فونیکسریمکسبهتام

شفاف‌سازی ISQI در مورد حاشیه‌های ارزیابی خدمات پس از فروش خودرو

عصر خودرو- قائم‌مقام شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) با اشاره به حاشیه‌های ایجاد شده در زمینه نتایج ارزیابی عملکرد شرکت‌های خدمات پس از فروش خودرو در سال ۱۳۹۷؛ اعلام کرد که با وجود ادعای چند شرکت مختلف در این زمینه، ایساکو رتبه اول را در این حوزه کسب کرده است.

شفاف‌سازی ISQI در مورد حاشیه‌های ارزیابی خدمات پس از فروش خودرو
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۸:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  ایسنا، سعید تاجیک در نشستی خبری که امروز (سه‌شنبه) با هدف شفاف‌سازی نسبت به حاشیه‌های اخیر درباره نتایج ارزیابی عملکرد شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودرو در سال 1397 برگزار شد، اظهار کرد: شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران به رسم هرساله چندی پیش گزارش ارزیابی عملکرد شرکت‌های خدمات پس از فروش خودرو در سال 1397 را منتشر کرد که ابهامات، سوالات و اعتراض برخی شرکت‌ها را در پی داشت؛ به همین سبب شایان ذکر است که ارزیابی خدمات پس از فروش شرکت‌های عرضه‌کننده خودرو، همه ساله براساس الزامات دستورالعمل شرایط و ضوابط خدمات پس از فروش صنعت خودرو؛ مصوب وزارت صنعت معدن و تجارت انجام می‌شود و ارزیابی سال 97 در سطح 45 شرکت خودرویی تولیدکننده و واردکننده خودرو انجام شده‌ است.

    وی افزود: مدل ارزیابی خدمات پس از فروش خودرو براساس ارزیابی چهار حوزه اصلی ارزیابی نظام مدیریتی شرکت‌های خدمات پس از فروش، ارزیابی نمایندگی‌های مجاز، ارزیابی رضایتمندی مشتریان و ارزیابی رضایت مدیران نمایندگی‌ها از عملکرد شرکت‌های عرضه‌کننده خودرو، صورت می‌گیرد. براساس این چهار شاخص و ارزیابی‌ها در سال ٩٧ در بخش خودروهای سبک در حوزه نظام مدیریتی، شرکت ایساکو رتبه یک را به خود اختصاص داده‌ است و اینکه برخی از شرکت‌ها ادعاهایی در این زمینه دارند، به مسائلی از جمله بازه ارزیابی‌ها توجه نداشته و دچار ابهامات شده‌اند. در حوزه نمایندگی‌های مجاز نیز شرکت پارس خودرو در رتبه اول قرار دارد. در بخش خودروهای سنگین نیز شرکت بهمن دیزل مقام اول را کسب کرده است.

    قائم مقام مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران تأکید کرد: باتوجه به الزامات آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، دسته‌بندی دیگری برای شرکت‌های با تعداد پایین‌تر از 10 نمایندگی مجاز وجود دارد که گزارش تمامی این موارد در پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ارائه شده است. لازم به ذکر است که مدل ارزیابی‌ها براساس چهار شاخص کیفیت خدمات (٢5 درصد)، سرعت (٢۰ درصد)، هزینه خدمات (5 درصد) و نتایج عملکرد مورد بررسی قرار می‌گیرد.

    تاجیک با اعلام اینکه به طور کلی وضعیت کیفیت خدمات پس از فروش خودرو در سال 97 نسبت به سال قبل از آن (٩6)، رشد کرده است؛ گفت: در سال ٩٧، امتیاز شاخص وضعیت کیفیت خدمات پس از فروش  به ٧١ درصد رسیده که نسبت به 6٨.٢ درصد سال پیش از آن (١٣٩6)، رشد را نشان می‌دهد. در خودروهای سبک ٢٨ شرکت مورد ارزیابی ٢.٧ درصد رشد شاخص را تجربه کرده‌اند.چهار  شرکت نیز حائز رتبه چهارم شده که محدودیت‌هایی حتما برایشان لحاظ خواهد شد که چنانچه واردکننده باشند، تمدید مجوز وارداتشان لغو و اجازه واردات نخواهند داشت. چنانچه تولیدکننده نیز باشند باید اصلاحات انجام دهند. ضمن اینکه در سال ٩٧، شرکت‌های واردکننده خودرو، افت کیفیت خدمات پس از فروش و تولیدکنندگان نیز رشد کیفیت 4.5 درصدی در کیفیت این خدمات داشته‌اند که در مجموع رشد 4.١ درصدی برآورد شده است.

    وی در ادامه تصریح کرد: سال ٩٧ میزان پذیرش خودروها در نمایندگی‌های مجاز به میزان ٢ درصد افزایش پیدا کرده است؛ چراکه قیمت قطعات و خدمات در شبکه نمایندگی‌های مجاز کمتر از نمایندگی‌های غیرمجاز بوده که در نتیجه مردم را ترغیب به مراجعه به نمایندگی‌های مجاز کرده است. ضمن اینکه شرکت‌های خدمات پس از فروش مجاز نمی‌توانند همچون بازار آزاد قیمت‌ها را افزایش دهند که خود این موضوع در افزایش میزان رضایتمندی مشتریان تاثیرگذار بوده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو