فونیکسریمکسبهتام

رییس پلیس راهور ناجا اعلام کرد

مرگ روزی ۴۵ تا ۵۵ نفر در تصادفات در کشور

افزایش آمار تصادفات اتوبوس‌ها طی دو ماه اخیر

عصر خودرو- رییس پلیس راهور ناجا با تاکید بر تشدید نظارت‌های فنی در پایانه‌های اتوبوسرانی بر لزوم استقرار پلیس راهور در پایانه‌ها تاکید کرد.

مرگ روزی ۴۵ تا ۵۵ نفر در تصادفات در کشور
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، سردار کمال هادیانفر در نشست فصلی مدیران عامل سازمان‌های پایانه‌های مسافربری شهرداری‌های کشور که صبح امروز  باحضور معاون عمرانی وزیر کشور برگزار شد، اظهار کرد: یکی از جدی‌ترین مسائلی که امروز در کشور با آن مواجه هستیم ایمنی ترددها در شهرها و جاده‌هاست.

    وی ادامه داد: بدترین شرایط را در سال 84  داشتیم بالغ بر27 هزار نفر  در کشور جان خود را از دست دادند اما با تغییراتی که در رویکرد  کلان کشور اتفاق افتاد و با کمک هایی که توسط این دولت و دولت های گذشته انجام شد ، در این حوزه با کاهش چشمگیری همراه بودیم و از سال 85 به تدریج آمارها کاهش پیدا کرد.

    رئیس پلیس راهور ناجا اضافه کرد: از سال 96 در کاهش این روند متوقف شدیم به طوری که در این سال تعداد کشته های 1.2 درصد افزایش یافت و سال 97 این افزایش ها  برابر با 1.7 درصد بود.

    به گفته وی، سال گذشته 17 هزار و 138 نفر جان خود را در جاده های کشور بر اثر تصادف از دست دادند و بالغ بر 365 هزار نفر نیز بر اثر این تصادفات مجروح و معلول شدند.

    سردار هادیانفر با اشاره به اینکه روزانه 45 تا 55 نفر جان خود را بر اثر تصادف از دست می‌دهند، گفت: بخش زیادی از این تصادفات به ناوگان عمومی بازمی‌گردد. در شرایط کنونی 90 درصد حمل و نقل بار و مسافر بر روی جاده‌ها ، 7 درصد ریلی  ،2درصد هوایی و کمتر از یک درصد نیز دریایی است.

    رئیس پلیس راهور ناجا تصریح کرد: دو برنامه داریم که یکی از آنها کاهش سوانح و حوادث است و جدی‌ترین بخش آن به اتوبوس‌های مسافربری باز میگردد.

    وی برنامه دوم را توسعه انضباط ترافیکی بیان و اظهار کرد:  در جاده‌ها و شهرها علائم‌، خط‌کشی و تابلو داریم ولی با توسعه ناوگان کشور خیلی انصباط ترافیکی در تراز کشور توسعه یافته یا درحال توسعه،  در کشور حاکم نیست که این نقش دستگاه ها را می طلبد تا بتوانیم از این ظرفیت ها استفاده کنیم.

    به گفته سردار هادیانفر،  در حال حاضر 23.5 میلیون خودرو، بیش از 40 میلیون راننده و  حدود 12 میلیون موتورسوار در کشور وجود دارد.

    وی با اشاره به اینکه 33 دستگاه در کشور در این حوزه مسئولیت دارند، گفت: دغدغه ما در حوزه حمل و نقل عمومی، اتوبوس‌ها و کنترل هایی است که بایستی در پایانه‌ها اتفاق بیفتد.

    رییس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه در دو ماه اخیر آمار تصادفات حمل ونقل عمومی و اتوبوس‌ها افزایش داشته است گفت: البته این تصادفات فاجعه‌بار نبود ولی نسبت به سال گذشته با افزایش همراه بود. در دو ماه اخیر سال جاری 34 فوتی تنها در بخش اتوبوس‌ها داشتیم که این رقم در مشابه  سال گذشته 19 بود.امسال 158 درصد نیز در بخش آمار مجروحین افزایش داشته  و 81 درصد مقصرین در این تصادفات نیز رانندگان اتوبوس بودند.

    وی با بیان اینکه نظارت‌های جدی باید در پایانه‌ها صورت گیرد گفت: نظارت‌ها باید در بخش فنی جدی گرفته شود و پیشنهادمان این است که در پایانه‌های اتوبوسرانی، پلیس راهور مستقر کنیم که دغدغه ها رفع شود.

    سردار هادیانفر به سامانه سپهتن اشاره کرد که در 15 هزار اتوبوس نصب شده است و از طریق آن تمام اطلاعات اتوبوس‌ها را در اختیار دارند.

    وی علت اصلی بیشتر تصادفات در اتوبوس‌ها را عدم توجه به جلو بیان کرد و گفت: ریشه آن در استفاده  از تلفن همراه و تلویزیون حین رانندگی است. به طور کلی علت 34 درصد تصادفات اتوبوس‌ها عدم توجه به جلو، 10 درصد سرعت بالا و 9درصد انحراف به چپ است.

    رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه مدیریت نقلی دیگر پاسخگوی امروز ما نیست چون دنیا از آن عبور کرده است، گفت: امروزه بایستی مدیریت بر پایه عقل باشد و عقل نیز مبتنی بر فناوری و اطلاعات است، یعنی بایستی از تکنولوژی و فناوری‌های جدید استفاده کنیم و از حضور استارتاپ‌ها نیز بهره مند شویم. امروزه می‌توان رانندگان و ناوگان را کنترل کرد. ما آمادگی داریم در این حوزه نیز جلسات و همکاری‌های بیشتری داشته باشیم.

    سردار هادیانفر با اشاره به اینکه مسئله جدی امروز ما کنترل راننده از مبدا است، گفت: ما باید قبل از حرکت، وضعیت راننده و اتوبوس و مسافر را کنترل کنیم که این وضعیت شامل بستن‌کمربند و تعداد مسافر و ... است.

    به گفته وی چهار عامل شکل گیری تصادفات در کشور شامل سرعت بالا، سبقت غیر مجاز ، عدم توجه به جلو و خستگی و خواب آلودگی راننده است که هر چهار عامل را در ناوگان عمومی داریم .

    وی همچنین افزود: 62 درصد تصادفات در 30 کیلومتری  بعد از شهرها یا 30 کیلومتر مانده به شهرها اتفاق می‌افتد زیرا یا راننده انرژی و سرعت بسیاری دارد و یا به دلیل طی مسافت طولانی خسته و خواب آلوده شده است.

    رئیس پلیس راهور ناجا در خاتمه به  فرهنگ‌سازی در این حوزه نیز اشاره کرد و گفت: آمادگی داریم در بخش هایی مانند بستن کمربند و فرهنگ سازی ترافیکی... جلساتی را با رانندگان  داشته باشیم. هر پایانه بایستی در ترمینال با حضور رانندگان جلساتی را برگزار کند و ما نیز به افسران راهور  تاکید می‌کنیم که در این جلسات حضور پیدا کنند.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو