فونیکسریمکسبهتام

بررسی تاریخچه لوگو پورشه؛

از پرورش اسب تا تولد پورشه

عصر خودرو- فِردیناند پورشه (Ferdinand Porsche) فقید که یک مهندس اهل جمهوری چک بود، ۸۸ سال پیش در ۱۹۳۱ میلادی با رویای ساخت خودرویی که دقیقاً مطابق سلیقه شخصی‌اش و معیارهای فنی موردنظرش باشد، کمپانی پورشه را در شهر اشتوتگارت (Stuttgart) آلمان بنا نهاد. این کارخانه ابتدا به توسعه وسایل نقلیه موتوری و ارائه مشاوره‌های فنی در همین زمینه پرداخت و در یکی از نخستین پروژه‌هایش مدل افسانه‌ای بیتل (Beetle) را برای فولکس‌واگن که آن روزها برندی نوپا بود طراحی کرد، اما تا چند سال خبری از خودرویی با برند پورشه نبود؛ تا اینکه در ۱۹۳۹ میلادی با استفاده از اجزا و ایده‌های به‌کاررفته در بیتل، پورشه ۶۴ که با عنوان Type ۶۴ و Type ۶۰K۱۰ نیز شناخته می‌شد پا به عرصه وجود گذاشت.

از پرورش اسب تا تولد پورشه
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۱:۰۰
  • از پرورش اسب تا تولد پورشه
  • از پرورش اسب تا تولد پورشه
  • از پرورش اسب تا تولد پورشه
  • از پرورش اسب تا تولد پورشه
  • از پرورش اسب تا تولد پورشه
  • از پرورش اسب تا تولد پورشه

به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»،  لوگو پورشه همانند بسیاری از نام‌های اصیل صنعت خودرو دنیا پیشینه پیچیده‎ای دارد. ازآنجاکه شهر اشتوتگارت اصالتاً در بالادست یک منطقه پروش اسب تأسیس‌شده، نام آن را از عبارت آلمانی Stutt garten (به انگلیسی: Stud Garden) به معنی مضمونی دشتِ اسب‌ها گرفته‌اند و همین مسأله موجب شد از سال 1938 نیروهای نظامی این شهر نقش یک اسب سیاه‌روی زمینه زردرنگ را در پرچم خود پیاده کنند. اسب مشکی‌رنگ در حال جهشی که در مرکز لوگوی پورشه زیر نوشته Stuttgart می‌بینیم دقیقاً از همین پیشینه تاریخی به‌عنوان نمادی از شهر محل تأسیس کمپانی گرفته‌شده و هم‌زمان اشاره‌ای هم به تعبیه قدرت بیشتر در خودروها می‌کند.
طرح پس‌زمینه که ترکیبی است از خطوط قرمز و مشکی در سمت راست‌بالا و سمت چپ پایین و سه شاخ گوزن در سمت چپ بالا و سمت راست پایین، از 1922 تا 1945 بخشی از نماد نیروهای نظامی ایالت Wurttemberg آلمان بود که دو گوزن زردرنگ دو طرف آن را احاطه کرده بودند و شاخ و برگ زردرنگی هم در بالا و پایینِ خود داشت. همچنین بین سال‌های 1945 تا 1952 این طرح در پرچم نیروهای نظامی ایالت Wurttemberg-Hohenzollern آلمان غربی نیز مورداستفاده قرار گرفت. درنتیجه چون در گذشته اشتوتگارت پایتخت و مهم‌ترین شهر این ایالت به‌حساب می‌آمد، در طراحی نشان رسمی پورشه از آن استفاده کردند.
امروزه هنوز بر سر طراح اصلی این نشان اختلاف‌نظر هست. آمریکایی‌ها معتقدند طرح اولیه آن توسط فِری پورشه (Ferry Porsche) پسر فردیناند پورشه در جریان دیدار وی با مَکس هافمَن (Max Hoffman) نماینده و مسئول توزیع خودروهای این برند در آمریکا در یک رستوران در نیویورک پیاده شده، حال‌آنکه آلمانی‌ها آن را کار یک مهندس هم‌وطن بنام فرانز خاوِر رایمزپیس (Franz Xaver Reimspiess) می‌دانند. اما با توجه به شواهد موجود می‌توان حدس زد که طراحی این لوگو توسط آقای رایمزپیس در 1952 میلادی قابل‌قبول‌ترین فرضیه موجود باشد. در آن سال پورشه رسماً با گسترش حوزه فعالیت‌های خود به‌عنوان یک خودروساز، وارد بازار ایالات‌متحده شد و بر این باور بود که نوشته Porsche روی بدنه خودروها به‌تنهایی برای شناخته شدن این برند در بازار بزرگ آمریکا کفایت نمی‌کند و نیاز مبرم به یک نشان متمایز و به‌اصطلاح توی چشم وجود دارد.
رایمزپیس عبارت Stuttgart را به بالا سر اسب سیاه اضافه کرد و آن را در مرکز طرح پس‌زمینه قرارداد و نهایتاً نام کمپانی را در بالاترین قسمت لوگو نوشت. طی دهه‌های بعدی نوع رنگ قرمز نوارهای بالایی و پایینی رفته‌رفته تغییر کرد، رنگ زرد زمینه کمکم جای خود را به طلایی داد و خودِ زمینه از حالت صاف به نقطه‌نقطه چرم‌مانند درآمد. در 1994 نوشته Porsche از طلایی به مشکی تغییر رنگ داد تا تمایز بیشتری از رنگ زمینه و تأکید بیشتری بر نام کمپانی داشته باشد. نهایتاً سال 2008 میلادی نیز تغییرات اندک گرافیکی حالت سه‌بعدی‌تر و امروزی‌تری به این نشان پرمحتوا بخشید.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
      آرشیو