیان داشت: ساماندهی پارک موتورسیکلت‌ها در دستور کارقرار گرفته و این موضوع در معاونت ترافیک منطقه تأیید شده است.  این مسأله براساس یک سناریو در چندین نقطه از منطقه 11 انجام شده و بیشتر نیز خواهد شد به صورتی که جانمایی‌های مختلفی به این منظور اختصاص داده شده است که زیر پل حافظ و خیابان برادران مظفر از جمله مناطق پیش‌بینی شده است که زیرساخت‌های لازم هم برای خیابان برادران مظفر فراهم است.

    وی بیان داشت: با ایجاد محل پارک ویژه در خیابان برادران مظفر می‌توان گفت نخستین بار است که در معبر خیابان جای پارک برای موتورسیکلت‌ها اختصاص داده می‌شود.

    شهردار ناحیه یک منطقه 11 تهران با اشاره به اینکه در منطقه 11 به دلیل وجود ترافیک، اجرای طرح ترافیک و مراکز خرید فراوان، کاربر موتور سیکلت بسیار زیاد است، خاطرنشان کرد: حدود 27 نقطه در منطقه 11 برای ساماندهی توقف موتورسیکلت‌ها درنظر گرفته شده و در حال بررسی نواقص و ابعاد مختلف این طرح در نمونه پایلوت آن در خیابان برادران مظفر هستیم.

    جای پارک را  تغییر دادیم

    حسین یکی از کسبه‌های منطقه 11 که از اتفاق  راکب موتور سوار هم است در گفت‌وگو با فارس در مورد اجرای طرح ساماندهی توقف موتورسیکلت‌ها بیان داشت: شهرداری چند روزی مأمور برای اجرای این طرح فرستاد و فردی به ازای ارائه جای پارک، 1000 تومان برای یک ساعت و 3000 تومان برای ساعات بیشتر دریافت می‌کرد.

    وی افزود: مأمور راهور هم هرچند ساعت یک‌بار گشتی داشت و کسبه از ترس جریمه نشدن و اینکه گمان می‌کردند طرح به صورت مشترک توسط پلیس با شهرداری اجرا شده در صورت پارک در معبر وجه را به شهرداری پرداخت کردند البته از آنجایی که همیشه رایگان در حاشیه معبر پارک می‌کردیم و فضا نیز به اندازه کافی بود، اجرای طرح مورد استقبال واقع نشد و اکثر کسبه و مشتریان آنها محل پارک موتوسیکلتشان را به خیابان و کوچه‌های اطراف تغییر داده‌اند.

    پلیس: جریمه نمی‌کنیم؛ هدفمان انضباط بخشی است

    پلیس راهور عضو شورای عالی ترافیک است و اجرای مصوبه‌ها در این شورا باید به تأیید پلیس نیز برسد. در مورد ساماندهی محل توقف موتورسیکلت‌ها نیز گفته شده بود پلیس موافقت کرده است ولی با این وجود  سردار محمدرضا مهماندار، رئیس پلیس راهور پایتخت اعلام کرد:‌ پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در محدوده پارکینگ‌های موتورسیکلت که توسط شهردای تهران در چند نقط از تهران تعبیه شده، نه کنترل دارد و نه مأموری در آن پارکینگ‌ها مستقر کرده است.

    رئیس پلیس راهور پایتخت با تأکید بر این مطلب که اقدام شهرداری در ایجاد پارکینگ برای موتورسیکلت‌ها کار درستی است، گفت: پارک موتورسیکلت‌ها باید ساماندهی شود، در غیر این صورت شاهد پارک موتورها در خیابان‌ها، پارک‌ها و معابر دیگری خواهیم بود که باعث مزاحمت رفت و آمد مردم می‌شود.

    سردار مهماندار در پاسخ به این سؤال که پارکبان‌های موجود در این پارکینگ‌ها عنوان می‌کنند که اگر هزینه را نپردازید پلیس شما را جریمه می‌کند، تصریح کرد: قطعاً پلیس هیچ دخالتی در این خصوص ندارد، اما اینکه چگونه هزینه گرفته شود را شورای اسلامی شهر مصوب می‌کند که هزینه‌ها چطور دریافت شود و تصمیم‌گیری در این خصوص مختص خودشان است. پلیس فقط مطالبه انضباط‌بخشی و ساماندهی پارکینگ‌ها را از شهرداری داشته است اما درباره دریافت هزینه هیچ دخالتی ندارد.

    فضای سنگین اجتماعی برای موتور سواران ایجاد شود

    به گفته مسؤولان حدود 3 میلیون و 500 هزار موتور سیکلت در پایتخت وجود دارد که روزانه ترددهای زیادی به ویژه در مناطق مرکزی شهر دارند. ساماندهی آنها چه در تردد و چه در توقف از چالش هایی است که شهرداری و پلیس همیشه با آن مواجه بوده است.

    پیروز حناچی، شهردار تهران درباره معضل و مشکلات موتورسیکلت ها در پایتخت گفت:‌ 10 درصد آلودگی تهران مستقیم از موتور سیکلت‌ها نشأت می‌گیرد. حدود 700 نفر سالانه جان خود را از دست می‌دهند که نیمی از آنها مستقیم موتورسوار و نیمی دیگر عابرین پیاده هستند که با آنها برخورد می‌کنند و این آمار بسیار تکان‌دهنده است. 

    وی با اشاره به اینکه موتورسواران اکثراً از هیچ قاعده‌ای تبعیت نمی‌کنند و باید فضای سنگین اجتماعی علیه این موضوع شکل گیرد، بیان داشت:‌ 3 میلیون موتورسیکلت در تهران تردد می‌کنند و هر چند همه آنها متخلف نیستند ولی قاعده تخلف با قاعده موتورسواری در حال یکی شدن است.

    جلساتی که با تأخیر برگزار می‌شود

    بیش از یک ماه از اجرای طرح جدید برای سر و سامان دادن به محل توقف موتورسیکلت‌ها می‌گذرد و نه تنها مسؤولان شهری اطلاع رسانی دقیقی در این زمینه نداشته‌اند بلکه خودشان هم از اجرای این طرح نصفه و نیمه، دچار سردرگمی شده‌اند. وحید سرلک، سرپرست معاونت فنی و مهندسی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری درباره اجرای طرح ساماندهی توقف موتورسیکلت‌ها به فارس، گفت: جزئیات این طرح هنوز دقیق مشخص نشده است. به زودی جلسه‌ای با معاونان ترافیک منطقه 11 و 12 خواهیم داشت و طرح‌های پیشنهادی در این زمینه ارائه می‌شود. در صورتی که طرح‌های پیشنهادی با سیاست‌های ما مطابقت داشته باشد آن را اجرا می‌کنیم و در غیر این صورت باید برنامه و طرح‌های دیگر داشت.

    عاقبت نامعلوم  طرح بی‌سر و سامان شهرداری

    طرح توقف موتورسیکلت‌ها در دستور کار شهرداری قرار گرفت. معبر انتخاب و شرایط آن برای اجرای طرح تغییر کرد. یک ماه از اجرا گذشت ولی طرح با استقبال مواجه نشد و برخی آن را کاسبکارانه عنوان کردند. نحوه اجرا نیز نامعلوم و علیرغم اختصاص بودجه و هزینه برای اجرا، حالا سرنوشت طرح مشخص نیست. اکنون این سوال مطرح است که چرا  قبل از اجرای طرح‌های اینچنینی، بررسی‌های لازم صورت نمی‌گیرد و مسؤولان پس از اجرا، تصیم به مشورت و برگزاری جلسه هم اندیشی می‌کنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو