فونیکسریمکسبهتام

وزیر صنعت:

ایران‌خودرو و سایپا هر کدام باید هزار میلیارد تومان دارایی خود را واگذار کنند

عصر خودرو- وزیر صنعت گفت: دو خودروساز بزرگ باید هر کدام هزار میلیارد تومان از شرکت‌های زیرمجموعه خود را واگذار کنند و بعد خودشان نیز به بخش خصوصی واگذار شوند.

ایران‌خودرو و سایپا هر کدام باید هزار میلیارد تومان دارایی خود را واگذار کنند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۹:۰۰

    به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از فارس، رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در جمع خبرنگاران در مورد واگذاری سهام دولت در دو خودروساز بزرگ ایران‌خودرو و سایپا گفت: برای واگذاری باید وضعیت مالی این دو شرکت اصلاح شود که اصلاح وضعیت را آغاز کرده‌ایم و این بخشی از برنامه واگذاری آنها به شمار می‌رود.

    وی گفت: واگذاری ایران‌خودرو و سایپا در سه قسمت قابل توجه است؛ اول اینکه املاک و اموال غیرتولیدی آنها باید واگذار شود. دوم؛ شرکت‌های وابسته به آنها باید واگذار شوند و سوم؛ مشکل وثیقه بودن آنها حل شود و خود دو شرکت به بخش غیردولتی واگذار شوند.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه افزود: املاک و اموال غیرتولیدی دو خودروساز در تهران و جاهای دیگر که با وظایف ذاتی آنها همخوانی ندارد، باید واگذار شوند و این واگذاری شروع شده است و هر دو خودروساز بزرگ باید هزار میلیارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تومان از اموال مازاد خود را واگذار کنند که نقدینگی لازم برای تولیدشان فراهم شود و تولید تقویت شده و قطعات موردنیاز سفارش دهند.

    رحمانی همچنین گفت: باید شرکت‌های وابسته به ایران‌خودرو و سایپا واگذار شوند و در مورد واگذاری آنها که گفته شده این دو شرکت در وثیقه هستند، این درست است ولی وثیقه بودن آنها قابل رفع است و باید موانع واگذاری خودروسازان رفع شود و سازمان خصوصی‌سازی سهام دولت در این دو شرکت را باید واگذار کند.

    به گفته رحمانی با واگذاری ایران‌خودرو و سایپا منابع جدیدی حاصل خواهد شد که باید صرف تولید شود.

    * ایران خودرو و سایپا ظرف امسال و سال آینده واگذار می‌شوند

    رحمانی در مورد اینکه چه زمانی ایران‌خودرو و سایپا واگذار می‌شود، گفت: هیچ وقت نگفته‌ام امسال دو خودروساز واگذار می‌شوند، بلکه باید امسال و سال 99 دو خودروساز بزرگ واگذار شوند و درست است که کارشناسان عنوان می‌کنند عملیاتی شدن واگذاری زمان می‌خواهد، اما بالاخره باید ظرف امسال و سال آینده واگذار شوند.

    بر اساس این گزارش، بر اساس مصوبه سران سه قوه باید سهام دولت در 18 شرکت مهم از جمله دو خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا با مکانیسم بازار و از طریق بورس و فرابورس واگذار شوند. در حال حاضر سهام دولت در ایران‌خودرو 14.04 درصد است که باید واگذار شود و در مرحله قیمت‌گذاری این سهام قرار دارد. همچنین سهام دولت در شرکت خودروسازی سایپا 17.31 درصد است که آن هم در مرحله قیمت‌گذاری قرار دارد و باید این دو شرکت که در بورس تهران حضور دارند، از طریق مکانیزم بازار واگذار شود.

    بر اساس این گزارش، رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه نسبت به واگذاری دو خودروساز بزرگ ایران خودرو و سایپا مصمم هستیم، گفت: سهام دولت در این دو خودروساز به زودی واگذار می‌شود.

    بر این اساس، در این زمینه با سید جعفر سبحانی مشاور مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی گفت‌وگویی انجام شد که وی بیان داشت: واگذاری سهام دولت در دو خودروسازی مطلب جدیدی نیست و این همان مصوبه هیأت واگذاری است که باید طبق آن باقیمانده سهام دولت در 18 شرکت بزرگ از جمله ایران خودرو و سایپا ازطریق بورس و فرابورس واگذار شود

    *عرضه 17.31 درصد سایپا و 14 درصد سهام ایران خودرو

    به گفته سبحانی، سهام دولت در سایپا 17.31 درصد است و سهام دولت در ایران خودرو 14 درصد است که به مرور از طریق بورس عرضه می‌شوند.

    *  واگذاری 52 هزار میلیارد تومان تصدی دولتی

    به گفته وی، مجموع قیمت پایه سهام دولت در 18 شرکت بزرگ حدود 52 هزار میلیارد تومان است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو