فونیکسریمکسبهتام

شهردار تهران:

مشکلات تهران با نگاه "سوپرمنی" حل نمی‌شود

عصر خودرو- شهردار تهران امروز عصر در مراسم بزرگداشت روز خبرنگار بر ضرورت مطالبه‌گری و پاسخ‌خواهی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران از نظام مدیریت شهری تأکید کرد.

مشکلات تهران با نگاه "سوپرمنی" حل نمی‌شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، پیروز حناچی در مراسم بزرگداشت روز خبرنگاران با بیان اینکه خبرنگاران طلایه‌دار آگاهی و دانش در جامعه هستند، گفت: ١٧ مرداد یادگار رخدادی است که در مزارشریف اتفاق افتاد. یاد و خاطره خبرنگارانی را که در آن حادثه به شهادت رسیدند گرامی می‌داریم.

    حناچی در بخش دیگری از سخنانش گفت: حل مشکلات در کلان‌شهری مثل تهران و اساسا در همه شهرهای کشور، با نگاه سوپرمنی انجام‌پذیر نیست؛ نمی‌توانیم منتظر باشیم تا یک نفر بیاید و همه مشکلات کشور را حل کند.
    وی با تاکید بر این‌که بسیاری از مشکلات شهری مانند تهران جز با همکاری و همگامی همه امکان پذیر نیست، اظهار داشت: 4۰ درصد آلودگی تهران مربوط به خودروهای شخصی است. وقتی می‌توانیم این مشکل را کنترل کنیم که حمل‌ونقل عمومی را توسعه دهیم و درکنار آن تک‌تک ما باور داشته باشیم که اگر قدم پیش بگذاریم، می‌توانیم در درمان این بیماری موفق عمل کنیم.


    شهردار تهران با اشاره به انتقادات برخی از خبرنگاران از او، گفت: این انتقاد را می‌پذیرم که گفتند در دوره‌های قبل دسترسی‌شان به من راحت‌تر بود و این دسترسی الان قدری مشکل‌تر شده؛ این مورد هم به دلیل حجم کار است و هم جنس موضوعات؛ نمی‌شود پیش از آن که از همه جوانب به موضوعات نگاه شود، به‌راحتی راجع به آنان اظهارنظر کرد.


    حناچی تصریح کرد: من در دولت ارتباط مستقیم با خبرنگاران داشتم. این ارتباط بسیار نزدیک بود و مردم کشور از این ارتباط نزدیک بهره بردند؛ بسیاری از تصمیمات غلط در اقصی‌نقاط کشور متوقف شدند؛ مهم این بود که درمورد آن‌ها اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی انجام شود.


    وی با اشاره به این‌که در گذشته ما با مصوباتی مواجه بودیم که امروز لغو و اصلاح شده‌اند، گفت: امروز شهر تبدیل به بهشت نشده اما دست‌کم دیگر باغات را تخریب نمی‌کنیم و امکاناتی برای صاحبان این املاک فراهم شده که در نتیجه آن، ثروت شهر حفظ شود. ممکن است عواید این روش‌ها از جهت مالی مثل برج‌سازی نباشد، اما مهم این است که مردم می‌توانند نفس بکشند.


    شهردار تهران عنوان کرد: ما برای جلوگیری از آن روش اشتباه و اصلاح امر، در موارد زیادی مثل خانه نمازی یا ساختمان ثابت‌پاسال، از کمک شما خبرنگاران استفاده کردیم تا با اطلاع‌رسانی، کاری کنیم که دارایی شهر از دست نرود؛ این رسالت همکاران خبرنگاران من است و اگر در خیلی از زمینه‌ها از رکن چهارم دموکراسی حراست کنیم، بسیاری از مشکلات حل می‌شود.


    حناچی با بیان اینکه از نظر من مدح و مجیز اساساً از رسالت خبرنگاران به دور است و نگاه نقادانه و منصفانه است که می‌تواند ما را از این وضعیت خلاص کند، گفت: معتقدم بزرگترین مشکلات ما با نگاه اجتماعی قابل حل است. اگر نتوانیم مشکلاتمان را اجتماعی کنیم طبعا در حل آنان نیز موفق نمی‌شویم. چه زمانی موضوعات اجتماعی می‌شود؟ وقتی آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی درباره آنان انجام شود. اگر ما به درستی اطلاع‌رسانی کنیم که با این آلودگی وضعیت سلامت دقیقا چه‌طور خواهد بود، طبیعتا این آگاهی‌بخشی هر عقل سلیمی را به تحرک وامی‌دارد. طبیعتا همه مسایل مبتلابه ما در شهر، از همین جنس هستند.


    وی با تاکید براینکه موفقیت ما در شهر وابسته به این است که موضوعات را اجتماعی کنیم و با جمعیت بیشتری به سمتشان برویم، عنوان کرد: معضلات تکدی‌گری، کودکان کار، آلودگی و ترافیک را وقتی می‌توانیم مدیریت کنیم که وجدان عمومی جامعه نسبت به آنان حساس شود.


    شهردار تهران گفت: مسائلی مثل پسماند نیز از همین جنس است. به خاطر دارم در یکی از غرفه‌های اکسپو میلان که مربوط به آلمان بود، حجم تولید زباله توسط یک خانواده 4نفره به تجسم آمده بود؛ وارد یک ساختمان می‌شدید و اجسامی را می‌دیدید که تبدیل به زباله می‌شدند. دیدن این حجم و مقدار تولید زباله در سال، تکان‌دهنده بود؛ البته این مربوط به کشوری بود که درمورد پسماند حساس است و از ما نیز خیلی جلوتر.


    حناچی در ادامه با طرح این پرسش که ما چقدر در این زمینه‌ها پیام درست را به مردم مخابره کرده‌ایم؟ تصریح کرد: شهرداری وقتی در حل این موضوع موفق می‌شود که مردم با آن همکاری کنند. این همکاری وقتی به وجود می‌آید که ابعاد مختلف مشکل تبیین شود و مردم بدانند اگر زباله را به‌مثابه یک منبع نبینیم، چه تبعاتی پیش می‌آید.


    وی خاطرنشان کرد: برای انجام درست این مهم، نیازمند سرمایه‌های اجتماعی هستیم و جامعه‌ای که سرمایه اجتماعی‌اش را از دست دهد، مهم‌ترین ابزارش را برای حل مشکلات از دست داده است.


    شهردار تهران در بخش دیگری از سخنانش گفت: بسیاری از تجربیات یا حساسیت‌های اکنون، بارها و بارها در کشور تجربه شده است. در دوره پهلوی اول داشتن رادیو جرم بود. رضاخان بخشنامه‌ای ابلاغ کرده بود که داشتن رادیو را مخل امنیت ملی می‌دانست. چنین پدیده‌ای امروز بسیار خنده‌دار است. فکر می‌کنم ایستادن مقابل تحولات اجتماعی امروز، در آینده همین قدر خنده‌دار خواهد بود. باید باور کنیم که می‌توانیم از ابزارهای مدرن درست استفاده کنیم.


    حناچی تأکید کرد: در ادبیاتمان نیز به این مهم اشاره شده است که «فرزند زمان خویشتن باش» و فرزند زمانه خویشتن بودن یعنی ایجاد تحول، متناسب با شرایط حاضر.


    وی اظهار داشت: راه‌حل بسیاری از مشکلاتمان را می‌توانیم در ادبیاتمان بیابیم. در خاتمه کلامم از عطار نیشابوری و حکایت «سیمرغ و سی مرغ» کمک می‌گیرم؛ مشکل ما این است که همیشه به دنبال پرنده افسانه‌ای سیمرغ هستیم، درحالی‌که باید خودمان را ببینیم و راه‌حل مشکلات را در خودمان جست‌وجو کنیم.


    حناچی در پایان خطاب به خبرنگاران خاطرنشان کرد: از زحمات شما دوستانم تشکر می کنم که با نقد، با زیر سؤال بردن، با سؤال پرسیدن و پاسخ خواستن، ما را در انجام مأموریت‌هایمان یاری می‌کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو